Taloustutkimus: Suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin on laskenut
# Muu laina

Päivitetty:

Kirjoittaja Anni

Kirjoittaja:

Anni Karjalainen

Sisältövastaava Sere

Laatuvarmistettu:

Sere Hanski

Laatuvarmistettu

Taloustutkimus: Suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin on laskenut

Taloustutkimus selvitti Sortterin toimeksiannosta jo viidennettä kertaa suomalaisten tyytyväisyyttä sekä luottamusta pankkeihin ja rahoituslaitoksiin. Suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin on kääntynyt laskuun viime vuoteen nähden.

Pankkien tarjoamat palvelut koskettavat jollain tapaa kaikkien suomalaisten arkea. Vaikka pankin asiakkuus on monessakin kohtaa vaatimus, voi suhtautuminen omaan pankkiin muuttua vuosien mittaan. Joissain tapauksissa tästä seuraa pääasiallisen pankin vaihtaminen tai tiettyjen palveluiden keskittäminen toiseen pankkiin.

Taloustutkimus selvitti Sortterin toimeksiannosta jo viidettä vuotta peräkkäin suomalaisten tyytyväisyyttä sekä luottamusta pankkeihin ja rahoituslaitoksiin. Lisäksi selvitettiin kotitalouksien rahatilanteen muutoksia vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna sekä menoja, joista suomalaiset tinkivät poikkeuksellisen inflaation olosuhteissa. 

Tutkimukseen osallistui 1 085 suomalaista ja tulokset painotettiin vastaamaan kohderyhmää iän, sukupuolen, asuinpaikan ja talouden koon mukaan. Tutkimuksen tiedot kerättiin 23.–28.2.2023 välisenä aikana.

  • Vastaajia oli melko tasaisesti kaikista ikäryhmistä 18-vuotiasta yli 65-vuotiaisiin. Yli 65-vuotiaat muodostivat suurimman ikäryhmän noin viidenneksen osuudella vastaajista. 
  • Vastaajista suurin osa asui joko yksin tai yhdessä toisen henkilön kanssa. 
  • Yli puolet vastaajista oli myös joko naimisissa tai avoliitossa.
  • Vastaajia oli kaikilta koulutusasteilta peruskoulusta korkeakouluihin.
  • Vastaajien bruttotulot vaihtelivat alle 1 000 eurosta yli 5 000 euroon.
  • usp item
    Kilpailuta laina 60 000 € asti
  • usp item
    Vakuutusetu asiakkaillemme
  • usp item
    100 % asiakkaan puolella ja ilman piilokuluja
  • usp item
    100 % suomalainen palvelu
4,6
Perustuu 483 arvosteluun.
powered by

Tilastot kertovat: S-Pankin asiakkaat ovat tyytyväisimpiä

Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen tulosten perusteella kolmannes (32 %) pankkien asiakkaista oli hyvin tyytyväisiä pankkiinsa, kun taas tämän vuoden tulosten perusteella hyvin tyytyväisiä on vain alle neljäsosa (23 %) vastaajista. Asiakkaiden tyytyväisyys pankkeihin on siis yleisesti ottaen laskenut viime vuodesta.

Tyytyväisimpiä olivat S-Pankin (35 %), Säästöpankin (30 %) sekä Danske Bankin (30 %) asiakkaat. Ainoa, joka sai viime vuotta paremman arvion, oli Danske Bank. S-Pankki on pitänyt kärkiasemansa vuodesta 2020 alkaen saaden joka vuosi suurimman tyytyväisten asiakkaiden osuuden.

Suurin romahtaja asiakkaiden tyytyväisyydessä oli Osuuspankki: vuonna 2022 tyytyväisten osuus vastaajista oli 35 %, kun vuonna 2023 vastaava luku on 23 %. Myös Säästöpankin tyytyväisten osuus putosi lähes yhtä paljon, sillä 2022 tyytyväisiä oli peräti 41 % asiakkaista, kun taas vuonna 2023 tyytyväisiä on noin kolmannes asiakkaista.

