Sortter Oy:n kysely kertoo rajusta pudotuksesta suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä. Yli puolet kyselyyn vastanneista ovat joutuneet supistamaan omia ja perheidensä kulutusmenoja. Reilu puolet suomalaisista on siirtynyt ostamaan halvempia elintarvikkeita ja kulutushyödykkeitä koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Eniten kulutuksesta ovat joutuneet tinkimään yrittäjät sekä yli nelihenkiset perheet.
Luottovertailualusta Sortter Oy:n kuluvan syyskuun alussa toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin kuinka suomalaiset ovat muuttaneet kulutuskäyttäytymistään verrattuna koronaa edeltävään aikaan. Kyselyyn vastasi lähes 3000 suomalaista, mikä mahdollistaa kulutuksen muutoksen tarkastelun kattavasti tulo- ja demografialuokittain.
Tulokset puhuvat karua kieltä. Kaikista vastaajista 52 % on joutunut supistamaan kulutustaan. Edullisempiin elintarvikkeisiin on alle 4000 Euroa kuukaudessa ansaitsevista siirtynyt yli puolet ja alle 2000 euroa ansaitsevista 60 %. Kaikista vastaajista 2/3 on tinkinyt vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin kohdistuvasta kulutuksesta ja lähes puolet vastaajista on lykännyt suurten hankintojen toteuttamista tulevaisuuteen.
Kulutusmenojen karsimisen taustalla on tulojen selkeä supistuminen. Vastaajista 40 % ilmoitti tulojensa pienentyneen kuluneen vuoden aikana. Yrittäjistä peräti 70 % ilmoittaa tulojensa pienentyneen ja lähes 80 % on joutunut tinkimään omista tai perheensä harrastus- ja vapaa-ajan menoista.
Kysyttäessä kuluttajien tulevaisuuden arvioita, reilu puolet arvioi taloutensa ostovoiman pysyvän nykyisellään. Noin kolmannes ennakoi kulutusvoimansa supistuvan loppuvuoden aikana. Alta 5 % vastaajista uskoo ostovoimansa paranemiseen kuluvan vuoden aikana.
Sortterin Taloustutkimuksella maaliskuussa 2020 teettämän tutkimuksen mukaan vain 4 % kuluttajista oli kilpailuttanut kulutusluottonsa menneen vuoden aikana. Nyt tilanne on muuttunut merkittävästi.
Korona-aika ei kyselyn valossa ole johtanut kuluttajien nopeaan velkaantumiseen. Vain yhdeksän prosenttia vastaajista kertoo käyttäneensä vuoden aikana merkittävästi enemmän lainatuotteita. Sitä vastoin yli 40% on järjestellyt uudelleen lainojen tai luottojen maksueriä.
Kyselyyn vastanneiden henkilöiden demografiset tiedot
Kyselyn tulokset
Sortter Oy:n tutkimus koronan vaikutuksista kuluttajien talouteen toteutettiin verkkokyselynä ajalla 7.9- 13.9.2020 ja siihen vastasi 2889 kuluttajaa. Tiedonkeruu toteutettiin Sortter Oy:n internet-paneelissa, johon vastanneista noin puolet oli Sortter Oy:n palveluun rekisteröityneitä henkilöitä ja noin puolet satunnaisotannalla valikoituja suomalaisia.
Voit ladata kyselyn tulokset käyttöösi PDF- muodossa täältä.