Hyvällä hoidolla huolettomia kilometrejä
Auton omistaminen on suuri vastuu. Sen lisäksi, että sinun on huolehdittava säännöllisestä huollosta, sinun on myös varmistettava, että ajoneuvosi on aina optimaalisessa kunnossa. Auton omistajan muistilista on pitkä, joten helpotimme autoilijoiden taakkaa kokoamalla tärkeimmät kohdat tähän artikkeliin.
Käymme tässä artikkelissa läpi seuraavat auton omistajuuteen liittyvät kohdat:
- Auton katsastaminen
- Autovakuutus
- Auton arvon aleneminen ja muut kulut
- Autovero
- Autolaina
- Kilpailuta laina 70 000 € asti
- Vakuutusetu asiakkaillemme
- 100 % asiakkaan puolella
- 100 % suomalainen palvelu
1. Auton katsastaminen
Vuosittaisessa katsastuksessa tarkastetaan ajoneuvon liikennekelpoisuus. Katsastusajankohta määräytyy ajoneuvon käyttöönottopäivän mukaan.
Milloin katsastukseen?
- Auto tulee katsastaa viimeistään neljän vuoden ikäisenä (käyttööottopäivästä)
- 4 - 10 vuotiaat autot katsastetaan kahden välein
- Yli 10 vuotta vanhat autot katsastetaan vuosittain
- Katsastuksen vois suorittaa milloin tahansa - kuitenkin viimeistään katsastustodistukselle merkittyyn päivämäärään mennessä.
- Ajoneuvon viimeisen mahdollisen katsastusajankohdan voit tarkistaa Trafin maksuttomasta palvelusta.
Auton omistajan ei ole pakko tuoda autoa itse katsastukseen vaan auton voi katsastaa kuka tahansa. Katsastusajan voi varata netistä tai puhelimitse tai vaihtoehtoisesti ajamalla suoraan katsastusasemalle ilman ajanvarausta. Katsastuksen hinta vaihtelee paikkakunnittain ja hinta on usein halvempi, jos katsastusajan varaa etukäteen.
Jos auto on poistettu liikennekäytöstä, saa sen katsastaa ainoastaan etukäteen varatulla ajalla tai hankkimalla autolle siirtoluvan. Lisäksi liikennekäytöstä poistetussa autossa täytyy olla rekisterikilvet paikoillaan ja vakuutusmaksu maksettu, jotta auton voi katsastaa. Liikennekäytöstä poistetun auton saa ajaa katsastuksen jälkeen vain suorinta reittiä auton säilytyspaikkaan.
Tee nämä asiat ennen katsastusta
Katsastus on auton omistajalle jännittävä paikka, joka tiivistyy katsastajan antamaan katsastuspäätökseen. Etenkin vanhempien autojen kohdalla omistajalle saattaa aiheutua ylimääräisiä sydämenlyöntejä, kun oma rakas menopeli on katsastajan tarkassa syynissä. Auton katsastukseen voi kuitenkin varautua tekemällä pieniä toimenpiteitä, jotka voivat edesauttaa hyväksytyn katsastuspäätöksen saamista.
Tee nämä asiat ennen katsastusta:
- Tarkista rengaspaineet.
- Aja moottori lämpimäksi ennen katsastusasemalle ajoa. Lämmin moottori poistaa ylimääräiset karstat moottorista ja vääristymät päästömittauksista.
- Varmista, että olet maksanut autoveron ja vakuutusmaksut ennen katsastukseen saapumista. Ilman näitä suorituksia auto ei pääse katsastuksesta läpi.
- Tarkista, että kaikki valot toimivat autossa. Toimimattomat valot ovat yleisimpiä syitä auton korjauskehotukselle. Autoilijoilta jää tavallisesti huomaamatta palanut etuparkkivalo, rekisterikilven valot sekä takavalojen pienempien polttimoiden palaminen.
