Vastuullinen kuluttaminen tukee kestävää kehitystä, ympäristön suojelua ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Vastuullinen kuluttaminen ei liity pelkästään tuotteiden tai palveluiden ostamiseen, vaan kyse on konkreettisella tasolla erilaisista arjessa tehtävistä päätöksistä siitä, mitä ja miten kulutamme: kierrätämmekö materiaaleja, miten liikumme ja matkustamme ja kuinka paljon käytämme sähköä tai vettä.
Usein vastuullinen kuluttaminen kuitenkin mielletään vastuullisten valintojen tekemiseksi tavaraa tai tuotetta hankittaessa, kuten ilmenee Kaupan liiton tutkimustiedotteessa: kestävien hankintojen tekemistä pidetään vastuullisen kuluttajan tärkeimpänä ominaisuutena. Toiseksi tärkeimpänä pidetään Suomessa yhteiskuntavastuunsa kantavien yritysten suosimista.
Kaupan liiton tutkimuksen mukaan
- 70 % suomalaisista on valmiita maksamaan enemmän kestävistä tuotteista
- 70 % haluaisi suosia yrityksiä, jotka työllistävät, investoivat ja maksavat veroja Suomeen
- 46 % olisi valmis maksamaan siitä korkeampaa hintaa.
Tutkimuksen valossa vastuullinen kuluttaminen on monille tärkeää ja siihen ollaan valmiita panostamaan jossain määrin myös rahallisesti. Toki arjessa tämä helposti unohtuu: Kuluttajaliiton tutkimuksen mukaan vain reilu kolmannes vastaajista kertoi kiinnittävänsä huomiota ympäristömerkkeihin aina tai useimmiten – suurin osa vain joskus tai ei ollenkaan.
Ylipäätään suomalaisten tavaroiden kulutus on kasvanut koko 2000-luvun ja tavaroiden osuus kotitalouksien hiilijalanjäljestä on noussut 6 % parinkymmenen vuoden aikana, käy ilmi Suomen ympäristökeskuksen tutkimuksesta. Ei riitä, että valitsemme vastuullisempia tuotteita, vaan kuluttamisen näkökulmasta tulisi tarkastella entistä kriittisemmin, mitkä hankinnat ovat välttämättömiä ja mitkä eivät.
Vastuullisten kulutusvalintojen tekeminen antaa mahdollisuuden vaikuttaa yritysten tuottamiin palveluihin ja tuotteisiin. Mitä enemmän kuluttajat kiinnittävät läpinäkyvyyteen, kestävyyteen ja yritysten yhteiskuntavastuun kantamiseen huomiota, sitä enemmän se viestii yrityksille heidän odotuksistaan yritysten toimintaa kohtaan.