Korona jakoi lainanhakuprosessin kahteen aikakauteen
Aloitimme keskustelun lainanannosta ja sen muutoksista. Mestersin mukaan lainanantoprosessin voi jakaa kahteen osaan: aika ennen koronaa ja aika koronan jälkeen. On selvää, että korona ravisutti kaikkia aloja – niin myös finanssisektoria.
“Digitalisaatio alkoi lisääntyä jo ennen koronaa, mutta manuaalista työtä tarvittiin silti paljon. Korona kuitenkin pakotti muuttamaan systeemejä digitaalisemmaksi nopeasti – vain viikkojen aikana”, Mesters selventää.
Mestersin mukaan on yleistä, että ihmiset hakevat lainaa verkossa. Näin ollen pankkien täytyy luottaa automatisoituihin prosesseihin eikä vain manuaalisuuteen: infrastruktuuri seuraakin trendejä ja sitä, miten kuluttajat haluavat käyttää talouden palveluja. Mestersin mukaan esimerkiksi juuri korona pakotti lainanantajat digitalisaatioon.
Millaisia trendejä toimintakentällä sitten tällä hetkellä on?
Mesters painottaa, että kysyntä on kasvanut ennen kaikkea tiedon saatavuudessa ja nopeudessa: toisin sanoen kuluttajat haluavat tietoa nopeasti ja näppärästi. Mikäli esimerkiksi lainantarjoajavaihtoehtoja on runsaasti, valitsee kuluttaja hyvin todennäköisesti kätevimmän niistä. Hän nostaakin esimerkiksi buy now, pay later -toimijat eli sellaiset palveluntarjoajat, jotka mahdollistavat sen, että kuluttaja voi ostaa tuotteen ensin rauhassa ja maksaa myöhemmin.
"Buy now, pay later -toimijat määrittelevät itsensä ikään kuin yhtenä maksutapavaihtoehtona sen sijaan, että olisivat luottoa tarjoava instituutio. Tällaiset toimijat seuraavat trendejä ja sitä, mikä kuluttajia kiinnostaa", Mesters tiivistää.