Pakkauskoot pienenevät – oletko jo huomannut merkkejä shrinkflaatiosta?
# Muu laina

Päivitetty:

Kirjoittaja Tero

Kirjoittaja:

Tero Putkonen

Sisältövastaava Sere

Laatuvarmistettu:

Sere Hanski

Laatuvarmistettu

Pakkauskoot pienenevät – oletko jo huomannut merkkejä shrinkflaatiosta?

Shrinkflaatio on ilmiö, jossa tuotteen kokoa pienennetään ilman, että sen hinta muuttuu. Lue, mihin kaikkeen shrinkflaatio vaikuttaa ja mitä voit itse taloutesi hyväksi tehdä.

Tuotteiden hinnat ovat nousseet jo pitkään, mutta se on alkanut häiritsemään kuluttajia. Valmistajat eivät voi määräänsä enempää nostaa tuotteiden hintoja, joten kannattavuuden lisäämiseksi tuotekokoja on alettu pienentämään. Samaan aikaan tuotteen hinta pidetään ennallaan, jolloin katetta saadaan paremmaksi ilman muita toimia.

Shrinkflaatiota tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä ja ilmiö vaikuttaa olevan yleistymään päin. Shrinkflaatiota on haastavaa seurata, sillä valmistajat pienentävät tuotekokoa hiljalleen. Tuotteen määrän vähenemistä ei välttämättä havaitse silmillä, sillä esimerkiksi karkit saattavat olla samassa pussissa kun aiemmin, mutta pussi jätetään vajaammaksi. 

Pitkään jatkuva shrinkflaatio vähentää kuluttajien ostovoimaa, minkä seurauksena omasta taloudesta kannattaa pitää erityisen hyvä huolta. Lainojen kilpailuttaminen on helppo tapa pitää huolta oman talouden hyvinvoinnista. Kilpailuta lainat ja varmista, että et maksa turhaan tarpeettoman suuria korkokuluja.  

  • usp item
    Kilpailuta laina 60 000 € asti
  • usp item
    Vakuutusetu asiakkaillemme
  • usp item
    100 % asiakkaan puolella ja ilman piilokuluja
  • usp item
    100 % suomalainen palvelu
4,6
Perustuu 470 arvosteluun.
powered by

Mikä on shrinkflaatio?

Tuotteiden hintojen nousu on yleinen ilmiö ja sitä on tapahtunut pitkään. Hintojen noususta on tullut yleinen puheenaihe ja se saattaa harmittaa kuluttajia niin paljon, että se vaikuttaa heidän kulutuskäyttäytymiseen. Jopa merkkiuskollinen kuluttaja saattaa vaihtaa valmistajaa, jos tutun tuotteen hinta nousee kipurajan yli.

Hintojen nostaminen on monelle yritykselle välttämätöntä, koska raaka-aineiden, työvoiman ja logistiikan kulut ovat nousseet merkittävästi. Jotta liiketoiminta pysyy kannattavana, yritysten tulee nostaa hintoja samaa tahtia kun muut kustannukset nousevat.  

Koska kuluttajat ovat entistä hintatietoisempia, jotkut yritykset ovat ottaneet hintojen nostamisen tilalle toisen tavan parantaa tuotteiden katetta: tuotteen hinta säilytetään ennallaan, mutta sen kokoa pienennetään. Tätä ilmiötä sanotaan shrinkflaatioksi

Shrinkflaatio voi tapahtua monissa eri tuoteryhmissä, erityisesti kulutustavaroissa ja elintarvikkeissa. Pakkauskokojen pienentäminen auttaa valmistajia pienentämään kustannuksiaan samalla, kun he pyytävät tuotteesta saman hinnan kuin aikaisemmin. 

Tässä on joitakin esimerkkejä tuoteryhmistä, joissa shrinkflaatiota voi esiintyä:

  • elintarvikkeet
  • pesuaineet
  • kosmetiikka
  • juomat 
  • ravintola-annokset. 

Otetaan esimerkiksi 3,5 euroa maksava sipsipussi, joka painaa 400 grammaa. Sen sijaan, että sipsipussin hintaa nostetaan, sen koko pienennetään 350 grammaan. Tällöin vähemmällä tuotantomäärällä saadaan sama myyntihinta ja tuotteen kate paranee.

Lainanantajat, jotka luottavat meihin:

Pop PankkiResurs BankAktia - logoBank NorwegianNordax Bank logoBigbankAvidaKaarnaTF Bank logoBrocc logoAlisa PankkiLea bankInstabankSweepBank logoFixura logoMorrow Bank logoBondora logoCredigoHalino logoSvea Bank - logoremember logoSaldo

Shrinkflaatiota voi olla haastavaa havaita

Shrinkflaation seuraaminen saattaa olla kuluttajalle haastavaa, sillä tuotteiden kokoa pienennetään vain vähän kerrallaan. Tuotteen kokoa pienennetään usein pyrkien siihen, että kuluttaja ei huomaa sitä.

Shrinkflaatio on niin uusi ilmiö, että siitä ei ole juurikaan tutkimustietoa. Tutkimustiedon puuttuessa kuluttajat ovat aktivoituneet raportoimaan kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi nuorten keskuudessa aiheeseen liittyvät TikTok -videot ovat yleistyneet. 

Tässä muutama esimerkki shrinkflaatiohavainnoista: 

  1. Ravintola on ottanut käyttöön pienemmät lautaset, jolloin kukkurallaan oleva lautanen tuo vaikutelman runsaasta ateriasta, vaikka annoskokoa on pienennetty.
  2. Vessapaperirullan arkkien määrää saatetaan vähentää, jolloin vessapaperirullan hinta pysyy samana, vaikka siihen on käytetty vähemmän materiaalia. 
  3. Rahkapurkin pakkaus on pysynyt saman kokoisena, mutta se sisältää grammamäärältään vähemmän rahkaa kuin aikaisemmin.
  4. Hoitoainepullon designia on muokattu niin, että sen tilavuus on pienentynyt.