- Lämmitä auton jarrut ennen katsastukseen saapumista tekemällä turvallisella alueella jarrutuksia eri nopeuksista. Autoa kannattaa pitää myös hetki seisontajarrutuksessa. Jarrujen lämmittäminen parantaa niiden toimintaa sekä antaa oikeanlaiset tulokset jarrutestissä.
Katsastuspäätöksen jälkeen
Auton kunnosta riippuen katsastaja voi antaa autolle hyväksytyn tai hylätyn katsastuspäätöksen. Hylkäys tarkoittaa, että autosta on löytynyt vikoja, jotka pitää tietyn ajan puitteissa korjata. Auto on tuotava uusintatarkastukseen katsastusasemalle kuukauden sisällä. Hylkäys voi myös johtaa välittömään ajokieltoon, mikäli autosta löytyy vikoja, jotka aiheuttavat välitöntä vaaraa liikenteelle.
Katsastaja voi myös antaa pienempien vikojen kohdalla korjauskehotuksen, joka velvoittaa vikojen korjaamiseen, mutta ei uusintatarkastukseen katsastusasemalla. Yhteensä neljä korjauskehotusta johtaa kuitenkin hylättyyn päätökseen. Korjauskehotuksesta tulee merkintä rekisteriotteeseen. Jos korjauskehotuksessa mainittuja vikoja ei korjata määräajan puitteissa, auton omistaja saa sakon, mikäli vikojen korjaamatta jättäminen selviää esimerkiksi poliisin ratsiassa. Lisäksi vakuutusyhtiö voi kolaritilanteessa jättää vahinkoja korvaamatta, mikäli korjaamatta jääneiden vikojen katsotaan vaikuttaneen kolarin syntyyn.
Hyväksytty katsastuspäätös on auton omistajalle aina helpotus ja suuri ilonaihe. Hyväksyttyä katsastuspäätöstä tulisi säilyttää autossa rekisteriotteen yhteydessä.
Sortterista sanottua
- Christopher Sahlstén18.11.2024 20.31.52
I got an loan, and quick answer after i sent in my application! The website should be in swedish as well, the translator not always accurate.. Otherwise good 😎👌
- Helena Havu17.11.2024 10.51.42
Hyvä, nopea, selkeä
- tarno viitanen16.11.2024 16.30.23
Helppoa
- Bunny Mom9.11.2024 13.16.22
Easy to get the loan.
- pasi lahtinen9.11.2024 10.59.05
Kaikki toimi nopeasti
2. Autovakuutus
Autovakuutus on lakisääteinen vakuutus, joka tulisi hankkia kaikille liikennekäytössä oleville autoille. Auton omistajan tulisi hankkia autovakuutus viimeistään viikon kuluttua ajoneuvon rekisteröinnistä. Autovakuutus kattaa kolaritilanteessa kaikille mukana olleille osapuolille sattuneet henkilövahingot. Lisäksi se korvaa kolaritilanteessa syyttömän osapuolen omaisuudelle sattuneet vahingot.
Kolarin aiheuttaja ei saa lakisääteisen autovakuutuksen kautta korvauksia omaisuutensa vahingolle. Kattavammat kaskovakuutukset toimivat autoilijan turvana myös niissä tilanteissa, kun vakuutettu on itse aiheuttanut kolarin.
Autovakuutuksen hinta
Autovakuutuksen hinta määritellään tapauskohtaisesti. Vakuutusyhtiöt perustavat hinnan vahinkotilastoihin ja riskilaskelmiin. Vakuutuksen hintaan vaikuttavat tavallisesti:
- Vakuutuksenottajan ikä
- Vakuutuksenottajan asuinpaikka
- Vakuutuksenottajan vahinkohistoria
- Ajoneuvon merkki ja vuosimalli
- Ajoneuvolla ajetut kilometrit ja käyttötarkoitus
Vakuutusyhtiö IF:n vahinkotilastoista selviää, että 18–24-vuotiaat miehet ja naiset aiheuttavat eniten liikennevahinkoja. Vahinkojen määrät ovat alhaisimmillaan 35–64-vuotiailla. Tätä vanhemmilla henkilöillä vahinkomäärät lähtevät jälleen selkeään nousuun.
