3. Tänk också på båtens driftkostnad vid budgeteringen
Att köpa en båt är ett ekonomiskt stort projekt med en lång lista av tilläggskostnader. Förutom inköpspriset för båten bör följande saker tas med i beräkningen vid budgeteringen.
- Båtutrustning
- Underhåll
- Vinterförvaring
- Förnyelse av påväxthindrande skeppsbottenfärg med några års mellanrum
- Båtförsäkring
- Båtlyftnings- och sjösättningskostnader
- Förtöjningsplats
- Bränslekostnader
Skärgårdskryssnings- och utflyktsbåtar kräver mer båttillbehör än öppna båtar, eftersom stora båtar också är avsedda att tjäna sina användare när det gäller övernattningar. Förutom boendebekvämligheter ökar elektroniska navigationssystem och andra elektroniska tillbehör avsevärt den totala kostnaden för båten. I öppna båtar behövs inte så mycket båtutrustning. Obligatorisk utrustning som rep, ankare, åror, brandsläckare, länspump och båtvästar skapar ett hål i budgeten på minst 500 euro. Utrustning av högre kvalitet kan kosta upp till mer än 1 000 euro.
Båten måste definitivt vara försäkrad och genom att konkurrensutsätta båtförsäkringar hittar du den lämpligaste försäkringen för dig själv. Priset på försäkringen är knutet till båtens värde och beräknas vara i storleksordningen två procent av båtpriset på årsbasis. Många försäkringsbolag erbjuder båtförsäkring till rabatterat pris om båten har besiktigats eller försäkringsgivaren har en kust- eller skärgårdsexamen.
Båten måste också ha lagring över vintern. Vid utomhusförvaring bör du vara försiktig så att båten inte hamnar under snö eller is. Städer erbjuder också faciliteter för båtars utomhusförvaring. Ett annat alternativ är att skaffa en båttrailer och förvara båten under en presenning, till exempel på din egen gård. Mindre transportdrivna båtsläp kostar över 1 000 euro. Släpvagnar för båtar över sex meter kostar redan mer än 2 500 euro.
Om du inte kan hitta ett lagringsutrymme på egen hand kan du använda privata båthallar och båthotell som erbjuder vinterförvaring inomhus. Priset för lagring i en båthall bestäms ofta av båtens storlek: ju större båt desto dyrare båtplats. Privata båthus erbjuder också lyftning och sjösättning av båtar. Det är dock mest fördelaktigt att få båten upp och ner i vattnet med att använda båtklubbarnas gemensamma hissar.
Bränsle är den överlägset största kostnaden för båtens driftskostnader. Köparen av en motorbåt måste också välja mellan en två- och fyrtaktsmotor. Båtmotorerna har utvecklats avsevärt under de senaste decennierna och de smattrande tvåtaktsmotorerna börjar vara historia. Tidigare var fyrtaktsmotorer betydligt dyrare än tvåtaktsmotorer. Idag är de allra flesta tvåtaktsmotorer utrustade med direkt bensininsprutning, vilket gör dem jämlika i prestanda och pris som fyrtaktsmotorer.
För- och nackdelar med en fyrtaktsmotor:
+ Låg förbrukning och utsläpp
+ Lågt körljud
+ Lätt att använda
- Dyr
- Tung och svår att flytta
- Dålig acceleration
För- och nackdelar med en tvåtaktsmotor:
+ Relativt lätt
+ Rimlig konsumtion
+ Bra acceleration
+ Enkelt underhåll
- Grovt körljud
- Rökig körning
- Dyra specialoljor
Ändamålet med båten avgörs också till stor del av valet mellan en tvåtakts- och fyrtaktsmotor. Fyrtaktsmotorns låga förbrukning och det mjuka körljudet garanterar en jämn och ekonomisk körning vid långa båtturer. Tvåtaktsmotorn är väl lämpad för en mängd olika vattensporter på grund av sin goda acceleration.
Motorn är båtens hjärta, så det är värt att investera i en bra motor. Återförsäljningsvärdet för en modern motor förblir också bra under en längre tidsperiod, vilket innebär att en investering i motorn också är en bra lösning när det gäller vidareförsäljning.