Asiakashankinta on yrityksen menestyksen perusta. Olipa yrityksesi vielä startup, pienyritys tai suuryritys, uusien asiakkaiden hankkiminen on välttämätöntä liiketoiminnan kasvattamiseksi ja kestävän menestyksen varmistamiseksi. Kerää parhaat vinkit ja strategiat potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen.
Asiakashankinta – parhaat tavat löytää asiakkaita
Asiakashankinta on elinehto yrityksen toiminnalle. Mitkä ovat tämän hetken tärkeimmät trendit asiakashankinnassa?
- Kilpailuta yrityslaina 10 000 000 € asti
- Mukana myös laskurahoituksen kilpailutus
- 100 % asiakkaan puolella
- 100 % suomalainen palvelu
Miksi asiakashankintaan kannattaa panostaa?
Yritys ilman asiakkaita on kuin yritys ilman tulevaisuutta. Ennen liiketoiminnan aloittamista yrittäjän kannattaakin pohtia huolellisesti asiakashankintaan liittyviä kysymyksiä – esimerkiksi osana liiketoimintasuunnitelmaansa.
Pohjimmaltaan asiakashankinta tarkoittaa tuotteen tai palvelun myymistä uusille asiakkaille. Sen tavoitteena on kuljettaa potentiaalinen asiakas markkinoinnin avulla bränditietoisuuden piiriin.
Asiakashankinnan prosessiin on hyvä sisällyttää vähintään seuraavat osa-alueet:
1. Kohderyhmien määrittely
Kohderyhmien määrittely on onnistuneen asiakashankinnan kivijalka. Yksinkertaistettuna se voidaan tiivistää yhteen keskeiseen kysymykseen: ketkä voisivat olla kiinnostuneita yritykseni tuotteista tai palveluista?
Apuna määrittelyssä käytetään usein segmentointia eli potentiaalisten asiakkaiden rajaamista pienempiin kohderyhmiin.
Kohderyhmiä rajaavia kuluttaja-asiakkaiden segmentointikriteerejä voivat olla:
- Demografiset tekijät, kuten ikä, sukupuoli, koulutus, asuinpaikka, tulot ja sosiaalinen asema.
- Psykografiset tekijät, kuten arvot, asenteet, mielipiteet ja elämäntyyli.
Esimerkki segmentoinnista:
Yrittäjä suunnittelee sushibaarin avaamista kotikaupunkiinsa. Hän pohtii, millaisia ravintola-asiakkaita kaupungissa on ja muodostaa niistä erilaisia segmenttejä:
- Ruokatrendeistä kiinnostuneet nuoret aikuiset.
- Lapsiperheet, jotka arvostavat ravintolan mutkattomuutta.
- Pariskunnat ja ystäväporukat, jotka syövät ulkona usein.
Segmentointia on mahdollista tehdä myös ostokäyttäytymisen perusteella: ravintolan kohdalla se voi tarkoittaa asiakkaiden jaottelua esimerkiksi lounasasiakkaisiin, take away -ruokailijoihin ja fine dining -illastajiin.
Kohderyhmien määrittelyn jälkeen yrityksen tulee valita sen pääasialliset kohderyhmät, jotka pyritään tavoittamaan valittuja markkinointikanavia käyttäen.
2. Markkinointikanavien valitseminen
Asiakkaiden tavoittamiseen on olemassa lukemattomia keinoja. Resurssien rajallisuuden vuoksi sopivat markkinointikanavat kannattaa kuitenkin valita huolellisesti, jotta voit tavoittaa valitsemasi kohderyhmät mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Yritystoiminnan luonne määrittää keinot asiakkaiden löytämiseen. Yrityksen koosta ja toimialasta riippuen se voi hyödyntää esimerkiksi seuraavia markkinointikanavia uusien asiakkaiden tavoittamiseen:
- Puhelinmyynti tai ovelta ovelle -myynti
- Mainonta massamediassa kuten lehdissä, televisiossa tai radiossa
- Sähköpostimarkkinointi
- Hakukoneoptimoitu verkkosivusto (SEO)
- Sosiaalinen media
- Sisältömarkkinointi ja hakukonemainonta (SEA)
- Messuille osallistuminen
- Pay per click -mainonta (PPC) sisältäen hakukonemainonnan (SEM)
Valinta eri markkinointikanavien välillä tapahtuu luonnollisesti tapauskohtaisesti vallitsevan tilanteen ja yritystoiminnan luonteen perusteella.
Esimerkiksi pienillä resursseilla operoivan sushibaarin voi olla kannattavaa panostaa erilaisiin digitaalisen asiakashankinnan keinoihin, kuten hakukoneoptimoituihin kotisivuihin ja laajaan läsnäoloon sosiaalisessa mediassa.
Digitaalinen asiakashankinta yleistyy vauhdilla. Erityisen tärkeää sen hyödyntäminen on niille pk-yrityksille, joilla ei ole resursseja tavoittaa suuria massoja perinteisiä asiakashankintamenetelmiä käyttäen.
Yritystoiminnan luonne määrittää keinot asiakkaiden löytämiseen.
