Yritykset pystyvät yhdessä auttamaan
”Pk-sektorilla on tyypillisesti ajateltu, että rahkeet eivät riitä sponsorointiin. Kuitenkin aivan kuten muissakin talouden rakenteissa yhteistyö muiden kanssa kannattaa. Tällaisessa toiminnassa on tulevaisuuspotentiaalia”, sanoo Luodon toimitusjohtaja Tuomas Nousiainen.
Pian Luodon jälkeen mukaan tukijoukkoihin lähti myös Sortter ja viimeisimpänä NordicBuddies, Boomingin ja Sbonssyn auttaessa sponsoroinnin ja markkinoinnin osaamisellaan. Yhteistyön käynnistäminen oli helppoa, sillä kaikki yhtiöt kokivat Heilin urheilijatarinan merkitykselliseksi: ennen kaikkea nuoret lupaavat urheilijat ansaitsevat kaiken mahdollisen tuen menestyäkseen ja siksi vielä kasvutaipaleella olevat suomalaiset yritykset halusivat olla mukana auttamassa Sirviön maailmalle tavoittelemaan unelmaansa. Samalla yhtiöt halusivat kokeilla uutta tapaa yhteistyökeskeiselle sponsoroinnille, jossa urheilijan taakse asettuu useita tukijoita yhden pääsponsorin sijaan.
”Meille oli itsestään selvää lähteä tukemaan Heiliä tämän kisamatkalla, ja tällainen yhteisöllisyyteen rakentuva sponsorointi on siihen erityisen mielekäs tapa. Markkinointiin ja sponsorointiin suhtaudutaan usein yrityskeskeisesti eikä nähdä, mitä kaikkea yksittäisen yrityksen oman panoksen sijasta voidaan yhdessä saavuttaa”, sanoo Sortterin toimitusjohtaja Markus Huhdanpää.
”On superhienoa, kuinka mahtavia asioita saadaan aikaan, kun suomalaiset yritykset lähtevät yhdessä tekemään sponsorointia Heilin uran menestyksen eteen. Heili on Nordicbuddiesille täydellinen yhteistyökumppani, ja tulevat markkinointikampanjat tulevat olemaan todella mielenkiintoisia Nordicbuddiesille ja toivottavasti myös Heilin yleisölle”, sanoo Nordicbuddiesin toimitusjohtaja Lasse Lähteenmäki.
Sirviötä tukevat yritykset toivovat, että muitakin sponsoreita lähtisi mukaan tukitoimintaan. X Gamesien jälkeen Sirviö alkaa valmistautua vuoden 2025 MM-kisoihin, joihin harjoittelu nielee rahaa. Yritykset kannustavatkin muita kasvuyrityksiä miettimään, voisiko heille löytyä oma sponsorointikohde.
”Yhdessä tekemiseen kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti. Modernilla markkinoinnilla sekä yhteistyökumppanit että sponsoroitavat pystyvät luomaan aivan uudenlaisia kampanjoita yhteistyön ympärille. Hyödyntämällä niin urheilijan kuin yrityksenkin omia yhteistyöverkostoja, pienilläkin toimijoilla on aito mahdollisuus luoda suurta arvoa yhteistyön ympärille”, sanoo Boomingin operatiivinen johtaja ja markkinointistrategi Henri Myöhänen.