Yrittäjä: verkostoitumalla voit vain voittaa
# Yrittäjyys

Päivitetty:

Kirjoittaja Mia

Kirjoittaja:

Mia Keurulainen

Sisältövastaava Sere

Laatuvarmistettu:

Sere Hanski

Laatuvarmistettu

Yrittäjä: verkostoitumalla voit vain voittaa

Suomalaisille ehkä ominaiset ujous ja vaatimattomuus on sysättävä syrjään, mikäli mielii menestyä yrittäjänä. Verkostoitumisella ei silti ole mitään tekemistä röyhkeyden kanssa.

Paraskaan bisnesidea ei sellaisenaan synnytä liiketoimintaa. Tieto tuotteen tai palvelun erinomaisuudesta saavuttaa potentiaaliset asiakkaat viestinnän ja markkinoinnin keinoin.   

Suomalaiset yrittäjät ymmärtävät tänä päivänä verkostoitumisen tärkeyden yhtenä markkinoinnin työkaluna. Itse asiassa yrittäjän henkilökohtainen verkostoituminen nähdään yhtenä merkittävimmistä keinoista luoda ja kasvattaa liiketoimintaa (*Regus). Samaan aikaan perinteisen markkinoinnin – esimerkiksi printti-ilmoittelun sekä suora- ja telemarkkinoinnin – rooli näyttää kutistuvan.

Digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet aivan uudenlaisen verkostoitumisen, mutta myös kasvokkain kohtaamisella on edelleen paikkansa. Välillä kannattaa reippaasti mennä juttusille! Onnistunut verkostoituminen saavutetaan edellä mainittuja yhdistelemällä – heittämällä veteen niin digi- kuin live-verkotkin.

Markkinointi ja verkostoituminen – erot ja yhtäläisyydet

Verkostoituminen markkinointikeinona edellyttää yrittäjältä henkilökohtaista heittäytymistä ihan eri tavalla kuin perinteinen markkinointi. Kunkin yrittäjän täytyy miettiä, miten paljon persoonastaan on valmis laittamaan peliin. Yksi vaihtoehto on verkostoitumisen ulkoistaminen ja/tai hajauttaminen.

Suuri ero on myös vaikutuksissa. Perinteisellä markkinoinnilla pyritään saamaan tuloksia suht nopealla aikavälillä. Tuloksien tulee myös olla raportoitavassa ja mitattavassa muodossa. 

Verkostoitumisen tulokset ovat hankalammin todennettavissa eivätkä välttämättä käänny numeroiksi lainkaan. Onkin tärkeä ymmärtää, että verkostoitumisella ei välttämättä tavoitella pelkästään taloudellista hyötyä

Verkostojen avulla voi muun muassa:

  • löytää uusia toimintaideoita
  • löytää kustannustehokkaampia tuotantotapoja
  • saada ja jakaa vinkkejä yritysrahoitukseen
  • hankkia kätevästi tietoa toimialastaan tai esimerkiksi alihankkijakontakteista
  • selvittää ongelmia
  • jakaa, testata ja parantaa ideoita 
  • oppia uutta.
  • usp item
    Kilpailuta laina 60 000 € asti
  • usp item
    Vakuutusetu asiakkaillemme
  • usp item
    100 % asiakkaan puolella ja ilman piilokuluja
  • usp item
    100 % suomalainen palvelu
4,6
Perustuu 479 arvosteluun.
powered by

Verkostoituminen on vastavuoroisuutta

Parhaimmillaan verkostoituminen lisää yrittäjän työn mielekkyyttä. Kun ulottuvilla on hajautettu asiantuntijuus ja ”parviäly”, ei kaikkea tarvitse osata ja muistaa itse. 

Verkostoituminen edellyttää valmiutta vastavuoroisuuteen. Pelkkä oman edun tavoittelu, ”ottajan” puolelle asemoituminen tai tietotaidon mustasukkainen panttaaminen sotivat verkostojen toimintaeetosta vastaan. Verkostoituminen antaa, mutta yrittäjän on oltava itsekin valmis antamaan ja jakamaan

Verkostoituminen on ikään kuin yksi sosiaalisten taitojen muoto, jonka hyödyntäminen on toisille luontevampaa kuin toisille. Hyvä uutinen on se, että verkostoitumista voi harjoitella.

Treenaa verkostoitumistaitojasi:

  • Ole kiinnostunut muista ihmisistä, hakeudu rohkeasti juttusille.
  • Kysy, kuuntele ja kommentoi.
  • Tarjoa apua, kysy toisen mielipidettä tai pyydä apua (vaikket edes oikeasti tarvitsisi sitä, tämä voi olla hyvä keskustelunavaus).
  • Suosittele esimerkiksi jotain palvelua, tuotetta tai tekijää.

Toisin sanoen, utelias, avoin asenne edesauttaa verkostoitumista. Siinä mielessä verkostoituminen muistuttaa ystävyys- tai parisuhteen solmimista – koskaan ei voi tietää, missä ja milloin merkittävä kohtaaminen tapahtuu.  

