Auton arvon aleneminen
Takaisin blogiin
# Autoilu

Päivitetty:

Kirjoittaja Sortter

Kirjoittaja:

Sortterin tiimi

Sisältövastaava Sere

Laatuvarmistettu:

Sere Hanski

Laatuvarmistettu

Auton arvon aleneminen on autoilijan suurin kulu

Vaikka auton arvon aleneminen harvemmin mielletään yksittäiseksi kuluksi, se verottaa tuntuvasti omistajan kukkaroa omistajuuden ajan. Etenkin uuden auton kohdalla arvon aleneminen on merkittävää. Kustannukset auton arvon alenemisesta voivat uuden auton elinkaaren aikana viedä tuplasti enemmän rahaa polttoainekustannuksiin verrattuna.

”Arvo tippuu heti, kun ajat auton ulos liikkeestä”

Tämä on tuttu lause, jonka autoilijat saavat usein kuulla. Onko väitteessä perää?

Data-analyytikkona työskentelevä Niina Matikainen osoitti Pro Gradu -tutkielmassaan auton omistajien harmiksi, että väitteessä todella on perää. Matikainen selvitti, miten auton ikä ja ajokilometrit vaikuttavat auton arvoon. Tutkielman tulokset osoittivat, että uuden auton arvo tippuu ensimmäisen vuoden aikana peräti 10 prosenttia. Viiden ensimmäisen vuoden aikana autojen arvo tippuu keskimäärin seitsemän prosentin vuosivauhtia.

Ajokilometrit vaikuttavat ratkaisevasti auton arvon alenemiseen. Auton arvo laskee jyrkästi 200 000 ajettuun kilometriin asti, jonka jälkeen arvon lasku tasaantuu. Kun mittarissa on yli 350 000 ajettua kilometriä, auton arvo ei enää laske, vaikka kilometrejä tulisikin lisää. Tässä kohtaa on hyvä huomata, että Matikainen ei ottanut tutkielmassaan huomioon huoltokustannuksia, jotka ovat tavallisesti korkeammat vanhojen autojen kohdalla. Matikaisen tutkielman perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että auton ajaminen niin loppuun kuin mahdollista voi olla taloudellisesti järkevää, jos vain huolto- ja korjauskulut pysyvät maltillisina.

Myös Autoalan Tiedotuskeskus teki vuonna 2019 oman laskelmansa uuden auton arvon alenemisesta. Tutkimuksessa käytettiin lähtökohtana 33 000 euron autoa. Autoalan Tiedotuskeskuksen selvitys osoitti vielä karumman lukeman auton arvon alenemisesta: viiden vuoden jälkeen auton arvo oli tippunut peräti 53 prosenttia eli auto oli menettänyt arvostaan yli puolet.

Tutkimustuloksien katsottiin olevan päteviä 8–10 ikävuoteen asti, jonka jälkeen autojen yksilöllisillä eroilla on auton ikää suurempi vaikutus hintaan.

Automerkillä on myös väliä

Autokauppaa määrittää kysynnän ja tarjonnan laki, jolloin tiettyjen automerkkien runsas kysyntä hidastaa niiden arvon alenemista. Toisin sanoen, ne automerkit, joita ostetaan paljon uutena ovat tavallisesti haluttuja myös käytettyinä. Vuonna 2018 viisi eniten ensirekisteröityä automerkkiä Suomessa olivat Toyota, Volkswagen, Skoda, Volvo ja Ford. Autokaupoilla näitä merkkejä kannattaa pitää silmällä, mikäli haluaa tulevaisuudessa saada kohtuullisen korvauksen autostaan Suomen vilkkaalla käytettyjen autojen markkinalla. Suomessa on Euroopan vanhimpia autokantoja, ja käytettyjä autoja ostetaan Suomessa huomattavasti enemmän kuin uusia autoja.

Sähkö, diesel, bensiini ja hybridi – tiettyjen autotyyppien arvo säilyy paremmin

Koko autoteollisuus on kokenut melkoisen mullistuksen siitä lähtien, kun Elon Musk päätti tuoda markkinoille kokonaan sähkökäyttöisen Teslan. Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot ovatkin viimeisen vuosikymmenen aikana saaneet rinnalleen lukuisia erilaisia autotyyppejä.

Suomen autoalan yhteistyökumppani Autovista julkaisi raportin eri autotyyppien jälleenmyyntiarvosta. Raportin luvut perustuvat jäännösarvoon eli summaan, jonka autokauppa maksaa leasing-yhtiön autosta sopimuskauden päätteeksi.

Autovistan raportin mukaan Dieselautojen arvo laskee ajan myötä eniten, peräti 53 prosenttia 75 000 ajetun kilometrin jälkeen. Dieselautojen suuriin päästölukemiin on herätty viime vuosina toden teolla ja esimerkiksi Oslossa on jo otettu käyttöön dieselkielto. Dieselautojen epävarmat tulevaisuuden näkymät ovat johtaneet dieselautojen myynnin romahtamiseen ja tarjoaman kaventumiseen, mikä näkyy heti heikentyneessä jälleenmyyntiarvossa.

