Nainen ja puhelin
Takaisin blogiin

Mikä on mobiililompakko?

Mobiilimaksaminen on tuttua jo monelle meistä, ja siihen tarvitaan mobiililompakkoa. Lue, mitä mobiililompakko tarkoittaa ja miten se eroaa esimerkiksi verkkopankista tai mobiilipankista.

Älypuhelimet ovat yleistyneet viimeisen vuosikymmenen aikana niin paljon, että suurimmalla osalla meistä on sellainen. Puhelimesta on tullut varsinainen monitoimilaite: sieltä löytyy niin käytännön tarpeisiin kuin viihtymiseenkin melkeinpä kaikki, mitä tarvitsemme – uutis- ja sääsovelluksista peleihin ja suoratoistopalveluihin. 

Myös maksaminen tapahtuu yhä useammin puhelimella. Puhelin on aina mukanamme, joten miksipä emme haluaisi käyttää sitä ostamiseen, rahan siirtämiseen ja laskujen maksamiseen. Se on äärimmäisen helppoa ja sopii nykyajan nopeatahtiseen arkeen.

Mobiilimaksamiseen liittyy olennaisesti termi mobiililompakko. Tässä artikkelissa avaamme, mitä mobiililompakolla oikeastaan tarkoitetaan, mihin kaikkeen sitä voi käyttää ja mitä muuta siitä on syytä tietää.

Mobiililompakolla hoituu monenlainen maksaminen

Mobiililompakolla tarkoitetaan mobiilimaksusovellusta, joka mahdollistaa maksamisen mobiililaitteella. Kun mobiililompakkoon liitetään käyttäjän pankki- ja luottokortit, mobiililompakolla tehdyt maksut menevät suoraan omalta pankkitililtä tai luotolta. 

Lyhyesti sanottuna mobiililompakko on siis väline, joka yksinkertaistaa maksutapahtumaa. Se ei oikeastaan korvaa pankki- tai luottokorttia, vaan sisältää kortin tai korttien tiedot ja säästää siksi aikaa ja vaivaa.

Mobiililompakoiden toiminnot taipuvat esimerkiksi seuraaviin asioihin:

  • Lähimaksaminen: Suurimmassa osassa mobiililompakoista on lähimaksuominaisuus. Tämän ominaisuuden käyttöön ottamiseksi puhelimen on tuettava NFC-tekniikkaa, joka on suojattua langatonta dataliikennettä. Lähimaksaminen nopeuttaa asiointia kassalla, mistä hyötyvät niin asiakas kuin kauppiaskin.
  • Verkko-ostosten maksaminen: Mobiililompakkoa käyttäessäsi et tarvitse pankin verkkopankkitunnuksia, vaan pystyt maksamaan ostoksesi puhelimen kautta esimerkiksi sormenjäljellä, kasvojentunnistuksella tai puhelimen pääsykoodilla hyväksymällä.
  • Rahansiirrot: Mobiililompakon avulla rahan siirtäminen henkilöltä toiselle on helppoa esimerkiksi tilanteissa, joissa on tarve jakaa lasku kavereiden kesken. Siirto vaatii yleensä sen, että vastaanottajalla on käytössään sama sovellus kuin sinulla.

Mobiililompakko on helppo ja nopea tapa maksaa

Mobiilimaksamisen ja mobiililompakoiden etu on ennen kaikkea niiden helppous

Kun pankki- ja luottokorttien tiedot ovat valmiiksi tallennettuina mobiilisovellukseen, sinun ei tarvitse naputella niitä joka kerta lomakkeen kenttiin verkkokauppaostoksia maksaessasi. Sen sijaan riittää, että hyväksyt verkkomaksun mobiilisovelluksellasi.

Sinun ei myöskään tarvitse kantaa käteistä rahaa mukanasi tai edes näppäillä pankkikorttisi tunnuslukua maksupäätteeseen – käytät vain puhelintasi maksupäätteen kyljessä, niin asia on sillä selvä. Joskus mobiilisovellus saattaa kysyä puhelimesi pääsykoodia varmistaakseen, että mobiililompakko on oikeissa käsissä.

Toinen mobiilimaksamisen ja mobiililompakoiden ehdoton hyöty on nopeus. Niiden kautta rahat siirtyvät yleensä välittömästi vastaanottajan tilille, oli hänen pankkinsa mikä tahansa. Tavallista verkkomaksua käytettäessä tähän saattaa mennä muutama arkipäivä. 

Kun haluat vaikkapa käytetyn tavaran kauppoja tehdessäsi varmistua siitä, että ostaja maksaa ostoksensa ennen kuin luovutat ostetun tuotteen, mobiililompakon avulla se onnistuu näppärästi paikan päällä – kuten käteisellä, mutta ilman tarvetta poiketa pankkiautomaatin kautta.

Mobiilimaksaminen kehittyy jatkuvasti ja nykyään ostoksia voi maksaa myös älykelloilla tai muilla älylaitteilla. Tämä tekee maksamisesta yhä helpompaa, kun voit poiketa kauppaan, vaikka olisit jättänyt sekä pankkikortin että puhelimen kotiin.