Ajatellaan vaikka tilannetta, jossa tarvitset tekijää tiettyyn tuotantovaiheeseen pikaisella aikataululla. Äkkiä mieleesi tulee kohtaaminen messuilla toissa vuonna – se, jossa juttu luisti ja toinen osapuoli kertoi ohimennen hallitsevansa juuri kyseisen homman. 

Otat esiin käyntikorttipinon työpöydän laatikosta. Oikea kortti löytyy ja homma hoituu parilla WhatsApp-viestillä. Sinulla on tekijä ja toisella osapuolella työkeikka.

Yhdellä hakemuksella lukuisia lainatarjouksia!

Kohtaamisia kasvokkain ja somessa

Suurin osa yrittäjistä todennäköisesti verkostoituu jatkuvasti, ikään kuin luonnostaan, mutta ei tiedosta tekevänsä niin. Ihmisten välillä kun tapahtuu koko ajan kohtaamisia ja vuorovaikutusta.

Edellä kerrottu messukohtaamisesimerkki on hyvä muistutus siitä, että löyhästikin solmituista suhteista kannattaa pitää huolta. Valtavaa vaivannäköä se ei edellytä – satunnainen ”Miten menee?” -meili voi riittää. Tällöin kynnys pyytää tarpeen tullen apuakaan ei ole kasva korkeaksi.   

Toimialasta riippumatta sen ympäriltä löytyy taatusti jonkinlainen yhteisö. Muun muassa messut, myynti- ja start up -tapahtumat sekä koulutukset ovat saman alan yrittäjien kohtaamispaikkoja, joista voi saada vinkkejä ja ”vertaistukea”. Tyypillisesti tapahtumia on joka lähtöön, ja yrittäjän onkin järkevää suorittaa priorisointia sen suhteen, missä kannattaa olla läsnä. 

Internet ja sosiaalinen media tarjoavat laajat ja – toisin kuin vaikka messuille osallistuminen – ilmaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen. Kanavista kannattaa valita ne, jotka tuntuvat eniten omalta, ja olla näissä aktiivinen. 

Nettikeskusteluista ja blogiympäristöistä on helppo löytää oman alan ihmisiä ja hengenheimolaisia. Toisaalta myös ”rajanylitykset” voivat johtaa yllättäviin kohtaamisiin. Suosituimmat some-kanavat ovat Facebook, Twitter ja Instagram, sekä jo nimensä ja toimintaperiaatteensa puolesta työelämän verkostoitumiseen erikoistunut LinkdIn. 

3 tapaa olla läsnä sosiaalisessa mediassa:

  1. Follower – julkiseksi määritellyn profiilin seuraaminen, eli kontakti, ei vaadi molemminpuolista hyväksymistä 
  2. Friend – kaverikontakti eli molempien hyväksymä suhde 
  3. Commenter – osallistuminen avoimien ryhmien toimintaan esimerkiksi kommentoimalla ryhmän muiden jäsenten kommentteja

Yrityslaina verkostoitumisen tukena – Suomen luotettavinta lainan kilpailutusta

Lähes jokainen yritys kohtaa toimintansa aikana tilanteita, joissa ulkopuolinen rahoitus on tarpeen. Aivan kuten verkostoituminen, on yritysrahoitus ennen kaikkea yrityksen kasvua tukeva elementti.

Sortter on kotimainen lainavertailualusta, joka kilpailuttaa yrityslainatkin puolestasi aina 250 000 euroon asti. Saat lainatarjoukset jopa saman työpäivän aikana hakemuksen täytettyäsi. Voit vertailla saamiasi lainatarjouksia sekä niiden ehtoja, ja valita yrityksellesi sopivimman rahoitustarjouksen.

Yritysrahoituksen kilpailuttaminen ja tarjousten vertailu on palvelussamme aina turvallista ja maksutonta, eikä hakemuksen lähettäminen sido lainan nostamiseen. Asiakkaidemme etu on meille aidosti tärkeintä, joten järjestämme lainat reiluin ehdoin ja hakijan etuja ajatellen.

Sortterin kautta voit hakea yrityslainaa esimerkiksi seuraaviin tarkoituksiin:

  • hankinnat
  • työntekijöiden palkkaus
  • markkinointi
  • varaston täyttö
  • aiemman velan uudelleenrahoitus
  • tilojen laajennus/uusiminen
  • käyttöpääoma.
Kirjoittaja Mia

Kirjoittaja

Mia Keurulainen

Mia on helsinkiläinen vapaa kirjoittaja ja sisällöntuottaja. Hän on valmistunut Helsingin yliopistosta humanististen tieteiden kandidaatiksi pääaineenaan suomen kieli ja sivuaineena sosiologia. Mialla on yli kymmenen vuoden kokemus tekstien suunnittelusta muun muassa mainostoimistojen, teollisuuden, yksityisten oppilaitosten, pankkialan ja kolmannen sektorin tarpeisiin.

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että kirjoittamamme sisältö on laadukasta, ajankohtaista ja mielenkiintoista. Kaikki sisältömme pohjaa itsenäisyyteen ja objektiivisuuteen sekä asiantuntijuuteen. Ammattitaitoisten sisällöntuottajiemme lisäksi Sortterin sisältövastaava, finanssialan ammattilaiset ja markkinointitiimi tarkistavat sisällöt säännöllisesti.