Miksi asiakashankintaan kannattaa panostaa?
Yritys ilman asiakkaita on yritys ilman tulevaisuutta. Ennen liiketoiminnan aloittamista yrittäjän kannattaakin pohtia huolellisesti asiakashankintaan liittyviä kysymyksiä – esimerkiksi osana liiketoimintasuunnitelmaansa.
Pohjimmaltaan asiakashankinta tarkoittaa tuotteen tai palvelun myymistä uusille asiakkaille. Sen tavoitteena on kuljettaa potentiaalinen asiakas markkinoinnin avulla bränditietoisuuden piiriin.
Asiakashankinnan prosessiin on hyvä sisällyttää vähintään seuraavat osa-alueet:
1. Kohderyhmien määrittely
Kohderyhmien määrittely on onnistuneen asiakashankinnan kivijalka. Yksinkertaistettuna se voidaan tiivistää yhteen keskeiseen kysymykseen: ketkä voisivat olla kiinnostuneita yritykseni tuotteista tai palveluista?
Apuna määrittelyssä käytetään usein segmentointia eli potentiaalisten asiakkaiden rajaamista pienempiin kohderyhmiin.
Kohderyhmiä rajaavia segmentointikriteerejä voivat olla:
- Demografiset tekijät, kuten ikä, sukupuoli, koulutus, asuinpaikka, tulot ja sosiaalinen asema.
- Psykografiset tekijät, kuten arvot, asenteet, mielipiteet ja elämäntyyli.
Esimerkki segmentoinnista:
Yrittäjä suunnittelee sushibaarin avaamista kotikaupunkiinsa. Hän pohtii, millaisia ravintola-asiakkaita kaupungissa on ja muodostaa niistä erilaisia segmenttejä:
- Ruokatrendeistä kiinnostuneet nuoret aikuiset.
- Lapsiperheet, jotka arvostavat ravintolan mutkattomuutta.
- Pariskunnat ja ystäväporukat, jotka syövät ulkona usein.
Segmentointia on mahdollista tehdä myös ostokäyttäytymisen perusteella: ravintolan kohdalla se voi tarkoittaa asiakkaiden jaottelua esimerkiksi lounasasiakkaisiin, take away -ruokailijoihin ja fine dining -illastajiin.
Kohderyhmien määrittelyn jälkeen yrityksen tulee valita sen pääasialliset kohderyhmät, jotka pyritään tavoittamaan valittuja markkinointikanavia käyttäen.