Nainen portaissa

Pankit saavat kiitosta sähköisistä palveluistaan, pankkipalvelumaksujen hinnoittelussa parannettavaa – lainojen yhdistäminen helpottaa talouden hallintaa

Sähköisten palveluiden toimivuus on Taloustutkimuksen tulosten mukaan pankkipalveluiden parhaiten toimiva osa-alue.

Sortter teetti maaliskuussa 2022 Taloustutkimuksella tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten tyytyväisyyttä ja luottamusta pankkien palveluihin. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1 093 kuluttajaa ja tulokset painotettiin kohderyhmää vastaaviksi iän, sukupuolen, asuinpaikan sekä talouden koon mukaan.

Tutkimus osoitti, että suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin oli tänä vuonna edellisvuotta korkeammalla tasolla: asteikolla yhdestä viiteen (1–5) pankkien saamien yleisarvosanojen keskiarvo nousi 3,86:sta tasan neljään. 

Samalla asteikolla vastaajat arvioivat käyttämänsä pankin tarjoamia yksittäisiä palveluita: Kaikkein tyytyväisimpiä vastaajat olivat pankkiensa sähköisiin palveluihin, joiden kohdalla vastausten keskiarvo oli 4,15. Eniten tyytymättömyyttä puolestaan aiheutti pankkipalvelumaksujen hinnoittelu, jonka arvosana oli 3,14. 

Vertailussa oli mukana seitsemän suomalaisten käyttämää pankkia: 

  • Osuuspankki
  • Nordea
  • S-Pankki
  • POP-Pankki
  • Säästöpankki
  • Danske Bank ja 
  • Aktia. 

Kokonaisuudessaan parhaat arviot vastaajilta saivat S-Pankki, POP-Pankki ja Säästöpankki, joista S-Pankki oli ykkönen.

Asiakaspalvelussa tyytyväisimpiä oltiin sähköisten palveluiden toimivuuteen

Asioimiseen ja asiakaspalveluun liittyvissä osa-alueissa vastauksista oli havaittavissa, että pankkien tarjoamat sähköiset palvelut koetaan toimivammiksi kuin henkilökohtainen palvelu. Sähköisten palveluiden toimivuus sai pankin tarjoamista yksittäisistä palveluista parhaan arvosanan, 4,15. Parhaiten tässä pärjäsi Säästöpankki (4,49) ja huonoimmin Aktia (3,73).

Henkilökohtaisen palvelun saatavuus sai arvosanan 3,35. Tällä osa-alueella yli neljän keskiarvoon kiipesi ainoastaan POP-Pankki (4,07) ja ainoana alle kolmeen jäi Nordea (2,89).

Oman pankin palvelun nopeus arvioitiin kohtalaisen hyvälle tasolle arvosanalla 3,83. POP-Pankki (4,19), S-Pankki (4,11) ja Säästöpankki (4,05) pitivät melko tasaisesti kärkeä, ja hännille tässä kategoriassa jäi Aktia (3,38).

Asiakaspalvelun laatu oli aika tarkalleen samalla tasolla edellisen osa-alueen kanssa saaden arvosanan 3,87. Tässä erottui sama kärkijoukko kuin palvelun nopeudessakin: POP-Pankki (4,34), Säästöpankki (4,30) ja S-Pankki (4,17). Matalimman arvosanan sai Nordea (3,51). 

Vastaajien arvio pankista tai rahoituslaitoksesta

Tyytyväisyys palveluiden hinnoitteluun ja valikoimaan vaihteli paljon

Oman pankkinsa palvelun kaikista eri osa-alueista vastaajat antoivat pienimmät arvosanat pankkipalvelumaksujen hinnoittelulle, jossa keskiarvo oli 3,14. Tällä osa-alueella ero parhaiten menestyneen ja muiden pankkien välillä oli huomattava: S-Pankki sai arvosanan 4,45 ottaen selkeän etumatkan seuraavaksi sijoittuneeseen Säästöpankkiin (3,05). Viimeiselle sijalle jäi Aktia arvosanalla 2,55. 

Myös pankkipalvelumaksujen hinnoittelun selkeys arvioitiin melko keskinkertaiseksi (3,3). Kuten hinnoittelussa itsessään, hinnoittelun selkeydessäkin kärkeen nousi S-Pankki (4,24) ja viimeiseksi jäi Aktia (2,93).

Pankkiensa maksukorttivalikoimaan vastaajat olivat tyytyväisiä (4,13). Kaikkien muiden pankkien arvosanat nousivat vähintään neljään lukuun ottamatta Aktiaa (3,74) ja Danske Bankia (3,87).

