Mistä momentum-ilmiö johtuu?
Sijoitusalalla on useita teorioita siitä momentum-ilmiöön vaikuttavista tekijöistä. Yleisimpiä selityksiä momentum-ilmiölle ovat olleet esimerkiksi:
- sijoittajapsykologia
- riski
- markkinoiden vuorovaikutteisuus
- sijoittajien reagointi uuteen informaatioon
Sijoittajapyskologia
Sijoittajapsykologian näkökulmasta on todettu, että momentum-ilmiö on voimakkaasti kausiluonteinen, sillä ilmiö on tuottanut suurimpia voittoja vuosineljännesten lopussa ja suurimmat tappiot puolestaan tammikuun alussa.
Kausiluonteisuus selittyy usein mm. yritysten raportointikäytännöillä ja sijoittajien tekemällä verosuunnittelulla. Yritykset raportoivat tuloksistaan kvartaaleittain, jolloin ne noudattavat tiettyä vuosikelloa. Sijoittajat usein myyvät tappiolliset sijoitukset ennen vuodenvaihdetta, jotta niistä koituneet tappiot on mahdollista vähentää verotuksessa.
Riski
Toinen teoria momentum-ilmiölle on riski, jolla tarkoitetaan sitä, että momentum-strategian ylituotot johtuisivat niiden kohdeosakkeiden suuremmasta riskistä. Momentum-strategia on tyypillisesti tuottanut parhaiten ennen kaikkea pienien yhtiöiden arvopaperikaupassa, johon tyypillisesti sisältyy keskimääräistä korkeammat riskit ja kaupankäyntikulut.
Markkinoiden vuorovaikutteisuus
Suursijoittaja George Sorosin teorian mukaan momentum-ilmiö perustuu markkinoiden vuorovaikutteisuuteen ja siten markkinoiden itseään toteuttaviin ennustuksiin. Teorian mukaan ihmisten uskomukset vaikuttavat yritysten fundamentteihin eli niiden todelliseen arvoon ja fundamentit puolestaan vaikuttavat jälleen ihmisten uskomuksiin.
Sorosin teoriaa sivuaa myös näkemys siitä, että sijoittajien reagointi uuteen informaatioon vaikuttaa osaltaan momentum-ilmiön syntyyn. Informaatioon reagoinnin tavoista on lisäksi olemassa useita erilaisia näkemyksiä. Esimerkiksi yhden näkemyksen mukaan useat sijoittajat pitävät tiukasti kiinni vanhoista näkemyksistään ja ovat haluttomia muuttamaan näkemyksiään uuden informaation perusteella.
Sijoittajien reagointi uuteen informaatioon
Yhden näkemyksen mukaan uusi informaatio aiheuttaa sijoittajissa sekä ali- että ylireagointia. Toisin sanoen uuteen tietoon ei ensin reagoida ja myöhemmin siihen ylireagoidaan. Tämä selittäisi momentum-ilmiön nousujen ja laskujen jatkumisen.
Myös informaation epätasaisen leviämisen on arveltu vaikuttavan momentum-ilmiöön. Väitettä tukee se, että ilmiö on yleensä voimakkaampi pienten ja vähemmän tunnettujen yhtiöiden arvopapereissa, sillä niistä on saatavilla vähemmän tietoa kuin suuremmista yhtiöistä.
Myös piensijoittajien on arveltu vaikuttavan momentumiin siten, että piensijoittajat tekevät epärationaalista kaupankäyntiä. Näkemyksen mukaan piensijoittajat eivät reagoi uuteen informaatioon nopeasti ja sortuvat laumakäyttäytymiseen, mikä voi johtaa perusteettomaan kurssinousun jatkumiseen.