Autojen maahantuonti on vilkasta

Auton maahantuonti on edelleen vilkasta – suosituimmat merkit, maat ja mitä kannattaa tietää vuonna 2021

Autojen maahantuonti on yhä suosittua, ja erityisesti käytettyjä tuontiautoja rahdataan Suomeen vilkkaasti. Selvitimme, mitä automerkkejä maahantuodaan eniten Suomeen ja mistä maista.

Tilastoissa suositut tuontimaat ja automerkit pitävät pintansa vuodesta toiseen, vaikka koronavuosi teki pienen notkon käytettyjen tuontiautojen kauppaan ja suuremman loven uusien autojen rekisteröinteihin. Tilastoissa näkyy, että suosituilla automerkeillä on oma kannattajakuntansa.

Top 10 käytetyt maahantuodut automerkit vuonna 2020

Suosituimpien maahantuotujen autojen listalla nähdään tuttuja automerkkejä vuodesta toiseen. Tälläkin kertaa autoilijoiden suosikki oli Mercedez-Benz, joita tuotiin yhteensä 8 930 kappaletta.

  1. Mercedes-Benz 
  2. Volvo
  3. BMW
  4. Volkswagen
  5. Audi
  6. Toyota
  7. Mitsubishi
  8. Ford
  9. Skoda
  10. Porsche

(Lähde: Traficom)

Aivan kuten muidenkin tuontiautojen, myös mersujen maahantuontien määrä väheni vuonna 2020. Ainoastaan Volkswagen onnistui kasvattamaan tulostaan. Listalle oli kiivennyt myös uusi nousija, kun viime vuoden kymmenes, Saab, joutui antamaan paikkansa Porschelle.

Heti Porschen perässä sijalla 11 oli sähköautoihin erikoistunut Tesla. Alkuvuoden 2021 tilastot osoittavat, että Teslojen myynti saattaa tänä vuonna kasvaa. Jo alkuvuoden aikana käytettyjä Tesloja on tuotu Suomeen reilut 90 kappaletta. Nähtäväksi jää, nouseeko Tesla tuontiautojen top 10 -listalle. Myös hybridien maahantuonti on vilkastunut viime vuosina.

Autojen maahantuonti on yhä suositumpaa – käytetyt autot kasvattavat suosiotaan entisestään

Perinteisesti käytettyjen autojen maahantuonti on ollut suosittua, ja entistä useampi autosta haaveileva suuntaa autokaupoille Suomen rajojen ulkopuolelle. Internet mahdollistaa auton oston kätevästi myös muualta kuin Suomen markkinoilta.

Viime vuonna Suomeen rahdattiin yhteensä 43 904 käytettyä henkilöautoa. Pudotusta oli 4,3 prosenttia, eli noin 2 000 autoa vähemmän kuin vuonna 2019. Näin ollen käytettyjen tuontiautojen nousuputki katkesi usean vuoden nousun jälkeen.

Suurin syy pudotukseen oli korona, sillä ihmiset eivät uskaltaneet vuoden aikana investoida suuriin hankintoihin. Lisäksi monissa maissa oli rajat kiinni, ja tuontiautojen hakureissut ulkomailta jäivätkin pitkälti yritysten ja autoliikkeiden harteille.

Vaikka autojen maahantuonnit vähenivät, autojen arvo nousi. Käytettyjen tuontiautojen ostoon hurahti vuonna 2020 yli miljardi euroa, mikä tarkoittaa 6 prosentin korotusta. Trendinä onkin viime vuosina ollut, että Suomeen tuodaan yhä uudempia ja hinnakkaampia käytettyjä autoja.

Eniten koronavuosi sakotti uusien autojen ensirekisteröintejä. Vuonna 2020 uudet rekisterikilvet sai noin 96 415 uutta henkilöautoa Suomessa, ja pudotusta edellisvuoteen oli 16 prosenttia. Vaikka uusia autoja tuodaan Suomeen edelleen paljon, käytettyjen tuontiautojen määrä kasvaa koko ajan.

Vaihtoautojen tuontiin ulkomailta kannustaa myös Suomen autoverotus, joka edistää tuontia ulkomailta uuden auton ostamisen sijasta. Suomen autokanta saattaakin tulevaisuudessa uudistumisen sijasta pikemminkin tuontiautoistua.

