Harkinnassa startupin perustaminen? Muista nämä 3 vinkkiä
# Yrittäjyys

Päivitetty:

Kirjoittaja Joona

Kirjoittaja:

Joona Paakkanen

Sisältövastaava Sere

Laatuvarmistettu:

Sere Hanski

Laatuvarmistettu

Harkinnassa startupin perustaminen? Muista nämä 3 vinkkiä

Suomessa perustetaan vuosittain noin 4000–5000 startup-yritystä. Potentiaalisen liikeidean lisäksi aloittava yrittäjä tarvitsee intohimoa, taloudellista pääomaa ja myös tietoa liiketoiminnan lainalaisuuksista. Kokosimme vinkkilistan aloittavan startup-yrittäjän tueksi.

Startup-yrittäjyyteen liittyy paljon mielikuvia. Usein se rinnastetaan nuoriin ja menestyviin teknologiayrittäjiin, mutta todellisuus on mielikuvia monimuotoisempi. 

Jollan ja Supercellin kaltaisten menestystarinoiden takana on lukematon määrä aloittelevia startup-yrittäjiä, jotka pohtivat yhtä ja samaa kysymystä: miten muutan potentiaalisen liikeideani menestyväksi liiketoiminnaksi?  

Kokosimme vinkkilistan aloittelevan startup-yrittäjän tueksi!

  • usp item
    Kilpailuta laina 60 000 € asti
  • usp item
    Vakuutusetu asiakkaillemme
  • usp item
    100 % asiakkaan puolella ja ilman piilokuluja
  • usp item
    100 % suomalainen palvelu
4,6
Perustuu 457 arvosteluun.
powered by

1. Suunnittele yrityksen rahoitusta

Startup-yritykselle on olemassa monia potentiaalisia rahoitusvaihtoehtoja. Viimeisen kymmenen vuoden aikana esimerkiksi kansainvälisten pääomasijoitusten määrä suomalaisiin startupeihin on kasvanut voimakkaasti. 

Startupin rahoitus riippuu usein ulkopuolelta tulevista pääomista, joten oikein rahoituskanavan etsiminen on elintärkeä osa yrityksen alkuvaihetta. 

Enkelisijoittajat 

Enkelisijoittaja eli bisnesenkeli tarkoittaa yksityishenkilöä, joka sijoittaa omaa pääomaansa potentiaalisin startup- ja kasvuyrityksiin. 

Vain pieni osa startup-yrityksistä kiinnostaa enkelisijoittajia. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLAn mukaan vuonna 2016 Suomessa perustettiin vain 76 pääomasijoittajia kiinnostavia startupeja. 

Enkelisijoittajia voi etsiä esimerkiksi bisnesenkeliverkosto FiBAN ry:n hankerekisteristä. 

Julkinen rahoitus

Julkinen rahoitus auttaa yrityksiä niiden alku- ja kasvuvaiheessa. Suomessa on olemassa useita julkisen rahoituksen kanavia, joista myös startupit voivat hakea rahallista tukea liiketoimintansa kasvattamiseen. 

Julkisen rahoituksen kanavat Suomessa: 

  • Business Finland
  • ELY-keskus
  • Finnvera
  • Sitra 

Joukkorahoitus 

Rahoituksen vastineeksi rahoittaja saa esimerkiksi yrityksen osakkeita. Erilaisia joukkorahoitusalustoja – myös suomalaisia – on olemassa lukuisia.

Pankkilaina 

Yrityslaina on perinteinen rahoitusmuoto kasvua hakeville yrityksille. Vakuudellisen yrityslainan lisäksi on olemassa vakuudeton yrityslaina, joka mahdollistaa  yrityksen suunnittelemat investoinnit ilman vakuuksia tai takaajia.  