Raportin mukaan bensiinikäyttöiset autot ovat säilyttäneet arvonsa hyvin johtuen niiden suosiosta käytettyjen autojen markkinalla. Iäkkäämmät bensiinikäyttöiset autot tulevat todennäköisesti säilyttämään suosionsa käytettyjen autojen kaupassa vielä vuosia. Suomalaiset eivät tunnetusti ole innokkaita ostamaan kallista Premium-autoa, vaikka tulotaso siihen antaisikin myötä. Vaatimattomuus on kaunista, ja tästä syystä bensiiniauton jälleenmyyntiarvo on kokenut vain pienen notkahduksen, vaikka markkinoille on saapunut liuta uusia ja vähäpäästöisiä autotyyppejä.

Autotyypeistä ylivoimaisesti parhaiten hintansa säilyttää ladattava hybridi eli niin sanottu plug-in -hybridi. Ladattavan hybridin hyvää jälleenmyyntiarvoa avittaa pienempi autoveron osuus ja korkea kysyntä käytettyjen autojen markkinalla. Verohyöty ladattavassa hybridissä on merkittävä. Esimerkiksi Volvon XC60-mallissa autoveron osuus on 3 500 euroa, kun saman mallin bensiinikäyttöisestä koneesta joutuu maksamaan veroa 23 500 euroa.

Autotyyppien jälleenmyyntiarvon säilymistä mittaavan selvityksen häntäpäässä on sähköauto. Uudet sähköautot ovat todella kalliita ja arvon lasku on kaikentyyppisillä uusilla autoilla yleisestikin vauhdikkainta. Lisäksi kyseessä on uusi teknologia, joka kehittyy jatkuvasti. Tänään ostetun sähköauton akkuteknologia voi viiden vuoden päästä olla jo muinaista, mikä näkyy armottomalla tavalla jälleenmyyntiarvossa. Jyrkkää hinnanlaskua tasaavat kuitenkin sähköauton edulliset käyttökustannukset.

Autovero, vakuutus ja polttoaineet – entä ne muut kulut?

Auton omistajuuden mukana tulee luonnollisesti vino pino erilaisia käyttökustannuksia, joista merkittävimmät ovat polttoainekustannukset. Autoliitto teki eri autotyypeille kattavan laskelman vuosittaisista käyttökustannuksista. Selvitykseen ei otettu mukaan sähköautoa. Kustannuksia vertailtiin bensiini-, diesel- ja lataushybridiautojen välillä.

Menoerä Bensiini Diesel Pistokehybridi
Perusvero 181 € 169 € 119 €
Käyttövoimavero 0 € 381 € 37 €
Ylläpito 600 € 600 € 600 €
Pysäköinti 264 € 264 € 264 €
Vakuutukset 626 € 671 € 740 €
Polttoaineet 1 594,08 € 1 271,09 € 929,08 €
Kokonaiskustannukset ilman arvonalenemaa 3 265,08 € 3 356,09 € 2 689,22 €
Lähde: Autoliitto

Laskelma osoittaa, että pistokehybridi on käyttökustannuksiltaan edullisin vaihtoehto. Pistokehybridin omistaja säästää tuntuvasti etenkin polttoainekuluissa. Bensiinikäyttöisen auton polttoainekulut kattavat vuosittaisista kokonaiskustannuksista melkein puolet. Dieselauton polttoainekulut ovat myös korkeat ja raskas verotus kasvattaa kokonaiskustannuksia entisestään. Edulliset käyttökustannukset yhdistettynä ympäristöystävällisyyteen sekä hyvään jälleenmyyntiarvoon nostattavat jatkuvasti lataushybridien osakkeita käytettyjen autojen kaupassa.

Sähköautoilla edulliset käyttökustannukset, mutta kallis hankintahinta

Entäpä sitten sähköauton käyttökustannukset vuositasolla? Aiheesta on keskusteltu paljon ja yleinen mielipide on se, että sähköautoilu on huomattavasti edullisempaa kuin autoilu muilla autotyypeillä. Sähköauton suurimmat valttikortit ovat edullinen sähkön hinta, verotuki sekä halvat huollot. Saksalainen Autobild perehtyi aiheeseen ja vertaili ranskalaisen autonvalmistaja Renaultin kahden mallin käyttökustannuksia. Vertailun kohteena olivat bensiinikäyttöinen Clio ja sähkökäyttöinen Zoe Z.E. Käyttökustannuksia tarkasteltiin viiden vuoden ajanjaksolta ja oletuksena käytettiin 15 000 ajettua kilometriä vuositasolla.

