Perintälain muutokset saaneet osakseen myös kritiikkiä
Vaikka perintälain muutoksilla pyritään kehittämään perintää entisestään, ovat muutokset kohdanneet myös kritiikkiä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto eli KKV näkee muutoksissa riskejä, jotka liittyvät erityisesti siihen, että maksuvaatimuksen voisi toimittaa jatkossa kuluttajalle myös sähköisesti. Muutos tuo KKV:n mukaan haasteita velallisen ylivelkaantumisen ehkäisyyn ja oikeusturvaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan sähköisten maksuvaatimusten toimittamisen ongelmat liittyvät:
- maksuvaatimusten hyväksymismenettelyyn
- tekniseen toteutukseen ja
- maksumuistutuksen perillemenon varmentamiseen.
Tällä hetkellä kuluttajasaatavaan liittyvä maksuvaatimus tulee toimittaa kuluttajalle pääsääntöisesti kirjallisena. Käytännössä sähköisen maksuvaatimuksen lähettäminen on ollut mahdollista vain silloin, kun velallinen on lainan takaisinmaksun eräännyttyä antanut velkojalle luvan sähköisen maksuvaatimuksen lähettämiselle.
Uudessa hallituksen tekemässä ehdotuksessa hyväksyntä vaihtoehtoiselle maksuvaatimuksen toimittamiselle voitaisiin antaa jo ennen saatavan erääntymistä.
Aikaisemman mallin mukaan toimiessa kuluttaja pystyy hyväksymään vaihtoehtoisen tavan vastaanottaa maksumuistutus vasta sen jälkeen, kun hän on varmuudella saanut tiedon lainan erääntymisestä. Muutoksen myötä maksumuistutus voitaisiin toimittaa jatkossa suoraan sähköisesti. Tämä aiheuttaa huolta Kilpailu- ja kuluttajavirastossa, sillä muutoksen myötä velallinen ei välttämättä huomaa, jos jokin hänen lainoistaan on siirtynyt perintään.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ylivelkaantuneilta tai ylivelkaantumisvaarassa olevilta ei voida olettaa seuraavan useaa eri sähköistä postilaatikkoa. Myös esimerkiksi sairastuminen, riippuvuudet tai heikot tietotekniset taidot voivat asettaa haasteita sähköisesti toimitettujen vaatimusten seuraamiselle.
Ennen oikeudellisen perinnän aloittamista velalliselle tulisikin aina lähettää maksuvaatimus kirjeitse, sillä sitä voidaan KKV:n mukaan pitää suhteellisen varmana tapana tavoittaa velallinen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston huoli on, että perintälakia koskevien muutosten johdosta kuluttajan mahdollisuudet pysyä selvillä veloistaan heikkenevät.
Lähde: KKV