Mitä keväällä oikein tapahtui?
Vielä on tuoreessa muistissa kaaos ruokakaupoissa sekä tyhjät vessapaperihyllyt, mutta mitä keväällä tarkalleen ottaen tapahtui? Terveyteen kohdistuva uhka ja viruksen hillitsemisen kannalta välttämättömät rajoitustoimet johtivat poikkeuksellisen äkkinäiseen ja jyrkkään tuotannon supistumiseen maaliskuussa. Tämä johti omalta osaltaan paniikkiin, jolloin ihmiset ostivat hätääntyneenä vessapaperia ja pitkään säilyviä elintarvikkeita, kuten pastaa, säilykkeitä ja pakasteita niiden loppumisen pelossa.
Ostopäällikköindeksi (Purchasing Managers’ Index) on talousindikaattori, joka perustuu yksityisen sektorin yritysten ostopäälliköille tehtyihin kuukausittaisiin kyselyihin. Tämä indeksi laski ennennäkemättömän paljon koronakriisin aikana, jopa alemmaksi kuin globaalin finanssikriisin aikaan vuonna 2008. Suurin laskuun vaikuttanut tekijä oli palvelusektori, mutta myös teollisuuden puolella se pieneni huomattavasti.
Mikä on muuttunut poikkeusajan alun kaaoksen jälkeen kuluttajakäyttäytymisessä? Verkko-ostaminen on kasvanut huomattavasti aiempaan verrattuna. Etenkin kysyntä vapaa-ajan tarvikkeissa on saanut monet varastot tyhjäksi. Viime kevät oli lähes kaikille uuteen normaaliin totuttelua etätyösuositusten ja etäopetuksen myötä; sekä työt, opiskelu että harrastukset ovat monilla siirtyneet kotiin. Se näkyy myös kuluttajakäyttäytymisessä, sillä keväällä etenkin suuressa kysynnässä olivat vapaa-ajan varusteet, kuten urheiluvälineet ja trampoliinit, lähes kaikkialla maailmassa.
Myös kotimaan matkailu on suomalaisilla lisääntynyt, sillä ulkomaille matkustaminen ei ole ollut vaihtoehto. Tämä on näkynyt esimerkiksi syksyllä siinä, että retkeily- ja vaellusvarusteita on ostettu huomattavasti enemmän.