Autoilijat suurissa kaupungeissa joutuvat usein maksamaan liikennevakuutuksestaan enemmän kuin pienempien kaupunkien autoilijat. IF:n vahinkotilastojen mukaan prosentuaalisesti eniten kolareita tapahtuu Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Vakuutusyhtiöt haluavat minimoida omat riskinsä ja ottavat huomioon vakuutuksenottajan vahinkohistorian arvioidessaan vakuutuksen hintaa. Historian saatossa paljon kolaroinut autoilija voi varautua siihen, että joutuu maksamaan vakuutuksestaan enemmän kuin autoilija, jolla ei ole lainkaan vahinkohistoriaa. Lisäksi vakuutusyhtiöt antavat bonuksia autoilijoille, joiden vahinkohistoria on säilynyt hyvänä pidemmän aikaa.
Liikennevakuutuksen hinta nousee auton iän myötä. Vanhat autot ovat alttiimpia liikennevahingoille sekä autovarkauksille. Tietyt automerkit erottuvat myös suurilla vahinkomäärillä tilastoissa. IF:n tilastoista selviää, että saksalaisvalmistaja BMW:n autoilla tapahtuu selkeästi muita merkkejä enemmän liikennevahinkoja auton iästä riippumatta.
Auton käyttötarkoitus ja ajokilometrit ovat yksi suurimmista tekijöistä autovakuutuksen hinnan muodostumisessa. Vakuutuksen hinta nousee ajokilometrien ollessa vuodessa yli 25 000. Luku perustetaan vahinkotilastoihin, joiden mukaan yli 25 000 kilometriä ajavat autoilijat ovat alttiimpia vahingoille kuin sitä vähemmän ajavat.
Kaskovakuutus
Autoilija voi hankkia laajemman kaskovakuutuksen turvaamaan vahinkoja, jotka eivät kuulu lakisääteisen liikennevakuutuksen piiriin. Kattavampi kaskovakuutus toimii kolaritilanteessa myös syyllisen turvana korvaten hänelle myös kolarin aiheuttamat omaisuusvahingot. Kaskovakuutus hankitaan tavallisesti turvaksi äkillisiä ja yllättäviä vahinkoja varten. Kaskovakuutuksen piiriin kuuluvat turvat riippuvat kaskon laajuudesta. Tavalliseen kaskovakuutukseen voi kuulua seuraavat turvat:
- Kolariturva
- Vastuuturva
- Oikeusturva
- Paloturva
- Parkkiturva
- Hinausturva
- Ilkivaltaturva
- Varkausturva
- Eläintörmäysturva
Vakuutusyhtiöt tarjoavat tavallisesti useita eritasoisia kaskoja täydentämään lakisääteistä liikennevakuutusta, ja vakuutuksen laajuus määrittää myös sen hinnan.
3. Auton arvon aleneminen ja muut kulut
Autoilijat törmäävät usein väitteeseen, jonka mukaan auton arvo alenee merkittävästi, kun sen ajaa autokaupasta ulos. Tämä väite on osoitettu todeksi ja se pätee erityisen vahvasti uusiin autoihin.
Data-analyytikkona työskentelevä Niina Matikainen tutki pro gradu -tutkielmassaan laajemmin auton arvon alenemista. Matikainen tarkasteli, miten auton ikä ja ajokilometrit vaikuttavat auton arvoon. Tutkielman tulokset osoittivat, että uuden auton arvo tippuu ensimmäisen vuoden aikana peräti 10 prosenttia. Viiden ensimmäisen vuoden aikana uusien autojen arvo tippuu keskimäärin seitsemän prosentin vuosivauhtia.
