Nainen käyttää vertailupalvelua puhelimella
Takaisin blogiin

Miten tunnistat reilun vertailupalvelun?

Vertailupalvelua käytettäessä on tärkeää varmistaa, että palvelu toimii etujesi mukaisesti ja suorittaa vertailun reilusti.

Internet ja sen erilaiset palvelut ovat helpottaneet monen ihmisen elämää ja ne ovat erittäin näppäriä, koska erilaisten tuotteiden tai palvelujen ostamisen voi hoitaa vaikka omalta kotisohvalta tai kesken bussimatkan, ilman että tarvitsee olla sidoksissa mihinkään fyysiseen paikkaan. Koska internetissä on tarjolla valtava määrä erilaisia tuotteita ja palveluita, niiden vertailuun on kehitetty mitä erilaisempia vertailualustoja.

Näistä vertailualustoista kenties tunnetuimpia ovat hotellien, lentojen sekä kuluttajaelektroniikan vertailuun erikoistuneet palvelut kuten mm. Trivago, Hotels.com, TripAdvisor ja Vertaa.fi. Oletko kuitenkaan koskaan miettinyt auttavatko vertailupalvelut oikeasti löytämään sinulle sopivimman tuotteen tai palvelun hyvään hintaan ja näin ollen säästämään rahaa?

Mistä tunnistat reilun ja kuluttajan etuja ajavan vertailupalvelun?

Asiaa voi lähteä purkamaan hyvin yksinkertaisesti ja maalaisjärkeä käyttäen. Ajatellaan, että olet lähdössä lomalle ja haluat suorittaa hotellimajoituksen vertailun itse – todennäköisesti toimisit jokseenkin seuraavalla tavalla:

  1. Tekisit Google-haun lomakohde + hotelli -hakutermillä ja ottaisit mukaan vertailuun 5–8 ensimmäistä hotellia, jotka listautuvat Googlen hakutuloksissa.
  2. Tämän jälkeen selvittäisit minkä hintaisia huoneita kyseisissä hotelleissa on tarjolla, missä hotelleissa on vapaita huoneita, sekä minkä tähtiluokituksen hotelleista on kyse.
  3. Tämän jälkeen luultavasti karsit heikoiten sopivat vaihtoehdot pois, jolloin jäljelle jää 2–3 vaihtoehtoa. Näitä vaihtoehtoja alat sitten tutkimaan tarkemmin. Katsot eri sivustoilta tai keskustelupalstoilta, minkälaisia arvioita hotellit ovat saaneet ja tutustut tarkemmin hotellien sijaintiin, palveluihin sekä huoneiden varustelutasoon.
  4. Tämän jälkeen olet vielä puhelimitse tai sähköpostitse henkilökohtaisesti yhteydessä hotelleihin ja pyydät heiltä tarjouksen hotellihuoneiden hinnasta juuri sinun lomasi ajankohtaan.

Tällaisen vertailun tehtyäsi tiedät tarkasti mitkä hotellit olivat mukana vertailussa, mitkä hotellit ovat vastaanottaneet tarjouspyyntösi ja mitkä hotellit ovat vastanneet siihen. Tämän lisäksi tiedät jokaisesta vertailuun osallistuneesta hotellista taustatietoja mm. palveluiden ja huoneiden laadun sekä muiden vertaiskäyttäjien arvioita hotellista. Voit siis varmistua, että vertailu ajaa täysin etujasi ja voit valita halvimman hotellin, joka täyttää sinun vaatimustasosi. Ainoa heikkous tässä on, että sinulle on mennyt vertailun tekemiseen kohtuuttomasti aikaa, varsinkin jos otat vertailuun mukaan vaikka 20 hotellia. Lisäksi voi olla, että useita varteenotettavia hotelleja jäi suoritetun vertailun ulkopuolelle.

Vertailupalvelu tuo tehokkuutta

Tässä kohtaan mukaan astuu netin vertailupalvelut, jotka tekevät tarvitsemasi tuotteen tai palvelun vertailun puolestasi hyvin nopeasti, kunhan vain kerrot palvelulle hieman mieltymyksistäsi ja joitakin perustietojasi. Jotta voit varmistua, että vertailupalvelu ajaa sinun etujasi eikä esim. tarjoa sinulle sellaisen hotellin huonetta, joka maksaa vertailupalvelulle isoimman myyntikomission, täytyy vertailupalvelun pystyä todentamaan ja näyttämään nämä kaikki alla mainitut kohdat sinulle.

Kun siis seuraava kerran käytät netistä löytyvä vertailupalvelua, tarkista palvelusta ainakin seuraavat kohdat:

  • Vertailupalvelu kertoo avoimesti mitkä toimijat ovat mukana vertailussa – näin varmistut vertailun laajuudesta.
  • Palvelu kertoo sinulle ketkä toimijat ovat saaneet tarjouspyyntösi ja ketkä päättivät vastata kyselyysi, sekä ketkä eivät – näin varmistut, että palvelu todellakin lähettää kyselysi kaikille toimijoille eteenpäin ja myös esittää ne sinulle.
  • Tarjoukset ovat henkilökohtaisia – palveluiden hinnat yleensä muuttuvat ajankohtien, kysynnän tai muiden henkilökohtaisten tietojen mukaan. Hotellien osalta eri viikkoina samasta huoneesta maksetaan yleensä eri summa, ja lainoja vertaillessa maksukykyisin asiakas puolestaan saa lainan muita halvemmalla.
  • Vertailupalvelu suosittelee sinulle aina halvinta vaihtoehtoa ensimmäisenä – ihmisellä kun on taipumus tarttua suuremmalla todennäköisyydellä ensimmäiseen vaihtoehtoon mitä hänelle tarjotaan, eikä esimerkiksi listauksen neljänteen vaihtoehtoon.
  • Vertailupalvelu esittää hinnan kokonaisuudessaan, eikä piilotelle palveluun tai tuotteeseen liittyviä maksuja.

Me Sortterilla haluamme tehdä lainojen vertaamisen mahdollisimman helpoksi sekä läpinäkyväksi. Lainan ottaminen on usein pitkäaikainen sitoumus, eikä lainaa tulisi koskaan valita vertaamatta eri vaihtoehtoja keskenään, tai varsinkaan väärin perustein tehdyn vertailun pohjalta. Vain asiakkaan edun mukaisesti tehty vertailu tuo säästöjä lainakustannuksissa.

Tämän takia olemme koostaneet sivuillemme reilun lainavertailun periaatteista kertovan artikkelin, jossa voit tutustua paremmin palvelumme toimintaperiaatteisiin ja varmistua meidän ajavan asiakkaidemme etua.

Lue lisää reilusta lainavertailusta

Edellinen

Näillä vinkeillä kotiin uutta ilmettä

Seuraava

Vertailu paljastaa: Näin lainan hakeminen eroaa kaupungeittain – katso oman kaupunkisi tilanne

Takaisin blogiin