Yrittäjä voi ottaa yrityslainan myös omiin nimiinsä, jolloin kyse on yrittäjälainasta. Yrittäjälaina voi olla potentiaalinen vaihtoehto esimerkiksi sellaiselle startup-yritykselle, joka ei täytä pankkien ja rahoituslaitosten kriteerejä yrityslainalle. 

Yrityslainat voit kilpailuttaa kotimaisen Sortterin maksuttoman lainavertailupalvelun avulla.

Lainanantajat, jotka luottavat meihin:

Pop PankkiResurs BankAktia - logoBank NorwegianNordax Bank logoBigbankAvidaKaarnaTF Bank logoBrocc logoAlisa PankkiLea bankInstabankSweepBank logoFixura logoMorrow Bank logoBondora logoCredigoHalino logoSvea Bank - logoremember logoSaldo

2. Mieti markkinoinnin roolia 

Hyvä tuote ei ole tae menestyksestä. Ilman laadukasta markkinointia yrityksen maailmanvalloitus jää helposti lähtötelineisiin tuotteen tai palvelun oletetusta erinomaisuudesta huolimatta. 

Oikein toteutettu markkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista saada lisää asiakkaita ja kasvattaa myyntiä. 

Aloittavan startupin kannattaa kiinnittää markkinoinnissaan huomiota seuraaviin asioihin: 

  • Kohderyhmien määrittely: Yrittäjän tulee miettiä, mitkä asiakasryhmät voisivat olla kiinnostuneita yrityksen tuotteesta tai palvelusta? Kohderyhmien määrittelyssä apuna voidaan käyttää segmentointia eli potentiaalisten asiakkaiden rajaamista pienempiin kohderyhmiin.
  • Markkinointikanavien valitseminen: Aloittavan startup-yrityksen markkinointiresurssit ovat usein rajalliset. Sen tähden on tärkeää valita sopivat markkinointikanavat asiakkaiden tavoittamiseen. Yksi tehokas keino on digitaalinen markkinointi eri kanavineen. 
  • Markkinointisuunnitelman laatiminen: Markkinointisuunnitelman ei tarvitse olla pitkä ja monimutkainen. Tärkeintä on, että se sisältää selkeästi ilmaistua tietoa markkinoinnin aikatauluista, vastuualueista, kilpailijoista ja suunnitelluista toimenpiteistä. 

Monissa startupeissa markkinoinnin tärkeys ymmärretään liian myöhään. Yleisen ohjenuoran mukaan markkinointi tulisi aloittaa jo hyvissä ajoin ennen tuotteen tai palvelun lanseerausta valitun markkinointistrategian mukaisesti. 

Markkinoinnin voimaan luottaa muun muassa startup-yrityksenä aloittanut Wolt, joka on investoinut merkittävästi digitaaliseen markkinointiin esimerkiksi Googlessa ja sosiaalisessa mediassa.

Aloittelevan startup-yrittäjän muistilista

3. Pohdi yrittäjyyteen liittyviä riskejä 

Tilastojen mukaan vain noin viidennes startup-yrityksistä on hengissä ensimmäisen viiden toimintavuotensa jälkeen. Ei siis ihme, että kynnys yrityksen perustamisella voi tuntua korkealta: turvattu toimeentulo vaihtuu paljon työtä ja sitoutumista vaativaan matkaan, johon sisältyy lukuisia uhkia ja mahdollisia virhearviointeja. 

Y Compinator -yrityksen perustajana tunnetun Paul Grahamin mukaan startup-yrityksen voi ajaa ahdinkoon muun muassa seuraavilla virheillä: 

