Rahalla saa ja autolla pääsee – tässä ovat maailman kalleimmat autot

Rahalla saa ja autolla pääsee – tässä ovat maailman kalleimmat autot

Listasimme maailman historian kalleimmat autokaupat sekä hintavimmat uudet autot, joiden hankkimiseen ei tavallinen autolaina aivan riitä.

Useimmille auto on yksi elämän suurimmista ostoksista. Yleensä auton hankintaa ja siihen käytettävää rahaa joutuu harkitsemaan tarkasti ja monet tarvitsevat auton hankintaan myös autolainaa. Toiset taas voivat törsätä autoihin satumaisia summia, joista harva uskaltaa edes unelmoida.

Keräsimme tähän artikkeliin maailman historian kalleimmat autot sekä kalleimmat suoraan tehtaalta hankittavat menopelit, joilla ei välttämättä tohdi lähteä ihan kuoppaisimmalle mökkitielle.

  • usp item
    Kilpailuta laina 60 000 € asti
  • usp item
    Vakuutusetu asiakkaillemme
  • usp item
    100 % asiakkaan puolella ja ilman piilokuluja
  • usp item
    100 % suomalainen palvelu
4,6
Perustuu 498 arvosteluun.
powered by

Historian kalleimmat autot – top 5

Historian kallein julkisesti myyty auto oli pitkään vuoden 1962 Ferrari 250 GTO, joita mahtuu kalleimpien autokauppojen listalle jopa kaksin kappalein.

Vuonna 2022 listan kärkipaikka kuitenkin vaihtui: viime vuoden keväällä vuoden 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe huutokaupattiin käsittämättömään 142 miljoonan dollarin eli noin 135 miljoonan euron hintaan. Kauppahinta oikeuttaa listan ykköspaikkaan kirkkaasti, sillä se ylittää edellisen ennätyksen lähes 90 miljoonalla eurolla.

Tässä ovat historian kalleimmat julkisesti myydyt autot. Listalta siis puuttuvat yksityiset myynnit, kuten vuoden vuoden 1963 Ferrari 250 GTO, joka myytiin vuonna 2018 noin 64,4 miljoonan euron hintaan.

1. 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe – 142 miljoonaa dollaria (noin 135 miljoonaa euroa)

Täysin posketonta kauppahintaa selittää se, että näitä autoja on valmistettu vain kaksi. Aiemmin Mercedes-Benz on pitänyt molemmat autot itsellään, joten vuoden 2022 kauppaa edeltäviä myyntejä ei ole.

2. 1962 Ferrari 250 GTO (korimalli 3413GT) – 48,4 miljoonaa dollaria (noin 46 miljoonaa euroa)

Ferrari valmisti näitä autoja vain 39 kappaletta. Mallin autoja on kuitenkin huutokaupattu useasti, joista tämä viimeisin vuonna 2018 tehty kauppa oikeuttaa listan toiseen sijaan.

3. 1962 Ferrari 250 GTO (korimalli 3851GT) – 38,1 miljoonaa dollaria (noin 36 miljoonaa euroa)

Kolmannella sijalla on toinen 1962 Ferrari 250 GTO, mutta vain eri korimallilla kuin listan kakkonen. Tämä Ferrari huutokaupattiin jo vuonna 2014 ja se piti maailman kalleimman auton titteliä neljän vuoden ajan.

4. 1957 Ferrari 335 Sport Scaglietti – 35,7 miljoonaa dollaria (noin 34 miljoonaa euroa)

Neljättä sijaa pitää myös Ferrari, joka myytiin vuonna 2016. Sen kauppahintaa nosti auton mittava kilpailuhistoria. Ferrarilla on ajettu ainakin Sebringin 12 tunnin kilpailussa sekä Le Mansin 24 tunnin ajossa.

5. 1954 Mercedes-Benz W196 – 29,6 miljoonaa dollaria (noin 27,5 miljoonaa euroa)

Listan päättää toinen Mercedes-Benz, joka myytiin vuonna 2013. Auto huutokaupattiin autenttisessa kunnossa, eli myyntihetkellä autossa oli tahroja ja pinttynyttä likaa. Auton arvoa nosti se, että sillä oli kilpaillut viisinkertainen F1-mestari Juan Manuel Fangio.

*Autojen euromääräiset summat ovat nykykurssin mukaisia

Luonnollisesti huutokaupattujen autojen arvoa nostaa nimenomaan niiden pitkä ja merkittävä historia sekä automallien harvinaisuus. Käyttöautoksi ei mainituista menopeleistä ole juuri kellekään, vaan ne ovat lähinnä sulkia hattuun ökyrikkaille keräilijöille.

