Sähköautoilu kiinnostaa suomalaisia
Takaisin blogiin

Sähköautoilu kiinnostaa suomalaisia – laskeeko kehittyvä akkuteknologia sähköautojen hintoja?

Suomalaisten autoilu sähköistyy odotettua nopeammin. Autojen korkeat hinnat ja rajallinen toimintamatka ovat sähköautoilun suurimpia haasteita, mutta onko niihin löytymässä pian ratkaisu?

Suomen autokanta muuttuu sähköiseksi nopeaan tahtiin: viimeisen vuoden aikana täyssähköautojen määrä Suomessa on yli kaksinkertaistunut ja myös ladattavien hybridien määrä on kasvanut 47 %. Sähköautojen suosion vuoksi tällä hetkellä Suomessa jo yli joka sadas auto kulkee kokonaan sähköllä.

Autokannan sähköistymisen voi odottaa kiihtyvän myös tulevaisuudessa, sillä vuoden 2022 aikana ensirekisteröitävistä autoista jopa 40 % toimii joko kokonaan tai osittain sähköllä. Vuonna 2021 luku oli noin 30 %. Täyssähköautojen merkeistä suosituimpia ovat Volkswagen ja Tesla, kun taas perinteisten autojen suosituin automerkki Toyota ei ainakaan toistaiseksi menesty täyssähköautomarkkinoilla.

Täyssähköautojen suosituimmat mallit vuonna 2021:

  1. Volkswagen ID.4 (1428 kpl) 
  2. Tesla Model 3 (1082 kpl)
  3. Skoda Enyaq (784 kpl)
  4. Volkswagen ID.3 (746 kpl)
  5. Nissan Leaf (569 kpl)

Kehityssuunta on oikea, sillä energia- ja ilmastostrategian tavoitteen mukaan Suomessa on määrä olla vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuonna 2030. Sähköautoilu onkin vasta tiensä alussa ja sähkökäyttöisten autojen tekniikkaa kehitetään jatkuvasti. Varsinkin akkuteknologiaan on odotettavissa parannuksia ja uusia vaihtoehtoja. Tässä artikkelissa pohdimme sähköautoilun suosion tulevaisuutta sekä sitä, miten löytää edullinen autolaina.

Miksi valita sähköauto?

Suomalaisten kiinnostus sähköautoihin on lisääntynyt varsinkin polttoaineen kallistumisen takia, mikä on tehnyt sähköllä ajamisesta selvästi edullisimman vaihtoehdon. Halvat ajokilometrit ovat eittämättä suurin syy sähköautoilun suosion kasvuun. Sähköautoilla on kuitenkin myös rajoitteensa verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin.

Sähköauton plussat ja miinukset:

+ Halvemmat ajokilometrit

+ Ekologisuus

+ Veroetu ja hankintatuki

- Kallis hinta

- Akun kesto ja auton toimintamatka

Sähköauton suurin etu on luonnollisesti ajamisen taloudellisuus. Täyssähköautojen kulutus 100 kilometrillä on keskimäärin 20 kWh, mikä maksaa nykyisellään noin 3 euroa. Sähköauton selvästi halvemmat ajokilometrit näkyvät siis lompakossa nopeasti, koska autoilu ole yhtä halpaa yhdelläkään bensiini- tai dieselautolla.

Myös valtio tukee vahvasti siirtymistä sähköautoiluun, sillä vuoden 2021 lokakuussa täyssähköautojen autovero poistettiin käytöstä, mikä laskee niiden myyntihintoja keskimäärin noin 1 500 euroa. Uuden sähköauton ostaja voi lisäksi saada 2 000 euroa valtion hankintatukea alle 50 000 euroa maksavan sähköauton hankintaan.

Eduista huolimatta uusi täyssähköauto maksaa noin 20 000 euroa enemmän kuin vastaava polttomoottorikäyttöinen henkilöauto. Tyyris hinta voi rajata monet ulos sähköautokaupoilta, mutta Car Cost Index -selvityksen mukaan sähköauto on silti pitkällä tähtäimellä halvin vaihtoehto.