Tuotekoon pienentäminen ei ole laitonta, mutta esimerkiksi elintarvikepakkausten määrät ja koot on merkittävä asianmukaisesti. Vaikka tuotekoon pienentäminen ei ole laitonta, siitä saattaa tulla yritykselle kritiikkiä ja mainehaittaa. Muropaketin grammamäärän pienentäminen ilman siitä viestimistä saattaa syödä kuluttajien luottamusta ja kuluttaja saattaa tuntea tulleensa petetyksi.

Joissakin tilanteissa tuotekoon pienentäminen saattaa kuitenkin olla perusteltua. Jos kyseessä on nopeasti pilaantuva tuote, pienempi pakkauskoko saattaa vähentää hävikkiä. Jos tuotekokoa pienennetään tällaisista syistä, tuotekoon pienentämisestä ilmoittaminen olisi hyvän tavan mukaista.

Yksi hakemus, lukuisia lainatarjouksia!

Voiko shrinkflaatiota hillitä?

Tuotantokustannusten kasvu kiihdyttää shrinkflaatiota, eikä tavallisella kuluttajalla ole mahdollisuuksia vaikuttaa siihen. Tuotteiden hinnoitteluun ja tuotekokojen suunnitteluun vaikuttaa kuitenkin kysyntä ja tarjonta. 

Tuotekokojen pienentäminen on yrityksille helppo tapa parantaa kannattavuutta niin kauan, kun kuluttajat eivät huomaa tapahtuvaa muutosta ja jatkavat kyseisen tuotteen ostamista. 

Olisi hyvä, että yhä useampi kuluttaja huomioisi shrinkflaation ja alkaisi halutessaan suosimaan valmistajia, jotka eivät pienennä tuotekokoja. Tällöin yritysten on pakko mukautua tilanteeseen ja pyrittävä parantamaan kannattavuuttaan muilla menetelmillä. 

Shrinkflaatiota on tärkeää tarkkailla, jotta et maksa tuotteista enempää kuin on tarpeen. Tarkkailemalla kuluttamiasi tuotteita voit tehdä taloudellisesti järkeviä valintoja arjessa. Näin voit lisätä tietoisuuttasi shrinkflaatiosta:

  • Tarkkaile erityisesti niiden tuotteiden pakkauskokoa, joita käytät säännöllisesti.
  • Kiinnitä huomiota kilo- ja litrahintoihin
  • Seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa.
  • Jaa huomioita ystäviesi kanssa.

Hallitse menojasi ja kilpailuta lainat

Shrinkflaation edetessä sama raha tarjoaa kuluttajalle vähemmän vastinetta kuin aikaisemmin, eli ostovoima vähenee. Se voi vaikuttaa kuluttajien taloudelliseen tilanteeseen ja lisätä tarvetta pienentää muita kustannuksia. 

Talouden käänteisiin ei voi vaikuttaa, joten kuluttajan on tärkeää seurata korkoja, hintoja ja omia lainoja. Lainojen kilpailuttaminen on helppo keino, jolla kuluttajat voivat pyrkiä säästämään korkokuluissa taloudellisesti haastavina aikoina. 

Sortterin lainavertailupalvelussa voit kilpailuttaa lainat ja saada yhdellä hakemuksella jopa 20 lainatarjousta. Sortter auttaa sinua löytämään edullisimman lainatarjouksen, joka vastaa tarpeisiisi. Erityisesti isot ja kalliit lainat on tärkeää kilpailuttaa, koska saatat tehdä merkittäviä säästöjä, jos saat paremman lainatarjouksen. 

Kilpailuta lainat Sortterin lainavertailupalvelussa:

  • Nopeasti – saat ensimmäiset tarjoukset jopa sekunneissa.
  • Helposti täytät vain hakemuksen ja Sortter ohjaa sinulle pankkien tarjoukset.
  • Läpinäkyvästi Kustannukset ovat esitetty avoimesti ja selkeästi, joten voit helposti nähdä kaikki lainan kulut eriteltyinä.

Lainojen kilpailuttaminen Sortterin avulla on täysin ilmaista eikä se sido mihinkään. Sortter tekee lainojen kilpailuttamisesta helppoa tarjoamalla nopean ja kattavan tavan vertailla eri lainavaihtoehtoja ja tehdä tietoisia päätöksiä omaan talouteen. 

Kirjoittaja Tero

Kirjoittaja

Tero Putkonen

Tero on liiketalouden tradenomiksi valmistunut sisällöntuottaja, jolle kohderyhmää palvelevan sisällön kirjoittaminen on lähellä sydäntä. Kipinä kirjoittamiseen syttyi koulun penkillä, josta matka on jatkunut sisällöntuottajana työelämän puolelle. Tero on kirjoittanut blogi- ja verkkosivusisältöjä kolmen vuoden ajan ja rahoitusalaan liittyviä tekstejä vuodesta 2023 lähtien.

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että kirjoittamamme sisältö on laadukasta, ajankohtaista ja mielenkiintoista. Kaikki sisältömme pohjaa itsenäisyyteen ja objektiivisuuteen sekä asiantuntijuuteen. Ammattitaitoisten sisällöntuottajiemme lisäksi Sortterin sisältövastaava, finanssialan ammattilaiset ja markkinointitiimi tarkistavat sisällöt säännöllisesti.