Ajokilometrit vaikuttavat myös ratkaisevasti auton arvon alenemiseen. Auton arvo laskee jyrkästi 200 000 ajettuun kilometriin asti, jonka jälkeen arvon lasku tasaantuu. Kun mittarissa on yli 350 000 ajettua kilometriä, auton arvo ei enää laske, vaikka kilometrejä tulee lisää. Matikainen ei huomioinut tutkielmassaan huoltokustannuksia, jotka ovat tavallisesti korkeampia vanhojen autojen kohdalla. Matikaisen mukaan taloudellisesti järkevintä on ajaa auto niin loppuun kuin mahdollista, jos vain huolto- ja korjauskulut pysyvät maltillisina.
Auton arvon aleneminen on yksi autoilun suurimmista kuluista, vaikka sitä harvemmin mielletään yksittäiseksi kuluksi. Uuden auton kohdalla kustannukset auton arvon alenemisesta voivat sen elinkaaren aikana viedä jopa tuplasti enemmän rahaa polttoainekustannuksiin verrattuna.
Autoalan Tiedotuskeskus on tehnyt myös oman laskelmansa uuden auton arvon alenemisesta. Lähtökohtana laskelmassa käytetään 33 000 euron autoa. Viiden vuoden jälkeen auton arvo tippuu peräti 53 prosenttia, eli auton arvo oli menettänyt arvostaan melkein puolet. Laskentakaavan katsotaan antavan päteviä tuloksia 8–10 ikävuoteen asti, jonka jälkeen autojen yksilöllisillä eroilla on auton ikää suurempi vaikutus hintaan.
Auton arvon aleneminen on väistämätöntä etenkin uudempien autojen kohdalla. Jos suunnittelee uuden auton ostoa, arvon alenemiseen voi kuitenkin vaikuttaa automerkin valinnalla. Autokauppaa määrittää kysynnän ja tarjonnan laki, jolloin tiettyjen automerkkien runsas kysyntä hidastaa arvon putoamista. Toisin sanoen ne automerkit, joita ostetaan paljon uutena, ovat tavallisesti myös haluttuja käytettyinä. Vuonna 2018 Suomessa viisi eniten ensirekisteröityä automerkkiä olivat Toyota, Volkswagen, Skoda, Volvo ja Ford. Käytettyjä autoja ostetaan Suomessa huomattavasti enemmän kuin uusia autoja.
Autoilun muut kulut
Autoiluun kuuluu laaja kirjo erilaisia käyttökustannuksia. Autoilun käyttökustannuksiin kuuluvat muun muassa:
- Autovero
- Vakuutusmaksut
- Ylläpitokustannukset
- Pysäköintimaksut
- Polttoainekulut
Autoilun kokonaiskustannukset vuodessa
Autoliitto teki Ylen pyynnöstä laskelman autoilun vuosittaisista kokonaiskustannuksista vuonna 2018. Laskelmassa eriteltiin bensiini-, diesel-, ja hybridiauton kokonaiskustannukset. Laskelman esimerkkiautoina käytettiin Skodan ja Volkswagenin autoja, joilla oli ajettu 18 000 kilometriä ja joiden ostohinta oli 20 000–30 000 euron välillä. Laskelmassa käytettiin myös seuraavia oletuksia:
- Vakuutuksenhakija on 42-vuotias helsinkiläismies
- Esimerkkiautojen huoltotoimenpiteistä tehtiin kustannusarvio huoltotiheyden ja tyyppivikojen perusteella
- Pysäköintimaksut laskettiin Helsingin asukaspysäköinnin mukaan (22 €/kk)
- Polttoainekulujen kohdalla käytettiin hieman EU:n laboratorion testattua keskikulutusta suurempaa arvoa
Tulokset
Jos auton arvon alenemista ei lasketa mukaan kokonaiskustannuksiin, polttoainekulut ovat suurin menoerä autotyypistä riippumatta. Bensiini- ja dieselkäyttöisellä autolla polttoainekulut nousevat vuositasolla yli 1 000 euron. Hybridiautoilla polttoainekulut puolestaan jäävät alle tuhanteen euroon.
