Oletko innokas nettishoppailija? Siinä tapauksessa olet luultavasti törmännyt niin sanottuihin pimeisiin käytäntöihin, joiden avulla kuluttajan päätöksentekoa ohjataan ja manipuloidaan yrityksen kannalta edulliseen suuntaan erilaisia markkinointikikkoja käyttäen.
Pimeiden käytäntöjen skaala on laaja. Se voi olla esimerkiksi verkkokaupan tuotteen yhteyteen lisätty tiimalasi, joka houkuttelee kuluttajaa ostamaan kyseisen tuotteen tietyn aikamääreen sisällä – jos et osta tuotetta pian, menetät mahdollisuutesi siihen kenties lopullisesti.
Pimeitä käytäntöjä esiintyy myös lainavertailupalveluissa. Lainanhakijan näkökulmasta niiden tunnistaminen on tärkeää, sillä lainaa haettaessa ne voivat aiheuttaa taloudellisia menetyksiä ja johtaa jopa velkaantumiseen.