Tuotteiden hinnat ovat nousseet jo pitkään, mutta se on alkanut häiritsemään kuluttajia. Valmistajat eivät voi määräänsä enempää nostaa tuotteiden hintoja, joten kannattavuuden lisäämiseksi tuotekokoja on alettu pienentämään. Samaan aikaan tuotteen hinta pidetään ennallaan, jolloin katetta saadaan paremmaksi ilman muita toimia.
Shrinkflaatiota tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä ja ilmiö vaikuttaa olevan yleistymään päin. Shrinkflaatiota on haastavaa seurata, sillä valmistajat pienentävät tuotekokoa hiljalleen. Tuotteen määrän vähenemistä ei välttämättä havaitse silmillä, sillä esimerkiksi karkit saattavat olla samassa pussissa kun aiemmin, mutta pussi jätetään vajaammaksi.
Pitkään jatkuva shrinkflaatio vähentää kuluttajien ostovoimaa, minkä seurauksena omasta taloudesta kannattaa pitää erityisen hyvä huolta. Lainojen kilpailuttaminen on helppo tapa pitää huolta oman talouden hyvinvoinnista. Kilpailuta lainat ja varmista, että et maksa turhaan tarpeettoman suuria korkokuluja.