Sähköautojen suurimmat heikkoudet piilevät edelleen akun kestossa ja siten auton toimintamatkassa. Lisäksi Suomen kylmän talven olosuhteissa akut voivat tyhjentyä normaalia nopeammin. Ongelmaa kuitenkin helpottaa viime vuosina selvästi parantunut latausverkko, jonka ansiosta ajomatkan suunnittelu on aiempaa helpompaa ympäri vuoden. On silti selvää, että sähköauton toimintamatka on edelleen perinteistä autoa heikompi, eikä sähkökäyttöinen auto siten välttämättä sovi kaikkien tarpeisiin.

Pankit ja lainanantajamme

Pop PankkiAktiaResurs BankBank NorwegianNordax BankBigbankAvidaKaarnaTF Bank logoBroccFellow PankkiLea bankInstabankFerratumFixuraKomplett bankmyLenderLaina.fi - KertalainaCredigoHalino

Sähköautojen tulevaisuus

Toimintamatkan kasvattaminen on akku- ja autovalmistajien pääkehityskohteita. Tähän asti useimpien autovalmistajien strategiana on ollut vain lisätä akkujen määrää auton toimintamatkan pidentämiseksi. Ongelmallista tässä on kuitenkin se, että runsas akkujen määrä nostaa merkittävästi sähköautojen hintaa. Sen vuoksi monet valmistajat ovat ryhtyneet tutkimaan vaihtoehtoisia ratkaisuja löytääkseen tasapainon toimintamatkan ja autojen hinnan välillä.

Tällä hetkellä useat autovalmistajat ja startup-yritykset keskittyvät pienempien, mutta nopeammin latautuvien, akkujen suunnitteluun. Kehitystyön tarkoituksena on valmistaa edullisempia sähköautoja, joiden toimintamatka on lyhyempi, mutta joiden akut latautuvat nopeammin. Tulevaisuuden sähköautojen tavoitteena ei siten vaikuta olevan akkukapasiteetin lisääminen, vaan valmistajat pyrkivät saamaan enemmän irti vähemmästä. Samalla akkujen valmistamiseen tarvittaisi vähemmän harvinaisia raaka-aineita, mikä laskisi sähköautojen hintoja tehden sähköautoilun mahdolliseksi yhä useammalle.

Pienempi akkukapasiteetti, mutta nopeammat latausajat voisivat helpottaa varsinkin taajama-alueiden sähköautoilua. Kaupungissa yhden latauksen ei tarvitse riittää satojen kilometrien päähän ja sopiva latauspiste on lähes aina lähellä.

Edullinen autolaina säästää rahaa

Suomalaiset autoilijat ovat pikkuhiljaa siirtymässä pois fossiilisista polttoaineista osin polttoaineen hinnan takia, mutta myös siksi, että sähköautot kehittyvät nopeasti. Myös yhteiskunta kannustaa sähköautoiluun, sillä täyssähköautoon vaihtava voi nauttia veroedusta, sähköauton hankintatuesta ja edullisista kilometreistä. Mikäli oma taloustilanne sen sallii, on sähköautoon vaihtaminen lisäksi pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kannattava vaihtoehto.

On kuitenkin selvää, että eduista ja halvoista käyttökustannuksista huolimatta sähköautoon siirtyminen on edelleen huomattavan kallista. Tulevaisuudessa sähköautoon voinee akkuteknologian kehityksen myötä vaihtaa huomattavasti halvemmalla. Sähköautoilu on kuitenkin edelleen varsin uusi vaihtoehto ja siksi autojen hinnat voivat pysytellä korkeina vielä pitkään.

Käyttövoimasta riippumatta uusi auto ei kuitenkaan koskaan ole halpa sijoitus, vaan se on monille asunnon jälkeen yksi elämän suurimpia hankintoja. Siksi autoa varten täytyy lähes aina ottaa lainaa, mikä voi pahimmillaan tehdä ajoneuvosta vielä entistäkin kalliimman, mikäli auton ostaja valitsee huonon rahoitussopimuksen. On nimittäin auton ostajan yleinen virhe ottaa autorahoitus esimerkiksi suoraan autoliikkeestä, koska lähes aina jostain muualta lainan voi saada selvästi halvemmalla. Jos siis pohdit auton hankintaa tai aiot vaihtaa autosi esimerkiksi sähköllä toimivaan malliin, niin autolaina kannattaa aina kilpailuttaa, ettet turhaan maksa liikaa.

Takaisin blogiin