Kilpailuta autolaina käytettyyn autoon

Romutustilastot: kuinka hyvin suomalaiset ovat hyödyntäneet romutuspalkkiota 2021?

Viime joulukuussa 2020 starttasi uusi autojen romutuspalkkiokampanja. Tämänkertainen kampanja uudistui, ja auton romutus on ollut ennätysvilkasta.

Uusi romutuspalkkio 2021 -kampanja alkoi 1.12.2020. Kampanjan ideana on uudistaa autokantaa ja kannustaa autoilijoita vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten sähkö- tai hybridiauton valintaan.

Romutuspalkkiokampanjan avulla ei säästy pelkästään luontoa, vaan myös autoilija hyötyy siitä taloudellisesti. 

Kampanjan aikana autoilijalle myönnetään tuntuva romutuspalkkio, kun hän kierrättää vanhan liikennekäytössä olevan henkilöauton ennen kuin ostaa uuden kulkupelin. Näin ollen esimerkiksi autolainaa voi hakea hieman vähemmän, kun palkkio on mahdollista vähentää uuden auton hinnasta.

Romutuspalkkiokampanja uudistui muutaman vuoden takaisesta. Tällä kertaa romutuspalkkiota on ollut mahdollista hakea vähäpäästöisemmän auton sijasta myös sähköpolkupyörään ja joukkoliikenteen maksuihin.

Aiemmat romutuspalkkiokampanjat vuosilta 2015 ja 2018 osoittivat, että kampanja kannustaa autoilijoita romuttamaan oman autonsa, ja ilman kampanjaa auton romutus on ollut vähäisempää. Tämän vuoden kampanjassa romuttaminen on ollut hyvin suosittua.

Romutuspalkkio 2021 on ollut erittäin suosittu

Etukampanjan aikana valtio myöntää 1 000 euroa romutuspalkkiota, mikäli autoilija ostaa uuden auton, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km. 

Palkkio on 1 000 euroa myös silloin, kun kuluttaja hyödyntää palkkiota sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikenteen lippujen kustantamiseen. 

Autoilija saa  2 000 euroa romutuspalkkiota, mikäli hän ostaa vieläkin ekologisemman auton, kuten hydridin, sähköauton tai kaasuauton. Myös autoala lähti kampanjaan mukaan myöntämällä 500 euron alennuksen auton hinnasta.

Alkuvuodesta Traficom tiedotti virheellisesti, että autoilijan olisi mahdollista romuttaa useampi käytetty auto ja näin saada enemmän palkkiota. Tieto ei kuitenkaan pitänyt paikkansa.

Valtio varasi talousarvioonsa 8 miljoonaa euroa romutuspalkkiokampanjaa varten, ja pian kampanjan alkamisen jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin alkoi tipahdella useita romutuspalkkiohakemuksia. 

Traficom tiedottikin huhtikuun lopulla, että kaikki romutuspalkkio 2021 -kampanjan määrärahat on varattu loppuun, eli koko summa oli käytetty jo viidessä kuukaudessa. Edellisen kampanjan aikana vuonna 2018 romutuspalkkion määrärahoista jäi noin 10 prosenttia käyttämättä.

Tiedotteen mukaan hakemusten reippaaseen määrään vaikutti se, että kuluttajalla oli tällä kertaa enemmän valinnanvaraa kulkupelinsä suhteen. Suurin osa, noin 54 prosenttia hakemuksista koskikin sähköpyörän hankintaa. Autojen osuus oli 44 prosenttia, ja loput 2 prosenttia hakemuksista meni joukkoliikennelippujen hankintaan. 

Monilla kuluttajilla ei ole mahdollisuutta ostaa uutta autoa – ainakaan ilman autolainaa. Tämän vuoksi sähköpyörä ja joukkoliikenteen liput olivat myönteinen muutos romutuskampanjaan. Traficomin tiedotteen mukaan uusille vaihtoehdoille on selvästi kysyntää.

Kampanjan oli määrä jatkua vuoden 2021 loppuun saakka, mutta lain mukaan romutuspalkkion myöntämistä ei jatketa, mikäli määräraha ehtii kulua loppuun kampanjan aikana. 

Minkälainen auto sinulla on hankinnassa?

Kuinka paljon auton romutus on lisääntynyt vuonna 2021?

Traficomin mukaan romutuskampanjat ovat lisänneet romutettujen autojen määrää perinteisesti noin 5–8 prosentilla. Romutusten määrä on viime vuosien aikana kasvanut, ja tänä vuonna autoja on romutettu ennätysmäärä vuoden takaiseen verrattuna. 

Romutustodistuksia on myönnetty toukokuussa 2021 peräti 89 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Henkilöautoja on kierrätetty kuluneen vuoden aikana jo 40 505 kappaletta. Edellinen romutuspalkkiokampanja oli käynnissä 2018, jolloin autoja romutettiin noin 30 000 kappaletta. Näin ollen romutustahti on ollut tänä vuonna melkoinen.

