Ulkomaankauppa on tärkeää Suomen kaltaiselle pienelle ja avoimelle markkinataloudelle. Tilastokeskuksen julkaisemien tietojen mukaan tavaroiden ja palveluiden viennin arvo oli 96 miljardia euroa vuonna 2019 ja viennin suhde bruttokansantuotteeseen nousi 40 prosenttiin.
Vaikka koronakriisin myötä Suomen vienti supistui lähes 10 prosenttia, suhtautuvat yritykset tulevaisuuteen toiveikkaasti. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) julkaiseman yrityskyselyn mukaan vientiyritysten määrä kääntyi koronakuopan jälkeen kasvuun ja tulevaisuuden näkymät ovat optimistiset.
Harvard Business Review -lehden tekemän tutkimuksen perusteella yritysten kannattaakin myös taantumassa tehdä edelleen investointeja, jotka kasvattavat sen kauppaa ja liiketoimintaa. Tutkimuksen mukaan parhaiten vaikeista ajoista selviytyvät yritykset, jotka kulusäästöjenkin keskellä kykenevät kehittämään liiketoimintaansa.
Miten sitten kasvattaa yrityksen kansainvälistä kilpailukykyä koronakriisin jälkeisessä maailmassa? Entä miten välttää vientimarkkinoiden yleisimmät kompastuskivet? Artikkelimme antaa vastauksia kysymyksiin, joita ulkomaankaupassa toimivat pk-yritykset joutuvat toiminnassaan jatkuvasti miettimään.