Maailman kalleimmat autot

Kalleimmat uudet autot – top 5

Kulttiasemaan nousseet museoautot eivät kuitenkaan ole ainoita automarkkinoiden rahareikiä. Rahaa voi nimittäin upottaa myös suoraan tehtaalta tulleisiin kulkuvälineisiin. Maailman viisi kalleinta uutta autoa ovat myös tyyriitä hankintoja, vaikka niiden myyntihinnoissa ei ylletä ihan 135 miljoonaan euroon.

Historian kalleimmista autokaupoista poiketen uusien autojen viiden kärkeen ei mahdu yhtäkään Mercedes-Benziä eikä Ferraria. Sen sijaan tyyriimpien uusien autojen listaa hallitsevat Rolls-Royce ja Bugatti.

1. Rolls-Royce Boat Tail – 28 miljoonaa dollaria (noin 26,5 miljoonaa euroa)

Rolls Roycen aiemman Sweptail-mallin korvannut Boat Tail nousi heittämällä tämän listan kärkeen. Rolls-Royce ei anna autolle lainkaan tarkkaa hintaa, mutta arvioiden mukaan se on noin 28 miljoonaa dollaria.

2. Bugatti La Voiture Noire – 13,4 miljoonaa dollaria (noin 12,7 miljoonaa euroa)

Maailman kallein Bugatti on sitä hyvästä syystä: näitä autoja on valmistettu vain yksi eikä lisää tule. Oli maailman kallein auto ennen Rolls-Royce Boat Tail -mallin julkaisua.

3. Rolls-Royce Sweptail – 12,8 miljoonaa dollaria (noin 12,1 miljoonaa euroa)

Maailman arvostetuimpiin automerkkeihin kuuluva ja luksusautoistaan tunnetun Rolls-Roycen vuonna 2017 julkaistu Sweptail oli tuolloin maailman kallein auto. Sittemmin sen edelle ovat kiilanneet Bugatti uniikilla autollaan sekä Rolls-Roycen oma uusi lippulaivamalli.

4. Bugatti Chiron Profilée – 10,8 miljoonaa dollaria (noin 10,3 miljoonaa euroa)

Myös tätä Bugattia on valmistettu vain yksi kappale. Se on myös historian kallein uusi huutokaupassa myyty auto.

5. Bugatti Centodieci – 9 miljoonaa dollaria (noin 8,5 miljoonaa euroa)

Autoja valmistettiin vain 10 kappaletta ja se tarkoituksena oli kunnioittaa 1990-luvun EB110-mallia. Liäsksi Centodiecin julkaisu juhlisti samalla myös Bugatti-merkin 110-vuoden ikää.

*Autojen euromääräiset summat ovat nykykurssin mukaisia

Mikäli lompakkosi vaikeroi myös näiden superautojen hintojen edessä, niin sitä se tekee aika lailla kaikilla muillakin. Onneksi tavallisillekin ihmisille löytyy vaihtoehtoja.

Vaihtoehtoja tavalliselle kukkarolle

Suomen teillä ei historiallisia klassikkoautoja tai superautoja juuri näy. Bugattien kaltaisilla urheiluautoilla olisikin Suomen kylmässä ilmastossa melko rajalliset käyttömahdollisuudet.

Maltillinen rahankäyttäjä voikin suunnata katseensa mieluummin perinteisille automarkkinoille ja poimia mieleisensä kyydittäjän vaikkapa Suomen myydyimpien autojen listalta. Hinnatkin ovat huomattavasti huokeampia.

Suomen myydyimmät autot 2022

  1. Toyota Corolla
  2. Toyota Yaris
  3. Toyota RAV4
  4. Volvo XC60
  5. Škoda Octavia

Näitä varten rahoituslaitoksilta löytynee autolaina lähes kenelle tahansa keskiluokkaiselle palkansaajalle, sillä näiden Suomen suosituimpien uusien autojen hinnat pyörivät 20 000–70 000 euron välillä.

Keskimäärin suomalaisten ostamat uudet autot maksavat noin 36 000 euroa ja tyypillinen autolaina on puolestaan reilut 8 000 euroa – näillä summilla ei osteta arvoautoa huutokaupasta. Mikäli kuitenkin kilpailutat lainasi, voi siitä syntyvistä säästöistä kertyä jo muutaman vuosituhannen aikana vuoden 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe’n verran rahaa.