Tyytyväisten asiakkaiden osuus vuosina 2023 ja 2022:

KaikkiS-PankkiDanske BankOsuuspankkiNordeaSäästöpankki
202323 %35 %30 %23 %16 %30 %
202232 %45 %15 %35 %22 %41%

Asiakkaiden tyytyväisyys pankkeihin riippuu useasta tekijästä

Asiakkaiden tyytyväisyys pankkeihin, joiden palveluita he käyttävät, on riippuvainen useammasta tekijästä.

Tutkimuksessa omaa pankkia täytyi arvioida muun muassa:

  • maksukorttivalikoimasta
  • sähköisten palveuiden toimivuudesta
  • asiakaspalvelun laadusta
  • palvelun nopeudesta
  • laina- tai rahoitustuotteiden korosta
  • henkilökohtaisen palvelun saatavuudesta
  • pankkipalvelumaksujen hinnoittelun selkeydestä
  • pankkipalvelumaksujen hinnoittelusta.

Tyytyväisyys maksukorttivalikoimaan ja sähköisten palveluiden toimivuuteen oli melko tasaista kaikkien pankkien välillä ja arvot olivat yli 4, kun paras arvo oli 5. Tyytyväisyys asiakaspalvelun laatuun, palvelun nopeuteen tai laina- tai rahoitustuotteiden korkoihin ei sen sijaan yltänyt yhdelläkään toimijalla arvoon 4. 

Maksukorttivalikoimaan tai sähköisten palveluiden toimivuuteen ei asiakkaan roolissa voi vaikuttaa palautteen antamista enempää, mutta esimerkiksi lainatuotteiden korkoja voi pyrkiä pienentämään kilpailuttamalla lainat.

Tyytyväisyydessä pankkipalvelumaksujen hinnoitteluun sekä hinnoittelun selkeyteen oli hajontaa eri pankkien välillä. Hinnoittelun selkeyteen ja hinnoitteluun itsessään olivat tyytyväisimpiä S-Pankin asiakkaat, kun taas hinnoitteluun tyytymättömimpiä olivat Säästöpankin asiakkaat ja hinnoittelun selkeyteen Osuuspankin asiakkaat.

  • Kun vastaajia pyydettiin arvioimaan palveluja siitä näkökulmasta, täytyykö pankin parantaa palveluitaan, S-Pankki erottui jälleen joukosta. 
  • S-Pankki oli ainoa pankki, jonka asiakkaat eivät kokeneet pankkipalvelumaksujen hinnoittelun tarvitsevan parannusta.

Pankit ja rahoituslaitokset, jotka luottavat meihin:

Pop PankkiResurs BankAktia - logoBank NorwegianNordax Bank logoBigbankAvidaKaarnaTF Bank logoBrocc logoAlisa PankkiLea bankInstabankSweepBank logoFixura logoMorrow Bank logoBondora logoCredigoHalino logoSvea Bank - logoremember logoSaldo

Vaikka tyytyväisyys on laskenut, pankkia ei aiota vaihtaa

Vaikka asiakkaiden tyytyväisyys pankkeihin on laskenut, ei tutkimustuloksista ole nähtävissä selkeää aikomusta vaihtaa pankkia. Kun asiakkailta kysyttiin todennäköisyyttä pankin vaihtamiseen, vähintään noin puolet vastaajista ei pitänyt pankkinsa vaihtamista lainkaan todennäköisenä riippumatta siitä, minkä pankin asiakas hän oli.

On mahdollista, että vuoden 2022 koronapandemian, Venäjän hyökkäyssodan sekä inflaation aiheuttama globaali epävarmuus on vaikuttanut monen kuluttajan arvioon omasta taloudellisesta tilanteesta. Tämä vaikuttaa monien kohdalla myös pankkipalveluihin suhtautumiseen ja on voinut muuttaa sitä myös negatiivisemmaksi – kun omat rahat ovat tiukilla, eivät pankin nostamat palvelumaksut ilahduta mieltä.

