Teslan ihmeakku – hyötyjä vai humpuukia?
Takaisin blogiin

Teslan ihmeakku – hyötyjä vai humpuukia?

Teslan uusi ihmeakku saattaa romahduttaa sähköautojen hinnat. 4860-nimeä kantavan akun tuotantomäärät ovat kuitenkin vielä tähän päivään saakka pysyneet vähäisinä.

Jopa 70 % autoilijoista on kiinnostunut hankkimaan sähköauton. Monet kuitenkin päätyvät yhä perinteiseen bensiiniautoon, sillä sekä uusien että käytettyjen sähköautojen hinnat ovat edelleen huomattavan korkealla.

Yksi syy hintatasoon löytyy akkuteknologiasta. Sähköautoihin käytettävien akkujen tuotantokustannukset ovat niin korkeat, että akun osuus täyssähköauton myyntihinnasta on jopa kolmanneksen. 

Pian asiat voivat kuitenkin olla toisin, mikäli on sähköautovalmistaja Teslaa uskominen. Vuonna 2020 yhtiö ilmoitti kehittäneensä vallankumouksellisen 4860-tyypin akun, joka voisi parhaassa tapauksessa jopa puolittaa akkujen tuotantokustannukset ja alentaa siten myös sähköautojen hintaa. 

Auto on joka tapauksessa usein suuri hankinta, joka vaatii lainaa omien säästöjen ohessa. Autolainalla voit rahoittaa myös uuden tai käytetyn sähköauton. 

Mikä ihmeen 4860-akku?

Teslan pääjohtaja Elon Muskin tavoitteena on kasvattaa uusien sähköautojen vuotuinen myynti nykyisestä miljoonasta kappaleesta peräti 20 miljoonaan kappaleeseen vuosikymmenen loppuun mennessä. 

Uudella akkuteknologialla on tärkeä rooli tavoitteen onnistumisessa. Mikäli 4860-akku toimii suunnitellulla tavalla, antaa se eväät sähköautojen nykyistä vahvemmalle esiinmarssille. 

Uusi 4860-akku mahdollistaa: 

Sähköautojen kantaman kasvun: Arvioiden mukaan uusi akku lisää sähköautojen kantamaa jopa 16 prosenttia. Tämä perustuu siihen, että uuden akkutyypin akkukenno on jopa viisi kertaa suurempi kuin nykyisessä akkuteknologiassa. Aiempaa kookkaampi kenno takaa akulle paremman varastointi- ja suorituskyvyn. 

Edullisemmat tuotantokustannukset: Isompien akkukennojen lisäksi myös akkujen elektrodien tuotantotekniikka muuttuu. Oletuksen mukaan uusi tuotantotekniikka lyhentää akkujen valmistusprosessia, mikä säästää rahaa ja näkyy myös tuotteen myyntihinnassa. 4860-akun tuotantokustannukset voivat olla jopa kaksi kertaa edullisemmat kuin Teslan nykyisessä 2170-akussa. 

Uusien tuotteiden ja ominaisuuksien käyttöönoton: Teslan hartaasti odotetun Cybertruck-mallin piti tulla markkinoille jo vuonna 2021, mutta sen tuotanto on viivästynyt. Arvioiden mukaan Cybertruckin suorituskyky ja toimintasäde vaativatkin 4860-akun laajempaa käyttöönottoa. Tällä hetkellä uutta akkua käytetään lähinnä Tesla Model Y:n valmistuksessa.

Pankit ja lainanantajat

Pop PankkiResurs BankAktiaBank Norwegian – a part of NOBA Bank GroupNordax BankBigbankAvidaKaarnaTF Bank logoBroccFellow FinanceLea bankInstabankSweepBankFixuraMorrowBondoraCredigoHalinoSvea

Ihmeakun tuotantomäärät ovat yhä vähäiset 

Teslan Elon Muskin arvioiden mukaan 4860-akun piti olla vuoden 2022 lopussa jo täydessä tuotannossa. Toistaiseksi akun tuotantomäärät ovat kuitenkin olleet niin pieniä, ettei yhtiö ole pystynyt lähimainkaan lunastamaan sille asetettuja odotuksia. 

Sen sijaan, että akku toimisi voimanlähteenä miljoonille uusille sähköautoille, sitä kyetään tuottamaan vain noin 1000 kappaletta kuluvan vuoden loppuun mennessä. 

Syy vähäisiin tuotantomääriin löytyy keskeneräisestä tekniikasta, jonka soveltaminen sarjatuotantoon vie odotettua kauemmin – vähintään ensi vuoteen saakka. 

Musk ei ole kuitenkaan huolissaan tilanteesta: Automotive News -lehdelle elokuussa antamassaan haastattelussa hän toteaa, että yhtiö on pysynyt kuluvan vuoden tuotantosuunnitelmassaan hyvin ja odotukset 4860-akkua kohtaan kohdistuvat vuodelle 2023.

Teslaa vastaan on nostettu Yhdysvalloissa joukkokanne 

Vaikka uutiset uuden akkuteknologian suhteen ovatkin tältä osin lupaavia, on osa kuluttajista kyllästynyt Teslan katteettomin lupauksiin. 