  • Perustat yrityksen yksin: Yhteistyö on voimaa myös startup-maailmassa. Yksinäisen puurtamisen sijaan on suositeltavaa ottaa mukaan kelkkaan mukaan tasavertainen kumppani, jonka kanssa voit ideoida ja luotsata yritystä kohti menestystä. 
  • Olet liian itsepäinen: Jos alkuperäinen visio ei syystä tai toisesta lähde lentoon, on osattava mukautua ja olla avoin uusille ideoille. Monet menestyneet startupit ovat päätyneet tekemään jotain aivan muuta kuin alun perin aikoivat.
  • Valitset pienen markkinaraon: Moni yrittäjä valitsee pienen ja epävarman markkinaraon. Usein olisi parempi suunnata suosiolla suuremmille markkinoille. 
  • Et tiedä kohderyhmääsi: Yritys ilman asiakkaita on pian entinen yritys. Kohderyhmien määrittely auttaa löytämään asiakkaita, kuten edellä mainittiin. 
  • Keräät liian vähän rahoitusta: Yritystoiminnan alku- ja kasvuvaiheessa startupit tarvitsevat yleensä ulkopuolista rahoitusta. Ilman sitä lento voi tyssätä heti alkuunsa.

Yhdellä hakemuksella lukuisia lainatarjouksia!

Etsitkö rahoitusta startupillesi? Harkitse yrityslainaa 

Yrityslainasta on moneksi. Se voi pelastaa yrityksen pulasta tai auttaa sitä sen maailmanvalloitussuunnitelmissa.  

Tiesitkö, että voit hakea yrityslainaa myös ilman vakuuksia? Vakuudeton yrityslaina on suosittu ja helposti haettava rahoitusmuoto, jota voi nimensä mukaisesti saada ilman vakuuksia tai takaajia. 

Monipuolisuus on yksi yrityslainan valttikorteista. Voit hakea yrityslainaa mahdollistamaan yrityksesi investoinnit, kuten laitehankinnat ja henkilöstön palkkaamisen. 

Yrityslaina sopii sekä pienille että suurille yrityksille. Se mahdollistaa myös startupin kaltaisten nopeaa kasvua tavoittelevien yritysten kasvutavoitteet.

Kilpailuta yrityslainat Sortterin avulla

Muiden lainatuotteiden tavoin myös yrityslainat kannattaa aina kilpailuttaa. 

Kilpailuttamisen hyödyt ovat ilmeiset: kilpailuttamalla yrityslainat voit pienentää lainan kokonaiskustannuksia merkittävästi ja saada talouteesi sopivan lainan. 

Kilpailuttamisessa apunasi on kotimainen lainavertailupalvelu Sortter, jonka palvelussa voit saada yhdellä hakemuksella useita lainatarjouksia nopeasti, jopa saman työpäivän aikana.

Sortterin lainavertailupalvelun käyttäminen on helppoa: 

  • Vakuudetonta yrityslainaa jopa 250 000 euroa 
  • Yli 250 000 euron lainasummiin tarvitaan yleensä reaalivakuus
  • Maksuaika 1–36 kuukautta. 
  • Lainatarjoukset esitetään aina edullisuusjärjestyksessä todellisen vuosikoron mukaan 
  • Sopii myös uusille yrittäjille 

Hae yrityslainaa jo tänään!

Kirjoittaja Joona

Kirjoittaja

Joona Paakkanen

Joona on sisällöntuotannon ammattilainen, joka nauttii laadukkaiden verkkosisältöjen tuottamisesta asiakasviestinnän tarpeisiin. Joonalla on liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto Savonia-ammattikorkeakoulusta, “pääaineenaan” taloushallinto. Talouden eri ilmiöihin myös koulutuksensa kautta perehtynyt Joona on tuottanut pankki- ja rahoitusalaan liittyviä tekstejä vuodesta 2021 lähtien

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että kirjoittamamme sisältö on laadukasta, ajankohtaista ja mielenkiintoista. Kaikki sisältömme pohjaa itsenäisyyteen ja objektiivisuuteen sekä asiantuntijuuteen. Ammattitaitoisten sisällöntuottajiemme lisäksi Sortterin sisältövastaava, finanssialan ammattilaiset ja markkinointitiimi tarkistavat sisällöt säännöllisesti.