Mikäli luottamus omaa pankkia kohtaan kuitenkin horjuu, voi omasta taloudestaan huolehtia esimerkiksi kilpailuttamalla lainat. Lainojen kilpailutuksen kautta voit löytää tarpeisiisi sopivan ja edullisen lainan eri pankkien valikoimista. Kilpailutuksen aikana eri lainanmyöntäjät käytännössä kilpailevat asiakkuudestasi.

Suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin

Kilpailuta lainat pankkia vaihtamatta

Lainojen kilpailuttaminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että joudut vaihtamaan pankkia. Sortterin kilpailutuksessa on mukana niin perinteisiä tilipankkeja kuin verkossa toimivia pankkeja, jotka ovat erikoistuneet pääasiassa lainojen myöntämiseen. Voit kilpailuttaa lainat Sortterilla ilman, että joudut vaihtamaan tiliasiointiasi toiseen pankkiin – valitsemasi laina siirretään ilmoittamallesi pankkitilille ja säilyttää nykyiset pankkipalvelusi ennallaan tilipankkia vaihtamatta.

Kuka voi kilpailuttaa lainat Sortterilla?

  • Olet vähintään 20-vuotias.
  • Sinulla on säännölliset palkka- tai eläketulot.
  • Olet hoitanut raha-asiasi huolella eli sinulla ei ole maksuhäiriömerkintöjä.

Lainojen kilpailuttaminen palvelussamme onnistuu helposti ja nopeasti – tavoitat yhdellä hakemuksella kaikki yli 20 yhteistyökumppaniamme. Saat ensimmäiset lainatarjoukset jo minuuttien kuluttua hakemuksen tekemisestä, eikä pelkkä lainojen kilpailuttaminen sido sinua ottamaan lainaa.

Lainojen kilpailuttamisen kautta voit säästää rahaa – Sortterin asiakkaat saavat tyypillisesti 1 644 euron säästön luottokustannuksissa kilpailuttamisen ansiosta. Tämä johtuu siitä, että lainojen korot ja kulut vaihtelevat pankkien sekä lainanhakijoiden välillä. Saat kilpailutetut tarjoukset edullisuusjärjestyksessä, jolloin näet heti, mikä tarjous on edullisin. Vertailu perustuu todelliseen vuosikorkoon, joka ottaa huomioon kaikki lainan kustannukset.

Näin kilpailutat lainat:

  1. Täytä sähköinen hakemus huolellisesti ja lähetä se.
  2. Tutustu saamiisi lainatarjouksiin ja valitse niistä sopivin.
  3. Allekirjoita lainasopimus palvelussamme verkkopankkitunnuksillasi.

Laina maksetaan pian tilillesi – usein jopa samana päivänä.

Yhdellä hakemuksella lukuisia lainatarjouksia!

Kirjoittaja Anni

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Kirjoittaminen on aina kiinnostanut Annia, vaikka hän ei olekaan työskennellyt sisällöntuotannon parissa vielä kovin kauaa. Anni on suorittanut liiketalouden tutkinto-ohjelman ja valmistunut tradenomiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Anni tarttuu rohkeasti eri aiheisiin ja onkin työn kautta päässyt kirjoittamaan tekstejä monipuolisesti erilaisille yrityksille. Pankki- ja rahoitusalan tekstejä hän on kirjoittanut vajaan vuoden ajan.

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että kirjoittamamme sisältö on laadukasta, ajankohtaista ja mielenkiintoista. Kaikki sisältömme pohjaa itsenäisyyteen ja objektiivisuuteen sekä asiantuntijuuteen. Ammattitaitoisten sisällöntuottajiemme lisäksi Sortterin sisältövastaava, finanssialan ammattilaiset ja markkinointitiimi tarkistavat sisällöt säännöllisesti.