Kuluvan vuoden syyskuussa yhtiötä vastaan nostettiin Yhdysvalloissa joukkokanne, jossa sitä syytettiin yleisön harhaanjohtamisesta sekä virheellisestä mainostamisesta. Kanteen mukaan yhtiö on vuodesta 2016 lähtien: 

  • mainostanut tekniikkaansa toimivaksi, vaikka on todellisuudessa tiennyt, ettei se toimi
  • mainostanut ”nurkan takana olevaa” tekniikkaa, jota ei todellisuudessa ole vielä edes olemassa.

Sortter mediassa

YLE UutisetIlta-SanomatIltalehtiKauppalehtiMtv3 / MTV uutisetHelsingin SanomatTalouselämäMaaseudun TulevaisuusTaloussanomatRadio NovaTaloustaitoKarjalainenIlkka–PohjalainenEtelä-SaimaaUusi SuomiSavon Sanomat

Myös Norjassa on ollut tyytymättömyyttä Teslaa kohtaan

Sähköautoilun edelläkävijämaa Norjassa on suhteellisesti eniten Tesloja koko maailmassa. Parhaimpina vuosinaan yhtiö jopa hätyytteli vuonomaan kuukausittaisten ensirekisteröintitilastojen kärkisijoja kaikki voimanlähteet mukaan luettuna. 

Nyt norjalaisten rakkaus sähköautoyhtiötä kohtaan on rakoilemassa. Jäävuoren huippuna 20 norjalaista Tesla-kuljettajaa aloitti elokuussa 2022 nälkälakon, jonka syynä oli yhtiön välinpitämätön suhtautuminen autojensa ongelmiin. Autoissa ilmenneitä ongelmia olivat muun muassa seuraavat:  

  • Auto ei käynnisty kylmällä tai kuumalla ilmalla.
  • Auto pitää kovaa, nitisevää ääntä.
  • Akku ei toimi niin kuin Tesla on luvannut.
  • Autopilot ei toimi hyvin.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että ilmoitetut viat olivat yksittäisiä, eivätkä ne koske Teslaa tai sähköautoja yleisesti. 

Ongelmistaan huolimatta Teslan tulos on vahvassa kasvussa

Lokakuun lopussa Tesla ilmoitti heinä-syyskuun tuloksensa olleen 3,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria, mikä on yli kaksinkertainen vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna. 

Myös liikevaihto oli ennätyksellisen korkea, yhteensä 21,5 miljardia dollaria. Tästä huolimatta liikevaihto jäi noin 500 miljoonaa dollaria alle analyytikoiden esittämien ennusteiden. 

Vuoden kolmannella neljänneksellä Tesla toimitti asiakkailleen yhteensä 343 830 sähköautoa. Yhtiön ilmoituksen mukaan muun muassa kohonneet raaka-ainekustannukset heikensivät toiminnan kannattavuutta.

Löydä edullinen autolaina Sortterin palvelusta

Suomessa sähköautojen kauppa on ollut viime vuosina nousujohteista. Vuonna 2021 sähköautojen kappalemääräinen myynti kasvoi lähes 139 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. 

Mikäli olet hankkimassa itsellesi unelmiesi sähköautoa ja tarvitset siihen ulkopuolista rahoitusta, kannattaa eri rahoitusvaihtoehdot aina kilpailuttaa ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. 

Autolainan voit kilpailuttaa kotimaisen Sortterin ilmaisessa lainavertailupalvelussa, joka etsii puolestasi edullisen autolainan kymmenien pankkien ja rahoituslaitosten valikoimista. 

Lainaehdot ovat seuraavat: 

  • Lainaa aina 60 000 euroon saakka
  • Korko alkaen 4 prosenttia
  • Laina-aika 1-15 vuotta 
  • Lainan takaisinmaksu sovitussa kuukausierissä 

Lainojen kilpailuttaminen Sortterin kautta on helppoa

Kun kilpailutat lainat Sortterilla, sinun tarvitsee täyttää vain yksi lainahakemus, minkä jälkeen saat nopeasti lainatarjoukset jopa yli kahdeltakymmeneltä pankilta ja rahoituslaitokselta. 

Lainatarjoukset esitetään aina edullisuusjärjestyksessä todellisen vuosikoron mukaan. Todellinen vuosikorko sisältää kaikki lainaan kuuluvat kulut, kuten nimelliskoron, palvelumaksut ja tilinhoitokustannukset. 

Näin voit varmistua siitä, että löydät varmasti juuri sinun tarpeitasi vastaavan edullisen autolainan.  

Kun kilpailutat autolainat Sortterin kautta, sinun ei tarvitse huolehtia autorahoituksen viimeisestä suuresta maksuerästä eli jäännöserästä, joka on yleensä mukana autoliikkeiden tarjoamissa autorahoituksissa. 

Löydä unelmiesi sähköauto ja kilpailuta autolaina jo tänään!

Takaisin blogiin