Malli: Renault Clio Tce Eco
Hinta: 15 890 €
Kulutus: 4,2l/100 km
Polttoaineen hinta: 1,5 €/100 km (95 E 10)

Vuosi Bensiini Huollot Kokonaiskustannus
1. vuosi 945 € 128 € 1 073 €
2. vuosi 945 € 280 € 1 225 €
3. vuosi 945 € 128 € 1 073 €
4. vuosi 945 € 390 € 1 335 €
5. vuosi 945 € 128 € 1 073 €
Yhteensä 4 770 € 1 054 € 5 779 €

Malli: Renault Zoe Z.E. 40 Life
Hinta: 32 990 €
Sähkönkulutus: 133 kWh/100 km
Sähkön hinta: 0,15 €/100 kWh

Vuosi Sähkö Huollot Kokonaiskustannus
1. vuosi 299 € 113 € 412 €
2. vuosi 299 € 113 € 412 €
3. vuosi 299 € 113 € 412 €
4. vuosi 299 € 125 € 424 €
5. vuosi 299 € 113 € 412 €
Yhteensä 1 495 € 577 € 2 072 €

Sähköisen Zoe Z.E:n hankintahinta on melkein tuplasti kalliimpi kuin bensiinikäyttöisen Clion, mutta käyttökustannukset huoltojen ja energiakulutuksen osalta ovat selvästi sähköauton eduksi. Sähköautojen akut ovat mekaniikaltaan huomattavasti yksinkertaisempia kuin polttomoottorit, mikä näkyy välittömästi edullisimmissa huoltokustannuksissa.

Sähköauto on kuitenkin kallis hankinta, jonka arvo tippuu vauhdilla. Jos arvonalenema lisätään mukaan käyttökustannuksiin, kyseisen kustannusvertailun asetelma kääntyy kokonaan päälaelleen:

Malli: Renault Clio Tce Eco
Hinta: 15 890 €
Kulutus: 4,2l/100 km
Polttoaineen hinta: 1,5 €/100 km (95 E 10)

Vuosi Bensiini Arvonalenema Huollot Kokonaiskustannus
1. vuosi945€2 050 €128€1 123 €
2. vuosi945€1 785 €280€3 010 €
3. vuosi945€1 555 €128€2 682 €
4. vuosi945€1 354 €390€2 689 €
5. vuosi945€1 180 €128€2 253 €
Yhteensä4 770 €7 924 €1 054 €13 703 €

Malli: Renault Zoe Z.E. 40 Life
Hinta: 32 990 €
Sähkönkulutus: 133 kWh/100 km
Sähkön hinta: 0,15 €/100 kWh

VuosiSähköArvonalenemaHuollotKokonaiskustannus
1. vuosi299€4 256 €113€4 668 €
2. vuosi299€3 707 €113€4 119 €
3. vuosi299€3 229 €113€3 641 €
4. vuosi299€2 812 €125€3 236 €
5. vuosi299€2 449 €113€2 861 €
Yhteensä1 495 €16 453 €577€18 525 €

Arvonaleneman mukaan laskettuna sähköauton kokonaiskustannukset viiden vuoden ajalta ovat melkein 5 000 euroa bensiiniauton kokonaiskustannuksia korkeammat. Reilusti kalliimman hankintahinnan myötä Zoe Z.E -sähköautolla pitäisi ajaa vuodessa huomattavasti enemmän kuin 15 000 kilometriä, jotta auto olisi taloudellisesti bensiinikäyttöistä Clioa kannattavampi.

On odotettavissa, että sähköautojen arvonalenema ei putoa tulevaisuudessa yhtä jyrkästi, kun markkinoille tulee uusia malleja ja vaihtoautojen markkinalla on parempi valikoima sähköisiä autoja. Tällä hetkellä sähköauto on kuitenkin riskialtis hankinta juuri arvon alenemisen takia.     

Yhteenveto

Autojen arvonalenema on ylivoimaisesti auton omistajan suurin yksittäinen kulu. Pääsääntöisesti auton arvo tulee väkisinkin tippumaan, mutta omalla ostopäätöksellään voi vaikutta arvon alenemiseen. Ajetut kilometrit, merkki ja autotyyppi ovat hyviä indikaattoreita sille, millä hinnalla auton voi myydä tulevaisuudessa eteenpäin.

On hyvä muistaa, että autoteollisuus on ollut melkoisessa myllerryksessä viimeiset vuodet ja tilanne esimerkiksi autotyyppien välisessä vertailussa voi olla kokonaan toinen seuraavan viiden vuoden päästä. Aiheen ajankohtaisuuden vuoksi lehdet ja Internet ovat pullollaan vertailuja ja blogitekstejä, joihin kannattaa tutustua ennen varsinaista ostopäätöstä.

Kirjoittaja Sortter

Kirjoittaja

Sortterin tiimi

Sortter pohjaa kaiken sisältönsä ammattitaitoon ja asiantuntijuuteen. Osa artikkeleistamme onkin kirjoitettu yhteistyössä Sortterin monipuolisten ja taitavien finanssialan asiantuntijoiden kanssa. 

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että kirjoittamamme sisältö on laadukasta, ajankohtaista ja mielenkiintoista. Kaikki sisältömme pohjaa itsenäisyyteen ja objektiivisuuteen sekä asiantuntijuuteen. Ammattitaitoisten sisällöntuottajiemme lisäksi Sortterin sisältövastaava, finanssialan ammattilaiset ja markkinointitiimi tarkistavat sisällöt säännöllisesti.

Lue lisää

Takaisin blogiin