Pankit ja lainanantajamme

Pop PankkiResurs BankAktia - logoBank NorwegianNordax Bank logoAvidaKaarnaTF Bank logoBrocc logoAlisa PankkiLea bankInstabankFerratum logoFixura logoMorrow Bank logoBondora logoCredigoHalino logoSvea Bank - logoremember logoSaldo

Mobiililompakoissa tietoturva on erittäin hyvällä tasolla

Joillekin suurin kynnys mobiililompakon käyttämiseen saattaa olla epävarmuus tietoturvasta. Mobiilisovellusten turvallisuudesta on kuitenkin huolehdittu hyvin, joten siitä ei kannata olla sen enempää huolissaan kuin rahan kantamisesta mukanaan. 

Mobiililompakkoon tallennetut korttitiedot ja sovelluksella tehdyt ostotapahtumat on salattu niin, että ulkopuolinen ei voi päästä niihin käsiksi. Mobiilimaksamisessa käytetyn kortin tietoja ei jaeta edes jälleenmyyjän kanssa, vaan maksun varmentaminen tapahtuu mobiililaitteen DAN-numerolla (Device Account Number). Siksi mobiililompakko on maksutapana jopa turvallisempi kuin maksukortti.

Mobiililompakon turvallisuutta voidaan parantaa entisestään mobiililaitteen omilla turvallisuutta lisäävillä toiminnoilla, kuten pääsykoodilla, kasvojentunnistuksella tai sormenjälkitunnistuksella. Näin sovellusta ei pystytä väärinkäyttämään, vaikka puhelin varastettaisiin. Kannattaa myös huolehtia siitä, että puhelimeen on asennettu sovellus, jolla se voidaan katoamistapauksessa löytää ja tarvittaessa poistaa sen tärkeimmät tiedot.

Mobiilipalveluista on sekä kysyntää että tarjontaa

Sortterin tänä keväänä Taloustutkimuksella teettämässä tutkimuksessa tuli selvästi esille suomalaisten arvostus pankkiensa sähköisiä palveluita kohtaan. Tämä osa-alue pankkien palveluissa sai koko tutkimuksen parhaat arviot, mikä kertoo siitä, että pankit ovatkin panostaneet sähköisten palveluiden valikoimaan ja sujuvuuteen. Mobiililompakot ovat yksi sähköisten palveluiden osa-alue.

Kaikkien suomalaisten pankkien käyttäjille on nykyään saatavilla joko pankin itse kehittämä tai jokin muu mobiililompakko. Esimerkiksi alun perin Danske Bankin kehittämä MobilePay ja Osuuspankin kehittämä Pivo ovat kaikkien pankkien asiakkaiden käytettävissä. Nordean mobiililompakko Siirto sen sijaan on hieman suppeampi käyttäjäkunnaltaan.    

Googlen kehittämä Google Pay sekä Applen sovellus Apple Pay ovat nykyään laajalti käytössä ja toimivat jo lähes kaikissa suomalaisissa liikkeissä. Nämä mobiililompakot ovat laitesidonnaisia: Apple Pay on saatavilla ainoastaan iOS-laitteille ja Google Pay puolestaan toimii kaikilla Android-laitteilla. Google Pay on kuitenkin mahdollista ladata myös iOS-laitteille.

Miten mobiilipankit ja mobiilitilit eroavat mobiililompakoista?

Nimitystä mobiilipankki käytetään pankeista, jotka toimivat täysin mobiilisti. Tällaisia pankkeja on Euroopassa useita: esimerkiksi Bunq, N26, Wise ja Revolut. Kansainvälisten mobiilipankkien kautta voit tehdä rahasiirtoja maasta toiseen ja valuutasta huolehtimatta, jopa reaaliajassa ja maksutta. Näissä pankeissa myös mobiilitilin avaaminen onnistuu ilmaiseksi. 

Tavallisetkin pankit puhuvat usein mobiilisovelluksistaan mobiilipankkeina. Näissä mobiilipankkisovelluksissa voit yleensä hoitaa valtaosan päivittäisistä raha-asioista, seurata sijoitustesi arvoa, olla yhteydessä pankin henkilöihin ja hallinnoida omia sopimuksia sekä kortteja. 

Kumpikaan edellä mainituista mobiilipankin lajeista ei kuitenkaan toimi samalla tavalla kuin mobiililompakko, vaan ne ovat toiminnallisuuksiltaan lähempänä verkkoselaimella toimivaa verkkopankkia. 

Vertaileminen kannattaa aina – niin mobiililompakoissa kuin lainoissakin

Oli sitten kyse pankeista, mobiililompakoista tai lainoista, vain vertailemalla eri vaihtoehtoja voit löytää omalta kannaltasi parhaat ehdot sekä edut. 

Mobiililompakoissa erot löytyvät selkeimmin ominaisuuksista. Eri vaihtoehtojen välillä on eroja esimerkiksi siinä, voiko mobiililompakkoa käyttää lähimaksamiseen, onnistuuko sillä rahan siirtäminen toiselle henkilölle puhelinnumeron perusteella ja tapahtuuko rahansiirto välittömästi kaikkien pankkien asiakkaille.

Lainojen vertailussa sen sijaan olennaisinta on usein rahallinen säästö, sillä lainojen koroissa ja muissa kuluissa voi olla merkittäviäkin eroja.

Kun haluat löytää itsellesi edullisimman lainan, suosittelemme kilpailuttamaan lainat Sortterilla

Takaisin blogiin