Sortter teetti maaliskuussa 2022 Taloustutkimuksella tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten tyytyväisyyttä ja luottamusta pankkien palveluihin. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1 093 kuluttajaa ja tulokset painotettiin kohderyhmää vastaaviksi iän, sukupuolen, asuinpaikan sekä talouden koon mukaan.
Tutkimus osoitti, että suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin oli tänä vuonna edellisvuotta korkeammalla tasolla: asteikolla yhdestä viiteen (1–5) pankkien saamien yleisarvosanojen keskiarvo nousi 3,86:sta tasan neljään.
Samalla asteikolla vastaajat arvioivat käyttämänsä pankin tarjoamia yksittäisiä palveluita: Kaikkein tyytyväisimpiä vastaajat olivat pankkiensa sähköisiin palveluihin, joiden kohdalla vastausten keskiarvo oli 4,15. Eniten tyytymättömyyttä puolestaan aiheutti pankkipalvelumaksujen hinnoittelu, jonka arvosana oli 3,14.
Vertailussa oli mukana seitsemän suomalaisten käyttämää pankkia:
- Osuuspankki
- Nordea
- S-Pankki
- POP-Pankki
- Säästöpankki
- Danske Bank ja
- Aktia.
Kokonaisuudessaan parhaat arviot vastaajilta saivat S-Pankki, POP-Pankki ja Säästöpankki, joista S-Pankki oli ykkönen.