Vuosi 2021 jää historiaan mitä todennäköisimmin ennätysvuotena käytettyjen autojen romuttamisessa. Edellinen ennätysvuosi on vuosi 2018, jolloin romutettiin peräti 81 578 henkilöautoa. Tällä menolla on mahdollista ennustaa, että tänä vuonna romuttamot pamauttavat uuden ennätyksen, ja autoja saatetaan romuttaa jopa yli 90 000 kappaletta.

Traficomin mukaan romutustilastoissa näkyvät aina romutuskampanjat, mutta myös romumetallin maailmanmarkkinahinnan suuri kasvu. Lisäksi kierrätys ylipäätään on yhä tunnetumpaa suomalaisten keskuudessa esimerkiksi sosiaalisen median lisäämään tietoisuuden vuoksi.

Onko auton romutuskampanja näkynyt sähköautojen ja hybridien ensirekisteröinneissä? 

Vuonna 2021 on ensirekisteröity kaiken kaikkiaan 56 730 henkilöautoa tammi–kesäkuun aikana, mikä tarkoittaa 19,7 prosentin kasvua vuoden takaisesta. 

Eniten ensirekisteröityjä merkkejä ovat Toyota, Volkswagen ja Skoda. Sortterin aiemmin julkaisema blogiartikkeli käsitteli suosituimpia automerkkejä ja -malleja.

Tilastokeskuksen mukaan kesäkuussa 2021 ensirekisteröitiin kaiken kaikkiaan 9 941 uutta henkilöautoa. Näin ollen kasvua edellisvuoden kesäkuuhun on 23,9 prosenttia. 

Kaikista kesäkuussa 2021 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 10,6 prosenttia oli kokonaan sähköautoja ja 19,5 prosenttia ladattavia hybridejä. Yhteensä sähköautoja ja hybridejä ensirekisteröitiin 2 997 kappaletta, mikä on peräti 158 prosenttia edellisvuotta enemmän. 

Vähäpäästöisten autojen kysyntä näkyy muun muassa autojen maahantuonnissa ja käytetyn auton markkinoilla. 

Esimerkiksi Teslaa on myyty vilkkaasti koko vuoden 2021 ajan – lähes kolminkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Vuonna 2020 myytiin 424 Teslaa, kun tänä vuonna niitä on myyty jo vuoden puoliväliin mennessä 514. Vertailun vuoksi: vuonna 2014 Tesloja myytiin vain 5 kappaletta.

Romutuspalkkiokampanja uudistaa autokantaa – monen autoilijan toiveena yhä käytetty auto

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan autojen kierrätys ja romuttaminen on tärkeää, jotta autokanta uudistuisi. Suurin syy autokannan uudistamiseen on päästöjen vähentäminen.

Jotta autokanta uudistuisi oikealla tavalla, uusia, vähäpäästöisempiä autoja täytyisi saada markkinoille ja toisaalta vanhoja autoja kierrätykseen entistä aikaisemmassa vaiheessa. 

Suomen Autoverkoston kierrätys kierrättää romutettujen autojen materiaaleista noin 95 prosenttia. Auton osat päätyvät uudelleenkäytettäväksi ja raaka-aineeksi metalliteollisuuteen. 

Nykyisellään autot joutuvat romuttamolle keskimäärin 21-vuotiaana. Ajoneuvokannan keski-ikä kasvaa koko ajan, jolloin markkinoilla on paljon vanhoja autoja uusien vähäpäästöisempien sijasta.

Selkeä enemmistö suomalaisista ostaa autonsa käytettynä, ja vuosi 2020 oli ennätysvuosi käytettyjen autojen myyntimarkkinoilla. 

Käytettyjen autojen markkinoillakin vähäpäästöisemmät käyttövoimat ovat alkaneet lisääntyä. Sakan joulukuussa 2020 tekemän suuren suomalaisen vaihtoautokyselyn mukaan peräti kolmasosa suomalaisista ajaisi mielellään hybridiautolla ja sähköautolla 10,5 prosenttia.

Oletko suunnitellut auton ostoa? Kilpailuta autolaina

Haaveiletko sähköautosta, hybridistä tai tavallisesta polttomoottoriautosta? 

Harvalla suomalaisella on niin paljon säästöjä, että uuden auton ostaminen olisi mahdollista ilman ulkopuolista rahoitusta. Tällöin moni kääntyy autolainan puoleen.

Voit kilpailuttaa autolainan aina 60 000 euroon asti Sortterin palvelussa. Lainojen kilpailuttaminen ja vertailu auttaa sinua löytämään autolainan, jonka korot ja kulut ovat kohtuulliset. 

Lainat kannattaa vertailla aina todellisen vuosikoron mukaan, joka asettaa lainat samalle viivalle ja paljastaa erot lainojen kokonaiskustannuksissa. 

Kun kilpailutat autolainan Sortterilla, järjestämme lainat valmiiksi todellisen vuosikoron mukaiseen järjestykseen, eli suosittelemme sinulle lainaa, jonka vuosikustannukset ovat aidosti edullisimmat.

Ajankohtaista