Mistä tunnistat reilun ja kuluttajan etuja ajavan vertailupalvelun?
Asiaa voi lähteä purkamaan hyvin yksinkertaisesti ja maalaisjärkeä käyttäen. Ajatellaan, että olet lähdössä lomalle ja haluat suorittaa hotellimajoituksen vertailun itse – todennäköisesti toimisit jokseenkin seuraavalla tavalla:
- Tekisit Google-haun lomakohde + hotelli -hakutermillä ja ottaisit mukaan vertailuun 5–8 ensimmäistä hotellia, jotka listautuvat Googlen hakutuloksissa.
- Tämän jälkeen selvittäisit minkä hintaisia huoneita kyseisissä hotelleissa on tarjolla, missä hotelleissa on vapaita huoneita, sekä minkä tähtiluokituksen hotelleista on kyse.
- Tämän jälkeen luultavasti karsit heikoiten sopivat vaihtoehdot pois, jolloin jäljelle jää 2–3 vaihtoehtoa. Näitä vaihtoehtoja alat sitten tutkimaan tarkemmin. Katsot eri sivustoilta tai keskustelupalstoilta, minkälaisia arvioita hotellit ovat saaneet ja tutustut tarkemmin hotellien sijaintiin, palveluihin sekä huoneiden varustelutasoon.
- Tämän jälkeen olet vielä puhelimitse tai sähköpostitse henkilökohtaisesti yhteydessä hotelleihin ja pyydät heiltä tarjouksen hotellihuoneiden hinnasta juuri sinun lomasi ajankohtaan.
Tällaisen vertailun tehtyäsi tiedät tarkasti mitkä hotellit olivat mukana vertailussa, mitkä hotellit ovat vastaanottaneet tarjouspyyntösi ja mitkä hotellit ovat vastanneet siihen. Tämän lisäksi tiedät jokaisesta vertailuun osallistuneesta hotellista taustatietoja mm. palveluiden ja huoneiden laadun sekä muiden vertaiskäyttäjien arvioita hotellista. Voit siis varmistua, että vertailu ajaa täysin etujasi ja voit valita halvimman hotellin, joka täyttää sinun vaatimustasosi. Ainoa heikkous tässä on, että sinulle on mennyt vertailun tekemiseen kohtuuttomasti aikaa, varsinkin jos otat vertailuun mukaan vaikka 20 hotellia. Lisäksi voi olla, että useita varteenotettavia hotelleja jäi suoritetun vertailun ulkopuolelle.