Rahoituspalveluiden kilpailutus

Tutkimus: suomalaiset eivät kilpailuta rahoituspalveluita

Yhä useampi ostopäätös alkaa erilaisilta vertailusivustoilta. Oli kyse ulkomaanmatkasta, uudesta kodinkonehankinnasta tai kodintekstiileistä, kuluttajat käyttävät aktiivisesti erilaisia vertailusivuja ostopäätöksen tukena. Suomalaiset eivät kuitenkaan juuri kilpailuta tai vertaile tarjolla olevia vaihtoehtoja turvautuessaan rahoituspalveluihin, selviää Sortterin teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Kulutusluottojen ja erilaisten rahoituspalveluiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina roimasti. Kulutusluottojen ja rahoituspalveluiden lisääntyessä kuluttajille on tarjolla myös erilaisia mahdollisuuksia kilpailuttaa ja vertailla markkinoiden tarjontaa, mutta tämä mahdollisuus jätetään suurilta osin käyttämättä. Sortter Oy:n teettämä tutkimus paljastaa huiman eron, kun verrataan kuluttajien kilpailutushalua tavallisten kulutushyödykkeiden ja rahoituspalveluiden välillä. 

Tutkimuksen mukaan:

  • Vain alle 40 prosenttia suomalaisista on pyytänyt kilpailevan tarjouksen hakiessaan kulutusluottoa.
  • Luottokortin kilpailuttaa vain alta kolmasosa ja korkeista koroistaan kuuluisat pikavipit vain 17 prosenttia suomalaisista. 
  • Kuitenkin suurin osa vastanneista kilpailuttaa kodinkonehankintansa (96 %) ja lomakohteensa (90 %).

Miksi suomalaiset eivät kilpailuta kulutusluottojaan?

Tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät kilpailuta kulutusluottojaan tai rahoituspalveluitaan, koska ovat tyytyväisiä nykyisiin lainoihinsa. Rahoituspalveluiden kilpailuttamisen koettiin myös olevan vaivalloista ja aikaa vievää. Yleisesti luullaan myös, että toisen pankin lainatarjouksen hyväksyminen tarkoittaa sitä, asiakkuus on siirrettävä kokonaan lainaa myöntävään pankkiin. Nykyisin pankeista saa kuitenkin otettua vakuudetonta lainaa ilman, että joutuu siirtämään asiakkuutensa lainaa myöntävään pankkiin. Vain asuntolainan kohdalla asiakkuus pitää vaihtaa lainan myöntävään pankkiin.

Suomalaisten tyytyväisyys nykyisiin lainasopimuksiinsa on tietysti positiivinen asia, mutta herättää myös kysymyksen: olisivatko suomalaiset vielä tyytyväisempiä lainoihinsa ja rahoitussopimuksiinsa, mikäli he olisivat pienellä vaivannäöllä käyneet läpi kunnollisen kilpailutusprosessin?

Kulutusluottojen kilpailutus voi poikia merkittäviä säästöjä

Jo pelkästään Googlen hakutulokset osoittavat, että eri rahoituspalveluiden tarjoajia on valtava määrä kotimaisella markkinalla. Eri rahoitusyhtiöiden tarjonnan läpikäyminen voi tuntua sekavalta ja vaivalloiselta prosessilta. Vertailupalveluilla tehty kilpailutus säästää aikaa ja vaivaa, sillä kulutusluoton hakija saa kilpailutuksen myötä räätälöidyn koosteen markkinoiden sopivimmista tarjouksista. Koosteesta on helppo valita itselleen sopivin vaihtoehto, kun tarjolla olevat rahoitusvaihtoehdot vastaavat valmiiksi kilpailuttajan tarpeita.     

Kilpailutuksen myötä lainanhakijan ulottuvilla ovat kulutusluottomarkkinoiden tarjonta, josta hakija voi kätevästi vertailla rahoituksen kokonaiskustannuksia sekä eri maksuehtoja, korkoja ja lyhennyseriä.

Kulutusluottojen ja rahoituspalveluiden kilpailuttaminen on loppujen lopuksi yllättävän jouheva prosessi. Kilpailutus ei maksa mitään ja päättyy suurella todennäköisyydellä siihen, että rahoitusta hakeva löytää markkinoilta juuri sen sopivimman ja edullisimman vaihtoehdon omiin tarpeisiinsa. Aivan kuten uuden pesukoneen tai aurinkolomamatkan kohdalla.

Tutkimus on tehty Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 25–60-vuotiaat, joilla on lainaa tai kulutusluottoa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 630 henkilöä. Tiedonkeruu tehtiin 30.11.–3.12.2018.