Suomen tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät kaikkein vastuullisimpina pidetyistä pankeista.
# Ajankohtaista

Päivitetty:

Kirjoittaja Sortter

Kirjoittaja:

Sortterin tiimi

Sisältövastaava Sere

Laatuvarmistettu:

Sere Hanski

Laatuvarmistettu

Suomen parhaat pankit valittiin: S-pankki, Säästöpankki ja POP Pankki ovat myös vastuullisimpia pankkeja

Suomen tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät kaikkein vastuullisimpina pidetyistä pankeista. S-Pankki, Säästöpankki ja POP Pankki loistivat tutkimuksessa, jossa kartoitettiin suomalaisten tyytyväisyyttä pankkipalveluihin.

Taloustutkimus selvitti luottovertailualusta Sortter Oy:n toimeksiannosta, kuinka paljon suomalaiset vertailevat eri pankkien laina- ja luottotuotteita sekä niiden kustannuksia. Tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten tyytyväisyyttä pankkien ja rahoituslaitosten palveluihin.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena 18.-23.3.2021 välisenä aikana. Vastaavanlainen vertailu toteutettiin myös maaliskuussa 2020.

Asiakkaat olivat tyytyväisimpiä erityisesti S-Pankkiin, Säästöpankkiin ja POP Pankkiin, jotka saivat kärkipaikat lähes jokaisessa mitattavassa osa-alueessa.

Arvio palveluntarjoajista

Kolme Suomen parasta pankkia

S-Pankki, POP Pankki ja Säästöpankki loistivat kokonaisarviossa, kun tutkimuksessa kartoitettiin tyytyväisyyttä pankkien tarjoamiin palveluihin sekä niiden luotettavuutta.

Vastaajia pyydettiin arvioimaan palveluntarjoajia kokonaisuudessaan asteikolla 1–5, jolloin S-Pankki sai asiakkailtaan kokonaisarvosanaksi 4,4, POP Pankki 4,3 ja Säästöpankki 4,1. S-Pankki sai parhaimmat arvosanat jo toista vuotta peräkkäin.

S-Pankissa, Säästöpankissa ja POP Pankissa on myös Suomen uskollisimmat asiakkaat. Kysyttäessä todennäköisyyttä sille, että asiakas tulee vaihtamaan oman pankin tarjoamat palvelut toiseen pankkiin seuraavan vuoden aikana, vastasivat näiden pankkien asiakkaat pääasiallisesti en lainkaan todennäköisesti ja melko epätodennäköisesti.

Todennäköisyys vaihtaa pankkia

S-Pankki jo toista vuotta peräkkäin ylivoimainen ykkönen

S-Pankin asiakkaat arvioivat pankin parhaaksi 8 eri kategoriassa, kun kategorioita oli yhteensä 11. Lisäksi S-Pankki sijoittui toiseksi lopuissa 3 kategoriassa.

 – Tulos ilahduttaa ja innostaa! Olemme kiitollisia asiakkaidemme meille antamasta tunnustuksesta. Täyden palvelun pankkina panostamme tuotteidemme valikoimaan sekä selkeään hinnoitteluun ja tarjoamme esimerkiksi tilin, kortin ja pankkitunnukset maksutta asiakasomistajille, S-Pankin rahoittamisen palveluista vastaava johtaja Annina Valtonen kertoo.

S-Pankin asiakkaat ovat tyytyväisiä muun muassa sähköisten palveluiden toimivuuteen, maksukorttivalikoimaan, asiakaspalvelun laatuun sekä pankkipalvelumaksujen hinnoitteluun.

Toisen sijan S-Pankki sai palvelun nopeudessa, säästämisen ja sijoittamisen palveluissa sekä lainalle tai luotolle tarjotuissa lyhennysvapaissa tai joustomahdollisuuksissa.

Jo toista vuotta peräkkäin S-Pankki on loistanut pankkina, jossa on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat.

– Tulos kertoo, että pystymme aidosti auttamaan asiakkaitamme järjestelemään raha-asioitaan tarjoamalla heille ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä palveluita. Samalla tämä asiakkaidemme välittämänä viesti vetää nöyräksi. Jatkamme töiden paiskimista sen eteen, että voimme mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle, Valtonen sanoo.

Top 3 pankit

Arviot on annettu pankkien nykyisten asiakkaiden toimesta (1= tyytymätön … 5= tyytyväinen). Luvut ovat pankkien saamia keskiarvoja.

Säästöpankin asiakkaat arvostavat joustavuutta ja erikoispalveluita

Säästöpankki sai parhaat arviot asiakkailtaan liittyen lainoille saataviin lyhennys- ja joustovapaisiin sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluihin. Näissä kategorioissa Säästöpankki sijoittui ylivoimaisesti ensimmäiseksi.