Menoerä |
Autotyyppi |
||
---|---|---|---|
Bensiini |
Diesel |
Pistokehybridi |
|
Perusvero |
181 € |
169 € |
119 € |
Käyttövoimavero |
0 € |
381 € |
37 € |
Ylläpito |
600 € |
600 € |
600 € |
Pysäköinti |
264 € |
264 € |
264 € |
Vakuutukset |
626 € |
671 € |
740 € |
Polttoaineet |
1594,08 € |
1271,09 € |
929,08 € |
Kokonaiskustannukset ilman arvon alenemaa |
3265,08 € |
3 356,09 € |
2689,22 € |
Kokonaiskustannukset arvon aleneman kanssa |
7 734 € |
8 269 € |
8 137 € |
Lähde: Autoliitto/YLE
Auton arvon aleneminen korottaa huomattavasti auton kokonaiskustannuksia vuositasolla. Auton arvon aleneminen laskettiin auton viiden vuoden käyttöiän mukaan, jolloin arvon aleneminen oli autotyypistä riippuen 3 000 ja 5 000 euron välillä. Hybridiauton arvo laskee eniten, sillä hybriditeknologia on melko uutta ja markkinoille tulee jatkuvasti uusia malleja edullisempaan hintaan. Kun arvon aleneminen lisätään kokonaiskustannuksiin, bensiinikäyttöisissä autoissa kokonaiskustannukset ovat hieman yllättäen autotyypeistä kaikkein pienimmät. Tämä viittaa bensiinikäyttöisten autojen suosioon ja kysyntään myös käytettyjen autojen markkinoilla.
4. Autovero
Autoveroa maksetaan kaikista liikennekäytössä olevista autoista. Auton haltijaksi rekisteröity henkilö on aina verovelvollinen. Verokausi on 12 kuukautta ja se alkaa omistajatiedon rekisteröinnistä. Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä diesel- ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen kohdalla myös käyttövoimaverosta. Kuten autojen kokonaiskustannuksia käsittelevä osio osoittaa, perusvero on tavallisesti hiukan korkeampi bensiinikäyttöisten autojen kohdalla verrattuna diesel- ja sähkökäyttöisiin autoihin. Dieselkäyttöisestä autosta maksetaan kokonaisuudessaan suurinta autoveroa.
Maksamaton ajoneuvovero johtaa auton käyttökieltoon. Poliisi, tulli sekä rajavartiolaitos valvovat, ettei liikenteessä ajeta ajoneuvoilla, joista on autovero maksamatta. Edellisen auton omistajan maksamattomat ajoneuvoverot voivat niin ikään johtaa auton käyttökieltoon. Jos auton ostaa käytettynä, kannattaa tarkistaa, että myyjä on suorittanut verokauden maksun eräpäivään mennessä ennen kauppojen sinetöimistä.
Autoveron muodostuminen
Ajoneuvovero määräytyy tapauskohtaisesti ja veron määrään vaikuttavat ajoneuvon maahantuojan ilmoittamat päästöt sekä auton massa. Mitä isompi auto ja suuremmat päästölukemat, sitä korkeampi maksettava veroprosentti on. Auton lisävarustelut vaikuttavat auton hintaan ja siten myös autoveron määrän. Hyvin varusteltu auto nostaa päästöarvoja, jolloin myös autoveron prosentti on suurempi. Autoverolle on määritelty enimmäis- ja vähimmäisprosentit. Uuden päästömittaustavan myötä autoveron prosentti on vähintään 2,7 prosenttia ja enintään 50 prosenttia.
Päästömittaus on ratkaisevassa osassa autoveron muodostumisessa. Autoilijat ovatkin olleet hieman hämillään viime aikoina, sillä päästömittaustapoja on vaihdeltu tiuhaan. Mittaustapaa muutettiin ensimmäisen kerran syyskuussa 2018, jolloin verouudistus nosti suurien ja hyvin varusteltujen autojen hintaa parhaimmillaan tuhansilla euroilla. Mittaustapa ja verotaulukot rukattiin uuteen uskoon seuraavan kerran vain kolme kuukautta myöhemmin joulukuussa 2018. Uusi mittaustapa on aiempaa tarkempi ja kuvaa paremmin ajoneuvokohtaisia päästöjä. Uudistuksen myötä autovero pysyy kutakuinkin samalla tasolla kuin se oli ennen ensimmäistä muutosta.
