Jopa 70 % autoilijoista on kiinnostunut hankkimaan sähköauton. Monet kuitenkin päätyvät yhä perinteiseen bensiiniautoon, sillä sekä uusien että käytettyjen sähköautojen hinnat ovat edelleen huomattavan korkealla.
Yksi syy hintatasoon löytyy akkuteknologiasta. Sähköautoihin käytettävien akkujen tuotantokustannukset ovat niin korkeat, että akun osuus täyssähköauton myyntihinnasta on jopa kolmanneksen.
Pian asiat voivat kuitenkin olla toisin, mikäli on sähköautovalmistaja Teslaa uskominen. Vuonna 2020 yhtiö ilmoitti kehittäneensä vallankumouksellisen 4860-tyypin akun, joka voisi parhaassa tapauksessa jopa puolittaa akkujen tuotantokustannukset ja alentaa siten myös sähköautojen hintaa.
Auto on joka tapauksessa usein suuri hankinta, joka vaatii lainaa omien säästöjen ohessa. Autolainalla voit rahoittaa myös uuden tai käytetyn sähköauton.
Mikä ihmeen 4860-akku?
Teslan pääjohtaja Elon Muskin tavoitteena on kasvattaa uusien sähköautojen vuotuinen myynti nykyisestä miljoonasta kappaleesta peräti 20 miljoonaan kappaleeseen vuosikymmenen loppuun mennessä.
Uudella akkuteknologialla on tärkeä rooli tavoitteen onnistumisessa. Mikäli 4860-akku toimii suunnitellulla tavalla, antaa se eväät sähköautojen nykyistä vahvemmalle esiinmarssille.
Uusi 4860-akku mahdollistaa:
Sähköautojen kantaman kasvun: Arvioiden mukaan uusi akku lisää sähköautojen kantamaa jopa 16 prosenttia. Tämä perustuu siihen, että uuden akkutyypin akkukenno on jopa viisi kertaa suurempi kuin nykyisessä akkuteknologiassa. Aiempaa kookkaampi kenno takaa akulle paremman varastointi- ja suorituskyvyn.
Edullisemmat tuotantokustannukset: Isompien akkukennojen lisäksi myös akkujen elektrodien tuotantotekniikka muuttuu. Oletuksen mukaan uusi tuotantotekniikka lyhentää akkujen valmistusprosessia, mikä säästää rahaa ja näkyy myös tuotteen myyntihinnassa. 4860-akun tuotantokustannukset voivat olla jopa kaksi kertaa edullisemmat kuin Teslan nykyisessä 2170-akussa.
Uusien tuotteiden ja ominaisuuksien käyttöönoton: Teslan hartaasti odotetun Cybertruck-mallin piti tulla markkinoille jo vuonna 2021, mutta sen tuotanto on viivästynyt. Arvioiden mukaan Cybertruckin suorituskyky ja toimintasäde vaativatkin 4860-akun laajempaa käyttöönottoa. Tällä hetkellä uutta akkua käytetään lähinnä Tesla Model Y:n valmistuksessa.