Digitalisoituminen on vaikuttanut merkittävästi myös pankkipalveluihin. Konttorikäynnin sijaan varat siirtyvät tililtä toiselle verkon yli. Samoin vaikka lainaa voi hakea netissä.
Olemme varsin lyhyessä ajassa tottuneet siihen, että pankkiasiat hoituvat netissä nopeasti ja helposti – ja noilla sanoin sähköisiä palveluja meille markkinoidaankin. Ärsyyntymiskynnys on matala, kun asioiden hoidossa ilmenee yllättäviä haasteita, kuten viiveitä tilisiirroissa tai palvelujen käyttökatkoksia.
Myös pankkien palvelumaksut saattavat herättää kysymyksiä. Joku voi esimerkiksi ihmetellä, mihin ne perustuvat, kun ”koneet kerran tekevät työt”. Edelleen, siinä missä sähköisen lainahakemuksen täyttäminen vie vain muutamia minuutteja, myös mahdollinen hylkäyspäätös kilahtaa näkyville pikimmiten ja voi herättää pettymyksen tunteita.
Hyvä uutinen on se, että pankit voi parilla klikkauksella kilpailuttaa ja tarvittaessa vaihtaa palveluntarjoajaa. Kaikkia palveluja ei tarvitse myöskään ostaa niin kutsutusti yhdeltä luukulta, vaan esimerkiksi lainaa voi hakea usealta taholta.