Vuosi 2020 myytiin paljon käytettyjä henkilöautoja, pakettiautoja ja matkailuautoja. Viime vuosi olikin käytettyjen autojen myynnissä huippuvuosi kaikissa ajoneuvoluokissa.

Minkälainen auto sinulla on hankinnassa?

Käytetyn auton maahantuonti – miten tuon auton maahan?

Jos haluat ostaa vaihtoauton ulkomailta, sinun kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  1. Selvitä autokaupan taustat. Aivan kuten muussakin vaihtoautojen kaupassa, myös ulkomailta tuotujen autojen kohdalla kannattaa perehtyä huolella myyjän taustoihin, sopimuksiin ja vastuisiin ennen kuin lyöt kättä päälle. 
  2. Perehdy autoon. Käy läpi auton asiakirjat ja omistajatiedot. Tutustu auton yksityiskohtiin ja huoltokirjaan. Auto on aina hyvä myös koeajaa. Vaadi myyjältä selkeä, kirjallinen kauppasopimus. Pyydä myös auton alkuperäinen rekisteriote samalla kun myyjä luovuttaa auton sinulle. 
  3. Ota huomioon verotus. Verojen maksaminen alkaa vasta sitten, kun otat EU- tai ETA-alueelta tuodun auton käyttöösi.
  4. Huomioi sivukulut. Yleensä tuontiauto on lähtökohtaisesti edullisempi kuin Suomesta ostettu auto. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tuontiautosta kertyy erilaisia kustannuksia, kuten auton kuljettamiseen liittyviä kustannuksia, veroja ja vakuutusmaksuja. 
  5. Pyydä apua hankalissa tilanteissa. Riitatilanteita aiheuttavat yleensä käytetyssä autossa hankinnan jälkeen havaitut viat. Tällöin herää kysymys, kenellä on korjausvastuu vioista. Jos auto ostetaan esimerkiksi Saksasta, autokaupassa sovelletaan Saksan lainsäädäntöä.

Jos et tiedä, miten toimia tai kaupan yhteydessä ilmenee häikkää auton vikoihin liittyvissä asioissa, voit pyytää neuvoa Euroopan kuluttajakeskukselta (ECC). ECC:n tarkoituksena on neuvoa auton ostajia ja tarjota sovitteluapua ulkomaankaupoissa. Myös Tullilta tai Verohallinnolta on mahdollista saada apua.

Onko sinulla edessäsi autokaupat, mutta et ole varma, mitä autokaupoilla olisi hyvä ottaa huomioon? Voit perehtyä käytetyn auton ostamiseen Sortterin kattavasta autokauppojen käytännön oppaasta.

Auton maahantuonti ja verotus

Maahantuodun auton verojen maksaminen alkaa vasta sitten, kun otat auton käyttöösi. Sinun tulee tehdä käyttöönottoilmoitus Verohallinnolle netissä tai erillisellä paperilomakkeella, jonka jälkeen Verohallinto vahvistaa ilmoituksen. Vahvistuskirje kannattaa pitää mukana, jotta voit tilanteen vaatiessa näyttää sen poliisille tai Tullille.

Käyttöönottoilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos auto tulee käyttöösi vasta rekisteröinnin jälkeen. Ilmoitusta ei myöskään tarvita, jos siirrät auton toisella kuljetusvälineellä, kuten trailerilla Suomeen, etkä aja autolla ollenkaan ennen rekisteröintiä.

Käyttöönottoilmoituksen jälkeen sinulla on viisi vuorokautta aikaa tehdä autoveroilmoitus Verohallintoon. Autoveron veroprosentti porrastetaan ajoneuvon CO2-päästöjen mukaan. Jos tuontiautosta ei ole saatavilla tietoja hiilidioksidipäästöistä, veroprosentti muotoutuu verotaulukon mukaisesti auton massan ja käyttövoiman perusteella.

Jos autoa ei ole rekisteröity toisessa ETA-valtiossa, sille tulee hakea siirtolupa Traficomista. Ilman siirtolupaa auton saa siirtää vain trailerilla maasta toiseen – hinaaminen on kielletty.

