Tarkistuslista markkinointiin 2024 – muista nämä 5 asiaa
Markkinoinnin keskiössä on oikeisiin asioihin keskittyminen. Käy läpi ainakin seuraavat asiat, jotta markkinointi vuonna 2024 osuu oikeille urille.
1. Panosta markkinointisuunnitelman tekemiseen
Jos yrityksesi markkinoinnilla ei ole selkeää suunnitelmaa, lähde liikkeelle liiketoiminnan tavoitteista: tavoitteleeko yritys kasvua, nykyisen asiakaskunnan pysyvyyttä vai molempia? Kasvuun vaaditaan myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä sekä ymmärrystä siitä, miten ne linkittyvät toisiinsa. Kun ymmärrys on tarpeeksi syvällistä, on mahdollista määritellä, millaisella markkinointi-investoinnilla nykyistä markkinaa voidaan haastaa.
“Ei auta, että markkinointi tekee hienon suunnitelman, jos myynti ei sitoudu siihen ja myynnillä sekä markkinoinnilla on eri tavoitteet. Ei pitäisi olla enää myynti- ja markkinointiosastoja erikseen, koska silloin myynti ja markkinointi pelaavat eri maaliin”, toteaa MIAMI Performance Agencyn Client Lead Henna Takala.
Markkinointisuunnitelma sisältää tietylle aikavälille määritellyt toimenpiteet, joilla markkinoinnille asetettuja tavoitteita pyritään saavuttamaan. Suunnitelmallisuus ohjaa markkinointia systemaattisempaan ja säännöllisempään suuntaan, mikä on merkittävää siinä onnistumisen kannalta.
2. Huolehdi, että markkinointiresurssit ovat riittävät
Huolella tehty markkinointisuunnitelma auttaa myös arvioimaan markkinointiin vaadittavat resurssit – sekä henkilöresurssit että rahalliset resurssit. Yritykset hoitavat markkinointia yleisimmin joko täysin itsenäisesti, suurimmilta osin ulkoistetusti tai näiden välimuotona, jossa esimerkiksi markkinointitoimisto työskentelee yrityksen markkinointiosaston tukena.
Etenkin markkinointiin kuluvaa henkilötyöaikaa aliarvioidaan. Mitä vähemmän markkinointia ja etenkin sen suunnittelua on tehty, sitä enemmän resursseja markkinointi vaatii varsinkin alkuvaiheessa. Muista myös, että markkinoinnille on määriteltävä oma budjettinsa, joka ottaa huomioon henkilöresurssit sekä esimerkiksi mainosbudjetit.
“Usein palkataan yksi henkilö ja kuvitellaan, että hän ehtii ja osaa tehdä kaiken. Markkinointia pidetään herkästi niin helppona liiketoiminnan osana, että kuka vain osaisi tehdä sitä”, kommentoi Takala.
Epävakaa taloustilanne aiheuttaa yrityksille monia haasteita markkinointiin investoimisen ohella: varaston täyttö, työntekijöiden palkkaus tai muiden hankintojen tekeminen joudutaan tekemään entistä harkitummin. Liiketoiminnassa tulee kuitenkin vastaan tilanteita, jolloin investointeja on välttämätöntä tehdä ja silloin kuvioihin astuu harkinta ulkopuolisesta rahoituksesta, kuten yrityslainasta.
Yrityslaina taipuu monenlaisiin käyttötarkoituksiin niin pitkällä kuin lyhyelläkin tähtäimellä. Voit hyödyntää yrityslainaa laitehankinnan tekemiseen tai henkilöstön rekrytointiin siinä missä väliaikaisen kassavajeen paikkaamiseenkin. Lainan pääasiallinen tarkoitus tulee ilmoittaa yrityslainaa hakiessa.
3. Tee huolellinen kohderyhmien määrittely
Kohderyhmien määrittely auttaa markkinoinnin kohdentamisessa oikealle yleisölle – tämä koskettaa paitsi sisältöä, myös teknisiä ratkaisuja tiettyjen kohderyhmien huomion saavuttamisen taustalla. Markkinointi on osaltaan yleisön huomiosta kilpailemista, jolloin on tärkeää, että kohdistat yrityksesi sanoman juuri sille kohderyhmälle, joka on potentiaalisin ostamaan yrityksesi tuotetta tai palvelua.
“Mitä perusteellisemmin kohderyhmän määrittelyn tekee, sitä paremmin markkinointi osuu. Tässä kohtaa ei siis kannata oikoa, vaan miettiä kuka ostaa, miten, miksi ja mistä”, kiteyttää Takala.
Kohderyhmän tarkka määrittely auttaa myös säästämään rahaa. Kuluttajat ja yritykset näkevät päivittäin paljon erilaisia markkinointisisältöjä ja jos käyttämäsi panostus markkinointiin näkyy henkilöille, joita tuotteesi tai palvelusi ei kosketa, aika ja raha valuu hukkaan.