Jos auton hankintapäätökseesi vaikuttaa maksettavan autoveron määrä, Verohallinnon sivuilta pystyy laskemaan suuntaa-antavan arvion verosta. Laskuri arvioi autoveron määrän seuraavien autoon liittyvien tietojen perusteella:
- Merkki
- Vuosimalli
- Varustetaso
- Käyttöönottopäivä
- Ajokilometrit
5. Autolaina
Auton rahoittaminen lainarahalla on tyypillistä. Autolaina on asuntolainan ohella yleisimpiä lainamuotoja. Lisärahoitusta auton hankintaa varten voi saada pankeista tai rahoituspalveluyhtiöiltä.
Autolainan hyvä puoli on luonnollisesti se, että saat auton käyttöön ilman, että tilille pitää kerryttää ensiksi auton ostohinnan verran pääomaa. Kun saat hyväksytyn lainapäätöksen, voit marssia suoraan autokaupoille. Autolainan huonompi puoli on se, että auton arvo alenee samalla, kun osamaksueriä maksaa pois. Pahimmassa tapauksessa auton arvosta on kadonnut jo merkittävä osa, kun lainaerät on saatu maksettua ja auto on viimein täysin oma. Auton arvoon ja sen jälleenmyyntihintaan vaikuttavat seikat kannattaa huomioida jo ostovaiheessa. Esimerkiksi uusien autojen arvo voi tippua jo ensimmäisen vuoden aikana 10 prosenttia.
Autolainojen ehdot ja kokonaiskustannukset kannattaa tarkistaa huolella. Laina, jossa on pitkä takaisinmaksuaika ja matalat kuukausierät, saattaa alkuun tuntua houkuttelevalta. Pitkä laina-aika nostaa kuitenkin lainan kokonaiskustannuksia merkittävästi, sillä korkokustannukset lasketaan aina jäljellä olevan pääoman mukaan. Matalia kuukausieriä kannattaakin välttää ja maksaa laina mahdollisimman pian pois huolehtien kuitenkin, että rahaa jää muuhunkin elämiseen.
Kuukausierät ja lainamarginaali (korko) ovat tavallisesti näkyvimmin esillä lainatarjouksissa. Kuukausierä on summa, jolla lainaa tulisi lyhentää kuukaudessa. Marginaali on prosenttimäärä koko lainan pääomasta, jolla lainanmyöntäjä saa rahallisen vastineen lainaamalle rahalleen. Lainan kokonaiskustannuksista saa kuitenkin paremman käsityksen katsomalla lainan todellista vuosikorkoa. Todelliseen vuosikorkoon lasketaan mukaan kaikki lainan kustannukset avausmaksuista ja muista palvelumaksuista lähtien. Lainoja myöntävillä taholla on laissa määrätty velvollisuus ilmoittaa lainan todellinen vuosikorko. Jos lainan marginaalin ja todellisen vuosikoron ero on suuri, lainaan kuuluu todennäköisesti liuta suurihintaisia palvelumaksuja.
Lainojen vertailu kannattaa aina
Lainojen vertailu on paras tapa löytää omaan tarpeeseen sopivin rahoitus. Sortterin maksuton lainanvertailupalvelu tuo käyttäjän ulottuville räätälöidyn kattauksen luotettavimpien lainanmyöntäjien tarjouksista. Lainojen vertailu ei velvoita hyväksymään lainatarjousta. Siirry vertailemaan autolainoja tästä.
Vertaa autolainat jo tänään
Aloita maksuton vertailu ja valitse edullinen lainatarjous