– Säästämisellä on merkittävä rooli kaikessa toiminnassamme. Suomalaisten varallisuuden ja hyvinvoinnin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jonka eteen olemme tehneet töitä jo lähes 200 vuoden ajan. On myös erittäin hienoa saada palautetta siitä, että asiakkaamme ovat kokeneet toimintamme joustavaksi, varsinkin haasteellisen pandemiavuoden jälkeen, Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Markus Lauri kertoo.

Taloustutkimuksen tekemässä tutkimuksessa Säästöpankki sai kolme toista sijaa sekä kuusi kolmatta sijaa – Säästöpankki sijoittui siis kaikissa kategorioissa top 3:een. Säästöpankin asiakkaat olivat toiseksi tyytyväisempiä laina- ja rahoitustuotteiden korkoon, sähköisten palveluiden toimivuuteen sekä asiakaspalvelun laatuun.

– Tavoitteenamme on mahdollistaa asiakkaillemme ja kaikille suomalaisille paras henkilökohtaisten- ja digitaalisten palveluiden yhdistelmä. Käytännössä tämä tarkoittaa toimivia ja laadukkaita digitaalisia palvelukanavia, mutta myös sitä, että asiakkaamme käytössä on koko asiantuntijaverkostomme haluamassaan palvelukanavassa. Säästöpankin asiakas itse valitsee, haluaako hän asioida asiantuntijoidemme kanssa pankin toimipisteessä vai digitaalisissa palvelukanavissa. Tämä varmasti erottaa meidät useasta muusta alan toimijasta, Lauri sanoo.

Säästöpankki aikoo jatkossakin kehittää digitaalisia palveluja, asiakaspalvelua sekä tukemaan asiantuntijuutta talouden saralla.

– Olemme panostaneet paljon digitaalisiin kyvykkyyksiimme, jotta palvelumme näyttäytyy asiakkaillemme nykyaikaisena, joustavana ja nopeana. Tulemme panostamaan edelleen niin henkilö- kuin yritysasiakkaiden taloudellista hyvinvointia tukeviin palveluihin, asiakaspalveluun ja asiantuntijuuteen, jonka asiakkaamme kokevat itselleen hyödyllisenä, Lauri Säästöpankkiryhmästä sanoo.

POP Pankki on nopein pankki

POP Pankin asiakkaat arvioivat pankin parhaaksi erityisesti palvelun nopeuden perusteella. Asiakkaat arvostivat myös henkilökohtaisen palvelun saatavuutta, mikä sijoittui vertailussa niukasti toiselle sijalle.

– Tutkimuksessa meihin liitetyt nopeus ja palvelu ovat osa visiotamme olla henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun yhdistävä, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon pankki. Nämä arvot määrittävät kaikkea tekemistämme ja on äärimmäisen hienoa, että toimintamallimme välittyy myös asiakkaillemme heidän asioidessa kassamme, POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli sanoo.

Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, että asiakkaat arvostavat POP Pankin hinnoittelun selkeyttä. POP Pankki sijoittui toiseksi jopa kolmessa eri pankkipalvelujen ja rahoitustuotteita koskevassa kysymyksessä. Näitä olivat mm. laina- tai rahoitustuotteiden hinnoittelun selkeys ja pankkipalvelujen hinnoittelun selkeys.

– Haluamme olla pankki, jonka kanssa ei ole vain nopea vaan myös helppo asioida. Selkeä hinnoittelu on osa palvelumalliamme. POP Pankeissa omaan pankkiyhteyshenkilöön saa myös helposti yhteyden, jos jokin asia mietityttää. Tutkimuksen tulokset vahvistavat uskoamme siihen, että olemme tehneet oikean päätöksen ottaessamme asiakaslähtöisen ja nopean palvelun strategisen toimintamme keskiöön, Pulli sanoo.

Vastuullisimmat pankit

POP Pankki, Säästöpankki ja S-Pankki myös Suomen vastuullisimpia

Vuonna 2021 uutena kysymyksenä kysyttiin, kuinka vastuullisena suomalaiset näkivät oman pankkinsa sekä kyselyssä olleet seitsemän pankkia kansallisella tasolla. Kyselyssä kartoitettiin asiakkaiden mielikuvia omasta pankista sekä muista kyselyssä olleista seitsemästä pankista.

POP Pankki, Säästöpankki ja S-Pankki nousivat kyselyssä kolmen vastuullisimman pankin kärkeen. Kun oman pankin vastuullisuutta kysyttiin, nousivat pienet pankit, kuten POP Pankki ja Säästöpankki vastuullisimmaksi.

