Luottotuotteiden hintavertailu on lisääntynyt viime vuodesta hiukan, mutta se koetaan aikaisempaa vaikeammaksi. Pankkipalveluja kilpailuttaneista kuluttajista yli 40 %:lla ei ole käsitystä siitä kuinka paljon säästöä heille on syntynyt. Suomen tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät vastuullisimpina pidetyistä pankeista. Tiedot ilmenevät luottovertailualusta Sortterin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.
Sortter teettää vuosittain Taloustutkimuksella suomalaisten kulutustottumuksia käsittelevän tutkimuksen. Tuoreimman, vuoden 2024 Taloustutkimuksen löydät täältä.
Vuonna 2021 Taloustutkimus selvitti luottovertailualusta Sortter Oy:n toimeksiannosta kolmatta kertaa suomalaisten tyytyväisyyttä ja luottamusta pankkien palveluihin. Samalla tutkittiin kuinka paljon suomalaiset vertailevat eri pankkien laina- ja luottotuotteita sekä niiden välisiä kustannuksia. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena 18.–23.3.2021 välisenä aikana ja siihen vastasi yli 900 kuluttajaa. Vastaava tutkimus toteutettiin myös maaliskuussa 2020 ja joulukuussa 2018.
Kuluttajat ovat viime vuoteen verrattuna aktiivisempia vertailemaan laina- ja luottotuotteiden korkoja, kuluja tai muita maksuehtoja. Erityisesti asuntolainojen vertailu on tutkimuksen mukaan lisääntynyt. Nyt asuntolainojen hintavertailua tekee aina tai toisinaan 54 % vastaajista, kun vuonna 2020 tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa luku oli vain 46 %.
– Viime vuonna nostettiin poikkeuksellisen paljon uusia asuntolainoja, mikä on saattanut vaikuttaa vertailun lisääntymiseen. Lisäksi koronapandemialla on voinut olla vaikutusta kuluttajien hintatietoisuuden kasvuun, Sortterin toimitusjohtaja Markus Huhdanpää kertoo.
Myös kulutusluottojen, pankkipalvelujen ja luottokorttien keskinäinen hintavertailu on pienessä kasvussa vuoden takaiseen verrattuna. Lähes kaikkien muiden lainatuotteiden korkojen ja maksuehtojen vertailu koettiin kuitenkin vaikeammaksi kuin vuotta aiemmin.
– Vastaajat kokivat erityisen haastavaksi pankkipalvelujen, luottokortin ja verkossa tehtävien osamaksusopimusten vertailun. Kulutusluottojen vertailu koettiin hieman helpommaksi kuin vuosi sitten; muutosta viime vuoteen 11 %. Vertailupalveluiden yleistyminen ja aktiivinen mainonta on saattanut vaikuttaa kulutusluottojen vertailun lisääntymiseen, Huhdanpää sanoo.
Vaikka luottotuotteiden hintavertailu on kuluttajien keskuudessa aiempaa yleisempää, on tuotteiden ja pankkien välillä tehtävä kilpailutus pysynyt lähes samalla tasolla viimeisen vuoden aikana. Kilpailutuksella tarkoitetaan esimerkiksi pankille tai vertailupalvelulle tehtävää tarjouspyyntöä henkilökohtaisten tarjousten saamiseksi.
Tutkimustulosten mukaan vain noin 8 % on kilpailuttanut asuntolainansa viimeisen vuoden aikana, vaikka vastaajista jopa 34 % on asuntolainaa.
– Vaikuttaa siltä, että kuluttajat ovat nykyään hintatietoisempia uusia lainatuotteita hankkiessaan. Sen sijaan vanhoja lainojen tai luottojen kilpailutus on yhä satunnaista, Huhdanpää sanoo.
Valtaosa pankkipalveluja kilpailuttaneista vastaajista (43 %) ei osannut arvioida, kuinka paljon kilpailuttaminen voisi tuoda heille säästöjä. Kilpailuttamisen tuomat arviot vaihtelivat tasaisesti välillä 0 €–yli 1 000 €. Asuntolainoja tai kulutusluottoja kilpailuttaneista kuluttajista puolestaan 30 % arvioi säästäneensä noin 101–500 €.
– Suomalaiset arvioivat pankkipalvelujen ja lainojen kilpailuttamisesta saatavia hyötyjä reilusti alakanttiin. Sortterin tilastojen mukaan kuluttajat säästävät tyypillisesti enemmän kuin tuhat euroa luottokustannuksissa, kun tarkastellaan 8 000–10 000 euron lainojen hintaeroja, Huhdanpää sanoo.
Kun vastaajilta kysyttiin, kuinka vastuullista oman pääasiallisen pankin toiminta on, nousivat POP-pankki, S-Pankki ja Säästöpankki kolmen parhaan joukkoon. Mielikuvia pankkien vastuullisuudesta kysyttiin yhteensä seitsemästä Suomen yleisimmästä pankista. Samat pankit loistivat myös kokonaisarviossa, kun tutkimuksessa kartoitettiin tyytyväisyyttä ja luotettavuutta pankkeihin. Vastaajia pyydettiin arvioimaan palveluntarjoajia kokonaisuudessaan asteikolla 1–5, jolloin S-pankki sai asiakkailtaan kokonaisarvosanaksi 4,4, POP-pankki 4,3 ja Säästöpankki 4,1. S-pankki sai parhaimmat arvosanat jo toista vuotta peräkkäin.
S-Pankin asiakkaat arvioivat pankin parhaaksi 8 eri kategoriassa, kun kategorioita oli yhteensä 11. S-Pankin asiakkaat ovat tyytyväisiä sähköisten palveluiden toimivuuteen, maksukorttivalikoimaan, asiakaspalvelun laatuun sekä pankkipalvelumaksujen hinnoitteluun.
Säästöpankki sai puolestaan parhaat arviot asiakkailtaan liittyen lainaan saataviin lyhennys- ja joustovapaisiin sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluihin. POP-pankin asiakkaat arvioivat pankin parhaaksi palvelun nopeuden perusteella.
Taloustutkimuksen aineisto osoittaa, ettei kuluttajilla olevien lainatuotteiden määrässä tapahtunut huomattavia muutoksia viime vuoteen nähden. Myöskään pelättyä kotitalouksien velkaantumista ei tapahtunut. Suomen Pankin tilastot vahvistavat, että kotitalouksien kulutusluottokannan kasvu on lähes pysähtynyt vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen jälkeen.
– Koronapandemian aiheuttaman muuttuneen taloustilanteen seurauksena moni on varmasti tarkastellut omaa taloustilannettaan aiempaa yksityiskohtaisemmin. Silti olemassa olevien pankkipalvelujen tai rahoitustuotteiden säännöllinen kilpailuttaminen näyttää edelleen olevan harvinaista suomalaisten keskuudessa, Huhdanpää tiivistää.
Voit ladata tutkimusgrafiikat (sis. 27 diaa) tästä (pdf)
Tämän verran olemme kilpailuttaneet asiakkaidemme lainahakemuksia viimeisen 30 päivän aikana.