Asiakashankinnan trendit – digitaalinen asiakashankinta
Digitaalinen asiakashankinta on tehokasta. Sen avulla on mahdollista tavoittaa runsaasti uusia asiakkaita ympäri maailmaa ilman mittavia markkinointiresursseja.
Kohdennettavuus on yksi digitaalisen asiakashankinnan eduista. Voit kohdentaa viestisi halutulle asiakasryhmälle kustannustehokkaasti valitsemiasi digitaalisia asiakashankintakanavia käyttäen.
Yleisimpiä digitaalisen asiakashankinnan kanavia ovat:
1. Hakukoneoptimoidut verkkosivut
Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, jotka parantavat sivuston näkyvyyttä hakukoneiden orgaanisissa hakutuloksissa. Monille pk-yrityksille hakukonenäkyvyys on yksi tärkeimmistä asiakashankintakanavista.
Hakukonelöydettävyyden kannalta kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat:
- Sisältö on yhä kuningas digimaailmassa: luo sivuilla hyödyllistä sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja antaa lisäarvoa lukijalle sekä vastaa heidän hakukoneista etsimäänsä
- Käytä sivun sisällöissä ja otsikoissa alasi tärkeimpiä avainsanoja: avainsanatutkimusta voi tehdä esimerkiksi Google Trendsin ja Google Analyticsin avulla.
- Panosta sivuston toimivuuteen ja tekniseen toteutukseen: varmista, että sivusto toimii hyvin myös mobiililaitteilla ja on käyttäjäystävällinen.
Hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa. Esimerkiksi ravintolan asiakashankinnan kannalta on nykypäivänä tärkeää, että se löytyy hakutulosten kärkipäästä tärkeimpien avainsanojen osalta.
Kohdennettavuus on yksi digitaalisen asiakashankinnan eduista.
2. Näkyvyys sosiaalisessa mediassa
Tilastojen mukaan yli 90 prosenttia alle 34-vuotiaista suomalaisista seuraa vähintään yhtä sosiaalisen median kanavaa. Sosiaalisen median alustat tarjoavatkin yrityksille runsaasti mahdollisuuksia asiakashankinnan näkökulmasta.
Kuluttajat etsivät sosiaalisesta mediasta tietoja ja arvosteluja kiinnostavista tuotteista ja palveluista. Yrityksen kannattaa siten panostaa siihen, että se on helposti tavoitettavissa sosiaalisen median kautta.
5 syytä olla sosiaalisessa mediassa:
- Tavoita kohderyhmäsi helposti ja nopeasti.
- Sitouta asiakkaat ja vahvista yrityksen brändiä.
- Ole vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.
- Kasvata liikennettä verkkosivuillesi.
- Kerää dataa asiakkaista.
Sosiaalisen median eri alustoja on lukuisia. Läsnäolo kaikissa sovelluksissa ei ole pakollista, vaan valinta tulee tehdä tapauskohtaisesti kohderyhmän mukaan.
Yhdellä hakemuksella monta tarjousta
3. Hakukonemainonta
Hakukonemainonnan idea voidaan havainnollistaa yksinkertaisella esimerkillä: henkilö tarvitsee lukkosepän palveluita, jolloin hän kirjoittaa Googlen hakukenttään hakusanan ”lukkoseppä” ja paikkakuntansa nimen. Ensimmäisinä hakutuloksiin ilmestyvät ne yritykset, jotka ovat maksaneet hakukoneelle hakukonemainonnasta.
Hakukonemainonta kutsutaan myös PPC-markkinoinniksi, joissa mainostaja maksaa vain toteutuneista klikkauksista.
Käytännössä PPC-markkinointi etenee seuraavasti:
- Yritys tekee mainoksen.
- Mainos näkyy hakukoneen hakutuloksissa.
- Asiakas klikkaa mainosta.
- Yritys maksaa klikkauksesta hakukoneelle hintatarjouksen mukaisen summan.
PPC-markkinointia voi tehdä myös eri sosiaalisen median alustoissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä.
Yrityslaina on apunasi asiakashankinnassa
Asiakashankinnan merkitystä ei voi korostaa liikaa. Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa siihen, että se tavoittaa omat kohderyhmänsä mahdollisimman kustannustehokkaasti valittuja asiakashankintakanavia käyttäen.
Vaikka monet digitaalisen asiakashankinnan kanavista ovat täysin maksuttomia, voi asiakashankinta vaatia myös taloudellisia resursseja.
Vakuudeton yrityslaina on yksi keino rahoittaa asiakashankinnasta ja markkinoinnista aiheutuneet kustannukset. Muiden lainatuotteiden tapaan myös yrityslainat kannattaa aina kilpailuttaa, jotta et maksa turhasta ja löydät varmasti yrityksen tarpeita vastaavan lainan.
Yrityslainojen kilpailuttaminen onnistuu kotimaisen Sortterin maksuttomassa lainavertailupalvelussa, aina 10 000 000 euroon saakka!
Kilpailuta lainat jo tänään!
Tiesithän, että yrityslainat kannattaa kilpailuttaa?
Teemme sen reiluin ehdoin.