Kun pääset takaisin Suomeen ja autoveromaksu on siirtynyt Verohallinnolle, voit viedä ajoneuvon katsastukseen, jossa auto myös rekisteröidään. 

Auton maahantuonti ja Tulli – milloin ajoneuvo tullataan?

Se, mistä ostat tuontiauton, vaikuttaa siihen, tarvitseeko autoa tullata eli tehdä tulliselvitystä. Tulli ei vaadi selvitystä, jos auto tuodaan EU-alueelta Suomeen. 

Sen sijaan tulliselvitys täytyy tehdä, jos tuot ajoneuvon EU:n ulkopuolelta tai EU:n tullialueelta. Myös Ahvenanmaalta tuotavat autot täytyy tullata, koska Ahvenanmaa ei kuulu EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueeseen.

Ajoneuvosta maksetaan niin tulli kuin arvonlisäverokin mahdollisen tullauksen yhteydessä.

Auton maahantuonti suosituinta Ruotsista ja Saksasta

Auton maahantuonti Ruotsista on ylivoimaisesti suosituinta. 

Auton maahantuonti – suosituimmat maat:

  1. 52 % Ruotsi
  2. 28 % Saksa
  3. 20 % Muut maat

Viime vuonna naapurimaastamme rahdattiin Suomeen peräti 52 prosenttia tuontiautoista. Toiseksi eniten, 28 prosenttia, tuodaan Saksasta. Loput 20 prosenttia maahantuoduista autoista tulee muista maista, kuten Alankomaista, Virosta ja Yhdysvalloista.

Mikä houkuttelee ostajia Ruotsiin ja Saksaan?

Usein houkuttimena toimii edullisempi auton hinta, ja esimerkiksi Ruotsin kruunun kurssi on suopea euroon verrattuna. Myös Saksassa hinnat ovat usein edullisempia. 

Apajille houkuttelee myös parempi tarjonta. Saksan lukuisilta nettisivustoilta löytyy laaja kattaus vaihtoautoja, minkä lisäksi tietyillä automerkeillä on kattava tarjonta oman merkin käytetyistä autoista. 

Kun etsinnässä on paremmin varusteltu tai persoonallinen kaara, monien autoilijoiden katseet kääntyvät erityisesti Ruotsin tarjontaan. Naapurimaasta tuodut autot soveltuvat usein myös paremmin suomalaiseen ilmastoon kuin Saksasta tai muualta Euroopasta ja Yhdysvalloista tuodut autot.  

Ruotsista ja Saksasta tuotujen autojen määrä näyttää vakiintuneen noin 40 000–45 000 auton haarukkaan. Tulevaisuudessa Ruotsista tuotujen autojen osuus saattaa hieman laskea valuuttakurssin ja muiden hintamuutosten myötä. Sen sijaan kurssiheilahtelut eivät vaikuta auton maahantuontiin Saksasta, koska maan valuutta on euro.

Autolainaa saa myös tuontiautoon – kilpailuta ja vertaa autolainat

Yhä useampi suomalainen ostaa auton käytettynä joko kotimaasta tai ulkomailta. Kuluttajat etsivät yhä uudempia autoja, jolloin niiden kustannukset kasvavat suuremmiksi. Ihanteellisinta auto olisi ostaa säästöillä, mutta aina se ei ole mahdollista. Tällöin autorahoitus voi olla hyvä vaihtoehto.

Autolainaa on mahdollista saada tuontiautoon jopa 60 000 euroa. Jos suunnittelet auton maahantuontia, voit laskea autolainalaskurin avulla, millainen summa olisi sinulle sopivin auton hankintaan.

Sortterin kautta kilpailutat autolainan, joka on vakuudetonta lainaa. Näin ollen sinun ei tarvitse huomioida autorahoituksen viimeistä suurempaa erää eli jäännöserää.

Kun lainasumma on selvillä, voit kilpailuttaa autolainat ja vertailla pankkien ja rahoituslaitosten tekemät lainatarjoukset. Tarjouksen hyväksymisen jälkeen saat autolainan tilillesi nopeasti, usein jo samana päivänä.

Täytä lainahakemus ja kilpailuta autorahoitus jo tänään.

Lue lisää