– Olemme päivittäneet vastuullisuusohjelmamme vuoden vaihteessa. POP Pankki -ryhmässä yhteiskuntavastuu pohjautuu osuustoiminnalliseen arvopohjaan, paikallisuuteen sekä liiketoiminnan pitkäjänteisyyteen. Yksi vastuullisuusteemoistamme on juuri paikallisen menestyksen, elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin tukeminen. Tämä tarkoittaa meillä suomalaisen, monimuotoisen yrittäjyyden tukemista työpaikkojen luomiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Samaan aikaan kehitämme palvelujamme ja tuotevalikoimaamme muun muassa vastaamaan asiakkaidemme kestävän sijoittamisen tarpeisiin, POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli sanoo.

POP Pankin ohella myös Säästöpankkiryhmä arvioi vastuullisuuden olevan yksi toiminnan kulmakivistä.

– Vastuullisuus on yksi Säästöpankkiryhmän toimintaa ohjaavista arvoista asiakasläheisyyden, yhteistyön ja tuloksellisuuden lisäksi. Vastuullisuus teemana on jo tällä hetkellä jokaisen finanssialankin toimijan toiminnan perusedellytys ja koen, että Säästöpankit paikallisina pankkeina tekevät toimialueillaan vastuullisia tekoja päivittäin yhdessä asiakkaidensa kanssa, Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Markus Lauri sanoo.

Kysyttäessä mielikuvia kaikista kyselyssä mukana olleista pankeista, vastuullisimmaksi valittiin tällä kertaa S-Pankki. Toiseksi sijoittui Säästöpankki ja kolmanneksi POP Pankki.

– S-Pankki on täysin suomalainen täyden palvelun pankki, jonka juuret ulottuvat yli sadan vuoden taakse, osuuskauppojen säästökassojen aikaan. Nämä säästökassat perustettiin aikanaan osuuskauppojen jäsenten taloudenpidon tukemiseksi ja vastuullisuus on siten toimintamme ytimessä. Suomalaiset ovatkin äänestäneet S-Pankin vastuullisimmaksi pankiksi yhdeksän kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, S-Pankin rahoittamisen palveluista vastaava johtaja Annina Valtonen kertoo.

Suomalaiset arvostavat sujuvaa asiointia sekä joustomahdollisuuksia

Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset arvostavat sujuvaa asiointia ja digitaalisia palveluja omassa pankissa. Kun kaikkien kyselyssä mukana olleiden pankkien asiakkaiden vastaukset otettiin huomioon, korostui kokonaisarviossa erityisesti sähköisten palvelujen toimivuus sekä pankin tarjoama maksukorttivalikoima.

Koronapandemian tuoman taloudellisen epävarmuuden myötä vastauksissa nousi myös tyytyväisyys lainalle tai luotolle saaduille lyhennys- tai joustovapaille. Tyytyväisuus asiakaspalvelun laatuun sijoittui kokonaisarviossa vasta neljänneksi pankkien tyytyväisyyttä mittaavassa tutkimuksessa.

Taloustutkimus Oy toteutti Tyytyväisyys ja luottamus pankkien ja rahoituslaitosten palveluihin -tutkimuksen aikavälillä 18.-23.3.2021. Tutkimukseen osallistui yhteensä 937 vastaajaa.

Analyysissä on mukana 7 pankkia: Nordea, OP, Danske Bank, S-Pankki, POP Pankki, Säästöpankki ja Aktia. Virhemarginaali on kokonaistulosten osalta enimmillään ±3,2 prosenttiyksikköä 95 %:n luotettavuustasolla. Pankkikohtaisten tulosten osalta virhemarginaali voi olla enimmillään ±5 ja ±20 prosenttiyksikön välillä. Löydät täältä mediatiedotteen sekä tutkimusgraafit.

Kirjoittaja Sortter

Kirjoittaja

Sortterin tiimi

Sortter pohjaa kaiken sisältönsä ammattitaitoon ja asiantuntijuuteen. Osa artikkeleistamme onkin kirjoitettu yhteistyössä Sortterin monipuolisten ja taitavien finanssialan asiantuntijoiden kanssa. 

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että kirjoittamamme sisältö on laadukasta, ajankohtaista ja mielenkiintoista. Kaikki sisältömme pohjaa itsenäisyyteen ja objektiivisuuteen sekä asiantuntijuuteen. Ammattitaitoisten sisällöntuottajiemme lisäksi Sortterin sisältövastaava, finanssialan ammattilaiset ja markkinointitiimi tarkistavat sisällöt säännöllisesti.