Oman pankin säästämisen ja sijoittamisen palvelut saivat vastaajilta arvosanan 3,69. Säästöpankki pääsi ainoana pankkina yli neljän arvosanaan (4,09), ja matalimmat arviot sai POP-Pankki (3,34).

Laina- ja rahoitustuotteiden hinnoittelun selkeydessä oli eniten parantamisen varaa

Tyytyväisyys oman pankin laina- ja rahoitustuotteisiin vaikutti vastaajien keskuudessa olevan kohtuullisen hyvällä tasolla. Parhaat arviot tällä osa-alueella tulivat pankin tarjoamasta joustosta lainan lyhentämisessä, jossa kaikkien vastausten keskiarvo oli 3,95. Säästöpankki erottui lainaehtojen joustavuudessa selkeästi edukseen arvosanalla 4,48 ja häntäpäähän jäi Danske Bank arvosanalla 3,7. 

Laina- tai rahoitustuotteiden korkoon oltiin melko tyytyväisiä (3,83). Tämän osalta tyytyväisimmät asiakkaat löytyivät myös Säästöpankista (4,13) ja vähiten tyytyväiset S-Pankista (3,64). Eri pankkien asiakkaista Nordean asiakkaat puolestaan toivoivat eniten parannusta pankkinsa laina- ja rahoitustuotteiden korkoon (3,23 asteikolla 1–5, jossa arvosana 5 kuvasi parasta tyytyväisyyden tasoa).

Lainaan liittyvistä arvioitavista asioista heikoimman arvosanan sai laina- tai rahoitustuotteiden hinnoittelun selkeys (3,61). Kaikkien pankkien arvosanat jäivät alle neljään, mutta kärkeä piti tässäkin Säästöpankki (3,98). Aktia sai matalimmat arviot (3,3).

Vastaajien arviot, missä pankeilla olisi parannettavaa

Lainojen yhdistäminen helpottaa oman talouden hallintaa

Kuten tutkimuksen tulokset osoittivat, suomalaiset kaipaavat lisää selkeyttä pankkipalveluiden ja -tuotteiden hinnoitteluun. Selkeys helpottaa valintojen tekemistä ja auttaa löytämään itselle edullisimmat vaihtoehdot.

Järkevä ja suositeltava keino laina- ja rahoitustuotteiden helpompaan hallintaan on lainojen yhdistäminen. Kun kokoat eri lainat yhdeksi edullisemmaksi lainaksi, saavutat kerralla monta hyötyä. 

  • Säästät kustannuksissa: maksat monen eri luoton ja lainan sijaan vain yhden lainan kuluja.
  • Pääset vähemmällä vaivalla: lyhennät lainaasi vain yhdelle lainanantajalle.
  • Saat lisää joustoa lainan lyhentämiseen: yhdistelmälainalle voit saada aiempia lainoja paremmat ehdot.
  • Selkeytät taloutesi hallintaa: sinun on helpompi hahmottaa kuukausittaiset kulut.

Kun tavoitteenasi on löytää edullisin laina jo lainan ottamista suunnitellessasi, lainojen kilpailuttaminen on tarpeen. Sujuvimmin se onnistuu käyttämällä lainavertailupalvelua, joka järjestää lainatarjoukset valmiiksi edullisuusjärjestykseen. Näin sinun ei tarvitse käyttää aikaasi siihen, että vertailet lainoja, joiden kustannukset muodostuvat monista erilaisista kuluista.

Sortter auttaa lainojen yhdistämisessä ja vertailussa

Sortterin lainavertailun avulla saat nopeasti selville, mikä pankki tai rahoituslaitos tarjoaa sinun tilanteeseesi edullisimman lainan, oli sitten kyse vanhojen lainojen yhdistämisestä tai uuden lainan ottamisesta. 

Sortterin kautta lainahakemuksesi välitetään kaikille palvelussa mukana oleville luotonmyöntäjille, joten voit saada kerralla useita henkilökohtaisia lainatarjouksia. Näet myös selkeästi erot lainojen välillä, sillä kaikki lainan korot ja kulut on listattuna helppotajuisesti ja ilman pientä printtiä. Vertailu tehdään läpinäkyvästi käyttäen luotettavaa vertailulukua, todellista vuosikorkoa.

  • Kilpailuta laina 60 000 € asti
  • 100 % asiakkaan puolella
  • 100 % ilman piilokuluja
  • 100 % suomalainen palvelu

Tutustu Sortterin lainavertailuun ja helpota lainojen hallintaa!