Tutkimus: Rahoitustuotteiden vertailu ja tyytyvaisyys pankkeihin

Suomalaiset kilpailuttavat rahoituspalveluita entistä harvemmin

Vain kahdeksan prosenttia suomalaisista on kilpailuttanut nykyisen asuntolainansa viimeisen vuoden aikana. Kulutusluotoissa, luottokorteissa ja pikavipeissä osuus on vielä pienempi. Hyvin toimivat digitaaliset pankkipalvelut saavat suomalaisilta kiitosta. Ylivoimaisesti parhaan yleisarvosanan pankkipalveluista saa S-Pankki.

Taloustutkimus selvitti luottovertailualusta Sortter Oy:n toimeksiannosta kuinka paljon suomalaiset vertailevat pankkien ja muiden rahoituslaitosten myöntämien luottojen korkoja ja palveluiden hinnoittelua. Samalla tutkittiin kuinka tyytyväisiä suomalaiset ovat pankkien ja rahoituslaitosten palveluihin. Tutkimus toteutettiin maaliskuun kahden ensimmäisen viikon aikana 2020.

- Rahoituspalveluiden kilpailutus on vähentynyt merkittävästi kuluneen kahden vuoden sisällä. Matalat ja jopa negatiiviset korot sekä tasaisena jatkunut kulutusvoiman kasvu on saanut kuluttajat väliinpitämättömiksi. Nyt äkillisesti muuttuneen tilanteen seurauksena, kotitaloudet ovat heränneet näiden kulujen merkittävyyteen, kertoo Sortter Oy:n toimitusjohtaja Markus Huhdanpää.

Rahoituspalveluiden kilpailutus

Tutkimuksen mukaan 46% suomalaisista on pyytänyt kilpailevan tarjouksen hakiessaan asuntolainaa. Kulutusluoton kilpailuttaa vain 34% hakijoista, luottokortin reilu 37% ja pikavipin vain 20% kuluttajista. Voimassa olevien luottosopimusten kilpailuttaminen on vielä vähäisempää.

- Vain kahdeksan prosenttia vastaajista on kilpailuttanut asuntolainan vuoden sisällä. Vastaajista 96% ei ole kilpailuttanut voimassaolevaa kulutusluottoaan tai luottokorttia ja vain pari prosenttia kilpailuttaa pikavipin, Huhdanpää toteaa.

Nykyisten rahoitus- ja pankkipalvelujen kilpailutus

S-Pankki saa kuluttajilta ylivoimaisesti parhaan arvosanan

Tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti tyytyväisimmät asiakkaat ovat S-Pankilla. Arvioitaessa pankkien palveluita asteikolla 1 - 5, kuluttajat antavat S-Pankille arvosanan 4,4. Hyvänä kakkosena (4,1) seuraa Osuuspankki. Sen sijaan Nordean ja Danske Bankin asiakkaat eivät ole yhtä tyytyväisiä saamaansa palvelutarjontaan.

Tyytyvaisyys pankkeja kohtaan

- Tulos pistää kyllä nöyräksi. On hienoa, että asiakkaamme ovat näin tyytyväisiä käyttämiinsä palveluihin. Erityisesti tällaisena aikana suhde pankkiin korostuu, jos elämä heittää eteen taloudellisia vaikeuksia. Me haluamme tukea asiakkaitamme esimerkiksi tarjoamalla joustoa asuntolainan ja korttiluoton maksamiseen, kertoo lainojen kehityspäällikkö Päivi Huttunen S-Pankista.

Suomalaiset ovat tyytyväisiä erityisesti sähköisten palveluiden nopeuteen ja toimivuuteen. Lievää tyytymättömyyttä herättää pankkipalvelumaksujen hinnoittelu ja selkeys. Danske Bank ja Säästöpankki saavat tässä muita pankkiryhmiä huonomman arvosanan.

- Hyvin harva suomalainen on kuitenkaan valmis vaihtamaan pääasiallista pankkiaan. Danske Bankin asiakkaista vain kolmannes pitää pankin vaihtamista edes mahdollisena. Vastaava luku S-Pankin asiakkaissa on noin 10%, Huhdanpää toteaa.

Arviot omasta pankista
Pankin palvelujen parantaminen

Korona kiristää kulutusluottohanoja

Sortter kilpailuttaa kuukausittain noin 90 miljoonan euron arvosta kuluttajien luottohakemuksia pankkien ja muiden rahoituslaitosten kesken.

- Viimeisin laskentamme osoittaa, että kuluttajien hakemien luottojen pääomissa tai määrissä ei ole nähtävissä muutoksia. Sitävastoin niin pankit kuin muutkin rahoituslaitokset ovat alkaneet supistaa kuluttajille myönnettäviä lainasummia ja luotonannon kokonaismäärää. Toisin sanoen ainakin kulutusluottohanoja ollaan pikkuhiljaa kiristämässä, Huhdanpää paljastaa.

Suomalaiset ovat parin viikon aikana lykänneet ennätyksellisesti asunto- ja kulutusluottojen maksua ja hakeneet lykkäyksiä luottokortteihin. Helpottaakseen kuluttajien asemaa, useat pankit ovat luopuneet laina-aikojen muutoksista perittävistä järjestelypalkkioista. Taloustutkimuksen raportista ilmenee, että puolet suomalaisista on käyttänyt vuoden sisällä luottokorttia tai muuta kulutusluottoa.

- Lyhennysvapaat kuukaudet tulevat monelle kotitaloudelle todelliseen tarpeeseen ja vapauttavat rahaa ensisijaisiin ostoksiin, kuten elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Lyhennysvapaiden jaksojen ottaminen on näissä poikkeusoloissa hyvin perusteltua, mutta kuluttajat maksavat laskun pitenevien laina-aikojen seurauksena suurempina korkokuluina ja palvelumaksuina viimeistään ensi keväästä alkaen. Pankit ja rahoituslaitokset, joilla on vahvan taseen lisäksi kehittyneet riskien ennustusmallit ovat koronakriisin voittajia, Huhdanpää toteaa.

Sortter on julkaissut osoitteessa maksuvapaa.fi laskurin, jonka avulla on helppo todeta kuinka paljon muutaman kuukauden asuntolainan tai kulutusluoton lykkäys maksaa lisääntyvinä korkokuluina. Sivustolta löytyy myös pankkiryhmien tarjoamien lyhennysvapaiden kestot ja tärkeimmät ehdot sekä vertailu luottokorttien todellisista vuosikoroista.

Tiedonkeruu toteutettiin 11-16.3.2020 Taloustutkimuksen Internet-paneelissa Sortter Oy:n toimeksiannosta. Aiheena tyytyväisyys ja luottamus pankkien ja rahoituslaitosten palveluihin. Tutkimukseen vastasi 685 täysiikäistä suomalaista, poislukien Ahvenanmaan väestö. Ainosto on painotettu sukupuolen, iän ja suuralueen mukaan vastaamaan koko väestöä.

Lataa koko tutkimusmateriaali käyttöösi tästä »